Fanafjord Startet 11.Februar.2008 Del på Facebook Startet 11.Februar.2008 Leser litt til VHF eksamen og ser at samtaler skal journalføres. Gjelder det virkelig for absolut alle samtaler mellom fritidsbåter? Og hvordan fungerer det i praksis? Blir det etterlevd av de som har VHF her i forum? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Øya Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Det står nok det ja. Men i praksis! Jeg gjør det ikke. Men jeg har en gang notert klokkeslett og dato i forbindelse med en redningsaksjon i tilfelle det skulle være behov for å dokumentere dette. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Kapittel 7.3 - fritidsfartøyer er untatt, men kan benyttes. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
BMP Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Føring av radiodagbok er kun påbut for radiopliktige fartøyer. Men selv de gjør ikke det men de har altid en radiodagbok. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Så det er feil i pensum - ny utgave av 2006 ? SITAT BMP: Men selv de gjør ikke det men de har altid en radiodagbok. Er ikke dette på kanten når en tenker på at dagboken er et rettsgyldig dokument på radiopliktig fartøy. Redigert 11.Februar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fanafjord Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Nei det var en gammel pensum fra 1997. Håper å få ny bok i morgen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
roaldbj Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Jeg har aldri journalført en eneste samtale jeg har hatt på VHF. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Jeg pleier av gammel vane å journalføre alle samtaler jeg har mot kystradiostasjon. Før mobiltelefonene tok helt over, kom det gjerne en regning på disse.... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 er ute på lite hal is........ men jag har för mig att dette gäller för nöd,il o varnings meddelande......(ikke vardagssnakk)..... og att det gäller alla passagerarbåter samt radiopliktiga fartyg över en viss störelse ! og att man oxo kan anteckna i loggboken...behöver ikke vare en radiodagbok ! så det gäller ikke oss......jag har aldrig fört 'radiodagbok' ikke ens för nödtrafik ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 PÅ lengre turer, hvor jeg fører regelmessig logg underveis (hver 2. time eller så) kommer det gjerne en liten setning i loggboka hvis jeg har snakket med noen på radioen. Men noen egentlig journalføring driver jeg ikke med. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Kapittel 7.3 - fritidsfartøyer er unntatt, men kan benyttes. Og takk for det, for vi har så mye annet å drive tiden med. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fanafjord Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Takk. Det var da beroligende å høre at man ikke må skrive opp alt... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
TideRace Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Fritidsfartøyer har vel egentlig ikke plikt til å logge noe som helst, selv om det tidligere fulgte loggbok sammen med konsesjonspapirene. Jeg har imidlertid notert ned tid, posisjonsdata, osv de få gangene jeg har vært involvert i en eller annen situasjon hvor Kystradio har formidlet (nød-)meldinger som vi har besvart. Det har vært uskyldige saker som å slepe av en grunnstøting, mm, men skulle et forsikringsselskap eller andre etterspørre noe i etterkant, så er det notert. Et unntak fra fritaket som man imidlertid gjerne kan pålegge seg selv, er kommunikasjon som gjelder Medico" eller legeråd. Dersom man ber Kystradio om Medico/ legeråd i situasjoner hvor diagnose må stilles og behandling iverksettes etter instruks fra lege via VHF, kan det være avgjørende at man dokumenterer alt som blir gjort og hva man får av råd. Dette kan være kritiske og nødvendige opplysninger når annen lege overtar pasienten på behandlingssted i etterkant, og på den måten kan rekonstruere tidligere behandling. Man behøver ikke en radiodagbok for dette, men notere ned på det som kan brukes der og da. Poenget er at det blir gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 .....er kommunikasjon som gjelder Medico" eller legeråd. Kan være bra med en tape recorder e.l. i et slikt tilfelle så fremst det gjelder egen kommunikasjon. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Hei. Alle dere kjekke unge menneskene, - dere kan være glad at dere lever i en tid hvor VHF er en sak for "Hvermandsen". Jeg tenker med skrekk og gru tilbake til den gang jeg som 17 åring hadde sommerjobb som radiotelefonist på hurtigruten Sanct Svithun. Da var det snakk om taksering av samtaler med grunntakst, kysttakst og skipstakst. Og alt gikk i en mystisk valuta, en slags forløper for euro. Og alt måtte innrapporteres til Teledirektoratet! Og det var egne skjema for hva som måtte inrapporteres fra radiodagboken! Men det fantes smutthull fra systemet. Skulle en ha en prat med kjæresten hjemme gikk det ann å "låne linjen" dersom en var godvenner med operatøren hos Rogaland Radio! Men en skulle være forsiktig med hva en sa, samtalene gikk ikke over VHF, men HF (fiskeribølge). Og alle hjemmeradioer av en viss kvalitet, Sølvsuper, Huldra osv. hadde mulighet til å lytte på fiskeribølgen. Selv fikk jeg egen konsesjon for VHF i 1987 da jeg fikk egen båt. Da fikk jeg med sammen med selve konsesjonspapirene en ringperm med tittelen: Instrurks for norske mobile radiotelefonstasjoner. Den er utrolig spennende å lese, men hvordan er det nå? Den er vel gått ut på dato for lenge siden? Har dere med konsesjon av nyeste dato fått noe lignende? Jeg kunne godt tenkt meg en kopi av noe slikt. Selv er jeg en vanlig bruker av VHF, men har røtter langt tilbake når det gjelder dette med sertifikater og konsesjoner. Min far jobbet en tid på Tjøme radio, og siden som skipsradiokontrollør hjemme i Stavanger. Selv vikarierte jeg for ham et år da han lå flat med ryggproblemer. Og ja, - jeg har plombert senderen på flere fiskebåter som ikke hadde konsesjon eller det tekniske iorden! Jeg var ikke særlig populær da! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Og alt gikk i en mystisk valuta, en slags forløper for euro. Forløper til Euro er den vel ikke , men den eksisterer den dag i dag , og kalles SDR . Ombord her hvor jeg jobber , loggfører vi daglig/ukentlig/mnd.lige tester og kontroller av GMDSS utstyret. Loggfører all trafikk med kystradiostasjoner , men sjelden eller aldri skip-skip trafikk. Har aldri fått claim av myndigheter el klasseselskaper . Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Tror den godeste Trudelutt, tenker på den gode gamle Gullfrancén jeg;-) forløperen til SDR(special drawing rights), var mye kulere med Gullfranc, men det hører til historien som mye annet. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Ja stemmer det . Den var i GOC pensum når jeg tok sertifikatet . Taksering av telegram . Glad vi er kommet litt videre innen komunikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Gullfranc var det ja, men er det noen som sitter på dagens "Instruks for norske mobile radiotelonstasjoner", eller hva det heter nå? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Ja vi har den på broa . Noe jeg skal sjekke for deg ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Ehehhee, hva med en skannet kopi? Lars H. Redigert 11.Februar.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo_Eirik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Vi har den på tilbud nå Maritimradio et restopplag så for en hundrelapp kan du skaffe deg et utmerket eksemplar. God fornøyelse Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Sistestyrmann Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 (redigert) Scannet kopi . Kun 229 sider blir en laaaaang natt for Fillipineren på vakt Men du ang dagens . Båten jeg jobber på bygget 2002 . Instruks for ...... er utgave 1997 og den engelske var 99 . Men de er nok up to date , siden det ikke er kommet nyere versjon ombord. Redigert 11.Februar.2008 av Sistestyrmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Hei Jo Eirik. Nei, nå går det over alle støvleskaft, skal en betale for å holde seg til reglende for radiokomunikasjon? Her sender Telenor ut informasjon om sammenslåinger med lugrube selskaper i svarteste Afrika til meg omtrent en gang i uken, - men å få informasjon om hvordan bruke VHF radio i en fritidsbåt skal koste meg en hundrelapp (pluss selvfølgelig porto og gjerne moms)? Nei, send meg en IM så får du en e-mail og postadresse å sende denne obligatoriske infoen til! Litt må en da få igjen for den årlige konsesjonsavgiften! Tenk på oss gamlinger som trenger litt ekstra info om bruk av VHF, vi har ikke så mange av de grå igjen oppe under det tynne håret. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo_Eirik Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Du må jo huske på at boken snart har antikvarisk verdi Antar at du kommer en tur på Lillestrøm så skal jeg se om jeg kan få hånd om et pent brukt eksemplar som du kan få låne på ubestemt tid Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.