Jump to content

Kartbrille og andre synshjelpemidler


roaldbj

Recommended Posts

Trenger også briller, så det ligger diverse billigbriller mange steder, men på jobb har jeg progressive briller, men det er jo et stort poblem hvis jeg skal se på noe som er over hodet mitt! :headbang:

Finnes det briller som har "nærfunksjonen" øverst på brilleglassene? Ser jo litt tåpelig ut å snu brillene. Ikke henger de noe særlig godt fast heller. :lol:

 

Likte forøvrig løsnigen til REM. Ikke helt ukjent den varianten der!

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M.h.p. fotokromatiske glass som ble drøftet her oppe, det er helt riktig at de aldri blir helt klare. Det finnes litt ulike spenn de jobber i, men jeg tror ikke noen har noen lystransmisjon på mer enn 90% uansett hvor mørkt det er... Om det er noen stor ulempe er jeg ikke sikker på, men ideelt sett blir det bedre med helt klare glass. Imidlertid må glassene være rimelig ripefrie og nypussede før man merker noen videre forskjell på 90 og 99% lystransmisjon.

Hej hallaron...

 

vad er det mest optimale for nattseilas....

 

vanlige glass

plast glass

 

eller ev linser

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid brukt polariserte solbriller. Men dersom en skull vri glassene slik at en ser bedre på plotteren, vil en jo samtidig miste den store fordelen disse solbrillene har når en seiler eller kjører bil mot solen. Med polariserte briller er det jo helt utrolig hvordan en kan se detaljer på en våt vei i motlys, eller hvordan en kan se dypt ned i sjøen på en blank speilende vannflate. Det var vel ikke for ingenting at folket på Sørlandet kalte dette for "makrellbriller" da de kom på markedet!

Lars H.

 

Det er helt korrekt Lars - mitt poeng var at man trenger ikke godta en polariering i 90 eller 0 grader, den kan legges i akkurat den vinkelen man vil, så om en vil prioritere kartplotteren, og leve med litt mer reflekser eller omvendt, er det mulig å bestemme dette selv. For en 15 - 20 år siden når jeg jobbet aktivt innen foto kom det på markedet noe de kalte sirkulær polafilter, disse måtte dreies for å oppnå effekt som alle andre polafilter, men det er mulig det var noe mer med dem, tror jammen jeg skal rote i en kasse på loftet og se om jeg ikke kan finne de igjen.

 

 

Trenger også briller, så det ligger diverse billigbriller mange steder, men på jobb har jeg progressive briller, men det er jo et stort poblem hvis jeg skal se på noe som er over hodet mitt! :headbang:

Finnes det briller som har "nærfunksjonen" øverst på brilleglassene? Ser jo litt tåpelig ut å snu brillene. Ikke henger de noe

 

Når jeg jobbet som butikkoptiker, laget jeg en gang et sett med bifokale briller der nærsegmentet var oppe i stedet for nede. Han som ville ha denne brillen var elektriker og lut lei av og ikke se hva han gjorde når han jobbet oppe under taket.

Mener også å ha hørt om et spesielt "pilotglass" med nærdel både oppe og nede. Slik at man skal kunne se instrumentene i taket og nede, men se gjennom midten av glasset for for å se godt på langt hold..

 

Hej hallaron...

vad er det mest optimale for nattseilas....

vanlige glass

plast glass

eller ev linser

 

Hei Gunga Din, jeg tror egentlig ikke det er noe som er vesentlig dårligere eller bedre enn annet. Men jeg kan jo komme med noen generelle betraktninger rundt dette...

 

Det sier seg jo selv at de ikke bør være fargede.

 

Plast kontra glass -linser i brillen: Plast er lettere og kan vanskelig knuses. Glass har jevnt over høyere brytningsindeks og linsene kan derfor lages tynnere når man er nærsynt. Glass er også mye hardere og blir derfor ikke så ripete som plast. I dag får men nesten utelukkende plastlinser om man ikke spesifikt ber om glass.

 

Kontaktlinser er ikke utsatt for fingermerker, saltvannskrystaller eller riper. På den annen side er det mange som rapporterer at de ser bedre med brillene, spesielt om de mye astigmatisme (skjeve hornhinner). En ting man skal være klar over: kontaktlinser skylles lettere ut av øynene med saltvann enn med ferskvann, som om man er vant til at man kan dusje med linsene på uten at de forsvinner, kan man få seg en overraskelse når en bølge sprøyter over cockpiten....

 

Om man er nærsynt og har litt for svake briller vil dette bli mer merkbart i skumringen og om natten. Så om manhar et litt gammelt reservepar med briller liggende i båten, og de er litt svake, vil man merke dette ekstra godt i skumringa og om natten.

 

Og helt avsluningsvis. den menneskelige pupill blir vel noe slikt som en 6-8 mm i diameter når den er helt utvidet (husker ikke tallet helt, men det ligger i området her). En god båtkikkert har gjerne 50-56 mm i diameter. I dårlige lysforhold vil en derved ha et areal som er mange ganger større til å fange opp lyset når man ser gjennom en kikkert enn uten. Noe tap vil man få gjennom kikkerten, men det vil allikevel være en betydelig gevinst.

 

Jeg fikk et forstørrelsesglass med innebygget lys av min kone til jul........fra CO.

 

Den virker svært så bra, og vil tro at den blir svært nyttig å ha ombord.

 

http://www.clasohlson.no/Product/LargeImag..._110243_587.jpg

 

Selv om jeg mener det finnes bedre kvaliteter:wink: , er det absolutt noe slikt jeg mener man burde ha i båten, Enda bedre om den har et form for stativ - da slipper man å holde den og er sikker på at avstanden fra lupe til kartet er riktig...

 

Kartlupe:

 

lupe2.jpg

 

lupe1.jpg

 

Den var fin, hvor får man tak på noe slikt?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

magnabrite_89mm.jpg
Tror kanskje det hjelper bedre med et annet kart for finnavigering, roaldbj :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...