Jump to content

Kartbrille og andre synshjelpemidler


roaldbj

Recommended Posts

Det er mye smått ombord som helst skal kunne leses korrekt. Desverre er øyet slik grunnet upåvirkelige eldringsprosesser at vår evne til å se klart på korte avstander avtar med økende alder. Fra 45 års alderen er det svært få med normalt syn som kan se godt på leseavstand. Jeg har lyst til å høre hva andre benytter for å se detalger i kart og annet smått ombord (pinnenummer på 9-pins kontakter o.a.).

Jeg starter med tre bilder som viser:

1) Vanlige lesebriller - forstørring 1 gang.

 

1forstoerring.jpg

 

 

2) Deretter har vi hodelupe. Dette er fra Claes Ohlson og forstørrer 2.2 ganger eller 3.3 ganger avhengig av om en "indre" linse er tatt opp eller ned. Tror den koster ca 170 kr.

 

2.23.3_forstoerring.jpg

 

 

3) Videre har vi "kirurg-briller" med forstølrring fra 4 ganger og oppover, gjerne med eget lys og til pris laaangt over hodelupa fra CO.

 

4forstoerring.jpg

 

 

Har lyst å høre hva de andre gamlingene her på BP benytter for å se "klart".

I senere innlegg skal jeg vise noen av kartlupene ombord.

Link to post
Share on other sites

Bruker vanlige ytterst-på-nesetippen lesebriller. Har latt meg fortelle at de får meg til å se ut som en snill onkel. Forstørrelse er 2x.

 

I tillegg har jeg to luper, en med og en uten lys. Har ikke sett "krystallkulen" som jeg vet Roaldbj har andre steder.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Desverre er øyet slik grunnet upåvirkelige eldringsprosesser at vår evne til å se klart på korte avstander avtar med økende alder. Fra 45 års alderen er det svært få med normalt syn som kan se godt på leseavstand.

 

Du er snill roaldbj, optikeren min sier at de kaller det 40+ syndrom. Altså når armene blir for kort....

Selv bruker jeg en liten kartlupe når jeg leser små detaljer i kart. Ellers så fungerer mine nye progresive briller godt, men det blir ofte for lite lys.

Et ennå større problem for meg er at fingrene ikke er så smidig som før, mister ofte små skruer ol.

For å omskrive et sitat fra kong Harald: å passere 40 er fælt, men alternative er verre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Intressant tema roaldbj....att du tar opp dette med briller.....

 

Jag har progressive o fotokromatiske (trur jag det heter...blir mörkare i sol)

vilka jag använder jämt !........

 

(har linser + reservbriller i båten.)

 

seglar mycket nattsegling o använder då mina ordinarie progressive briller med dette fotokromatiske!

tycker att dom blir helt klare på natten o att jag ser bra !

 

men............

 

leste en lang artikkel i ett engelskt båtblad om en ulykke i engelske kanalen en ferje som seglar ner en liten segelbåt!

styrmannen på broen, fikk sig en 'reprimand' för att ha brukt fotokromatiske briller nattetid !

 

det visar sig att dessa hindrer ca 10-15% av lys att trenge igenom brillerna även nattetid, fast man tycker att de er helt klare !

 

så jag skall begynne o bruke briller uten dette kromatiske nattetid....kansje kommer jag o upptäcka en helt ny värld ! :smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Utrolig at båten din flyter roaldbj - med alle disse hjelpemidler :lol:

Jeg har selv etpar lesebriller liggende permanent ombord. Videre fikk jeg laget progresivt glass i mine favorittsolbriller; ingen styrke i øvre 2/3, og styrke til å lese kartplotteren på riktig avstand i den nedre trediedelen.

 

En liten kuriositet vedr. solbriller; de fleste leverandører av kvalitetssolbriller polariserer disse med 45 graders vinkel. Hvilket betyr at om du legger hodet 45 grader til den ene siden (høyre hos meg), øker "lysstyrken" på kartplotteren.

Spurte optikeren min om det var mulig å endre på dette i solbrillen, svaret var negativt, for å løse problemet måtte de levere uten polarisering. Og det ville bety store problemer med reflekser.

Jeg har testet dette med Simrad CX33, CX44 og Raymarine E120. Effekten er den samme.

Link to post
Share on other sites

Utrolig at båten din flyter roaldbj - med alle disse hjelpemidler :lol:

Bare vent til du får se strikkemaskinen jeg planlegger å instalere ombord. Da kan jeg produsere klesplagg ombord tilpasset den enkelte medlems "body mass" samt værforhold til enhver tid.

Jentene ombord gleder seg til denne enheten trer i kraft.

Imellomtiden tester jeg ut synshjelpemidler. Mye fasinerende å se når det gjelder bl.a. ryggekamera.

Link to post
Share on other sites

Disse brillene til å "klipse" på de vanlige brillene er heller ikke dumme.

De vippes ned for å se på nært hold, og vippes opp for å se på avstand.

De har 2ggr forstørrelse, og koster kr.69,- hos Clas Ohlson

 

vippebriller.jpg

 

Og skal jeg helt innpå de små detaljene, finner jeg frem urmakerlupen.

(men den ligger vanligvis hjemme)

 

lupe.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag fant jeg en flott kombinert bifokal lesebrille og solbrille hos ClasOhlson, tror den kostet ca 70 kroner.

Bruker også disse. Kjempefine når man står ute i sola bak rattet og gløtter ned på plotteren.

Ellers har jeg et arsenal med billig-briller jevnt fordelt mellom bil, båt, jobb og hjemme.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har lyst å høre hva de andre gamlingene her på BP benytter for å se "klart".

Har som andre her tydeligvis må ha, likt syn på begge øyne. Jeg kan dermed bruke Mekka/Rema/Nille og Claes Ohlson's rimelige briller.

Har tre par som brukes, +2 for å se på kartmaskinen, +2,5 til å lese aviser kart etc. og +3 til arbeidsbriller.

Problemet er at jeg ikke kan bruke + briller når jeg skal betrakte omgivelsene på turen, så da må jeg ha et par vanlige solbriller også.

Dersom noen finner + briller med hengsler slik som Lars H sine solbriller gi et vink!

Utenom det, er det greit nok å bli eldre...

Link to post
Share on other sites

Da har du noe å "se" fremover mot, har hørt at nærsynte får mer og mer "normalt" syn med alderen.

jag hoppas det........har ikke fyllt 50, även om det närmar sig..... :lol:

 

jag kjör ibland med linser -4.....men då kan jag ikke lese kartet....så da bruker jag linser + billigbriller(+4) da går det bra! :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Håper at fargesynet er bra Gunga. Om rødt og grønt lys går gjennom pluss og minus linser opprettholdes fargen.

Vi må holde oss i hvit sektor - da går det gjerne bra.

skall jag ikke kjöre på grönt lys da? en gang havne jag i rött o fikk heve i Bruce'n, det ville aldri slå om :smiley: ........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

p6290148_red.jpg Det går an å gjøre det på den enkle måten også. Forresten, hvor er dette bildet tatt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her kan jeg uttale meg med en vis tyngde, hehe, det er dette jeg er jobber med til daglig. Endringen som Roaldbj beskriver starter allerede tidlig i tenårene, og etterhvert som tiden går flyttes nærpunktet for hvor man ser klart lenger og lenger ut. Til slutt er avisen best å lese med strake armer og under den sterkeste lampa i huset.

 

M.h.p. lys så avtar også øyets evne til å nytte seg av det lyset som omgir oss. Jeg pleier å forklare det slik at om man trenger en 60W. lyspære for å se bra når man er 20, så trenger man 2 stk 60W. lyspærer når man er 40, 3 stk når man er 60 og 4 stk når man er 80. Dette er selvfølgelig en ganske grov generalisering. Poenget er imidlertid at man trenger vesentlig mer lys når man blir eldre...

 

M.h.p. fotokromatiske glass som ble drøftet her oppe, det er helt riktig at de aldri blir helt klare. Det finnes litt ulike spenn de jobber i, men jeg tror ikke noen har noen lystransmisjon på mer enn 90% uansett hvor mørkt det er... Om det er noen stor ulempe er jeg ikke sikker på, men ideelt sett blir det bedre med helt klare glass. Imidlertid må glassene være rimelig ripefrie og nypussede før man merker noen videre forskjell på 90 og 99% lystransmisjon.

 

 

En liten kuriositet vedr. solbriller; de fleste leverandører av kvalitetssolbriller polariserer disse med 45 graders vinkel. Hvilket betyr at om du legger hodet 45 grader til den ene siden (høyre hos meg), øker "lysstyrken" på kartplotteren.

Spurte optikeren min om det var mulig å endre på dette i solbrillen, svaret var negativt, for å løse problemet måtte de levere uten polarisering. Og det ville bety store problemer med reflekser.

Jeg har testet dette med Simrad CX33, CX44 og Raymarine E120. Effekten er den samme.

Vi kan sikkert diskutere i det vide og breie om de fleste leverandører av kvalitetssolbriller leverer de med polariserte glass, etter min mening er det fler som ikke gjør enn som gjør det, men det skal inrømmes at det er flere år siden jeg jobbet i butikk.

I forhold til polarisering kan det bli noen utfordringer i forhold til LCD display og retningen på polariseringen. Men det er ikke noe problem å lage polariserte solbriller der polariseringen er satt akkurat den veien du vil. Om du har noen tanker om hvordan du vil ha det, så send meg en mail, jeg er ganske så sikker på at jeg skal få laget det du vil ha, i de styrkene du vil ha, i den innfargingsgraden du vil ha, i den fargen du vil ha, i den innfatningen du vil ha.

 

De har 2ggr forstørrelse, og koster kr.69,- hos Clas Ohlson

Litt flisespikking: Jeg er ikke så sikker på om de har 2 ggr forstørrelse, da vil du ha en arbeidsavstand på maksimalt 12,5 cm fra øynene, og da om brillen du har på deg er laget for avstandsbruk. med lesebrillen din ville du ha en ideell arb avstand på under 10 cm fra øynene. Jeg tipper heller den er på 2 dioptrier, du får da en arb. avstand på ca 0,5 meter med gåbrillen din og 20-25 cm med lesebrillen din.

 

Jeg er enda noen få år fra å måtte bruke lesebriller, men merker godt at det er greit med forstørrelse når jeg jobber i kart. Jeg er jo litt faglig belastet så det ligger litt ulike luper rundt omkring. Men om jeg skulle trekke frem to stykker som skulle fungere godt til papirkart, ville jeg tatt noe slikt:

 

06004_deckel_deutschfd_401_04344k_200x20

Denne kan man komme til og skrive under. Den er imidlertid ikke så stødig, så den egner seg ikke når båten slingrer.

 

Den jeg er mest glad i er en slik som dette:

 

155391_470_51agl4_200x200.jpg

2605_3hsnyxijsu.jpeg

 

For oss med et normaltfungerende synsapparat holder det lenge med en som forstørrer ca 3 ganger, da får man en stor lupediameter, grei arbeidsavstand til lupe/kart og godt lys nedi. Tysk kvalitetsoptikk! :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Litt flisespikking: Jeg er ikke så sikker på om de har 2 ggr forstørrelse, da vil du ha en arbeidsavstand på maksimalt 12,5 cm fra øynene, og da om brillen du har på deg er laget for avstandsbruk. med lesebrillen din ville du ha en ideell arb avstand på under 10 cm fra øynene. Jeg tipper heller den er på 2 dioptrier, du får da en arb. avstand på ca 0,5 meter med gåbrillen din og 20-25 cm med lesebrillen din.

 

Hei.

 

Jeg henviste bare til hva som står på nettsidene til Clas Ohlson. En rask sjekk ga en brennvidde på ca. 50cm. Til vanlig bruk har jeg progessive briller. Jeg har alltid vært nærsynt og brukt minusbriller, men har de siste årene gått over til svakere og svakere briller. Og på nært hold, - for å lese, trenger jeg nå plussbriller. Og etter som hornhinnen stivner, skulle jeg vel hatt 4 - 5 forskjellige brillestyrker. Så de progressive brillene jeg har nå, har faktisk minus i øvre del, og pluss i nedre!. Hva disse optikerne får til!

 

Hekter jeg "vippebrillene" fra Clas Ohlson uten på disse, får jeg skarpsyn i en avstand på ca. 30cm gjennom øvre del, og ca. 20cm gjennom nedre.

 

Og til roaldbj som skrev at et godt fotoapparat kunne brukes til de minste detaljene: Ja, bildet under viser en ca. 8mm brei kontakt. Bildet tatt med makro!

 

sata_main_600.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spennende kommentarer om polarisering i solbriller hallaron! IM sendt

Jeg har alltid brukt polariserte solbriller. Men dersom en skull vri glassene slik at en ser bedre på plotteren, vil en jo samtidig miste den store fordelen disse solbrillene har når en seiler eller kjører bil mot solen. Med polariserte briller er det jo helt utrolig hvordan en kan se detaljer på en våt vei i motlys, eller hvordan en kan se dypt ned i sjøen på en blank speilende vannflate. Det var vel ikke for ingenting at folket på Sørlandet kalte dette for "makrellbriller" da de kom på markedet!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...