Jump to content

Når skal dere begynne med vårpuss

t&k

Recommended Posts

Jeg begynner alltid på vår pussen i midten av mars før båten settes på vannet i slutten av samme måned. Jeg tar selvfølgelig og går raskt over båten på høsten også men selve stor pussen tar jeg om våren. I år derimot så skal gamlebåten selges og den hentes av ny eier den 26. Februar. I den forbindelse så settes båten på vannet og kjøres til sin nye hjemmehavn hvor den tas på land og klargjøres av ny eier.

Jeg får min nye båt hjem antageligvis rundt helgen 14-16 mars. Den er da helt klar for sesongen bortsett fra litt utstyr som skal ettermonteres.

Det blir som sagt ikke mye vårpuss for meg denne sesongen men til neste år så er vi nok inne i rytmen igjen :yesnod:

• 2 uker senere...

Begynte på skraping av bunnstoff i går, fjerner bare løse flak.. og litt til :-) Pyton jobb.

Vurderte å ta av presenning og stativ, men lot fornuften vinne. Kong Vinter har enda ikke "left the building". Han har bare gjemt seg, og sitter å flirer.

Deretter blir det fortløpende :

Finne plass til, og sikre plassen til 3 nye batterier.

Fortsette innredningen av akterkabin (som nå er ribbet, og fjerning av gammelt lim og diverse er igangsatt).

Ut med vinduer i akterkabin for å fjerne rester av 8-10 skruer som knakk under demontering, GRR!

Pynte opp med noen nye taklys hist og her.

Legge opp nytt ledningsnett for batterier, hovedstrømbryter(e) samt sikringer+kabler for starter og baugpropell.

Bytte ut ferskvanns slanger.

Installere ny vanntank.

Installere kartplotter.

Hvorfor begynte jeg ikke på dette i fjor !??!?!

Redigert av Fusebox (see edit history)

Båtpussen foregår hele året, men den "selve" båtpussen med matting og lakking av båten utvendig, samt klargjøring før sjøsetting starter i påsken. Tar ikke av presseningene før båten er klar for det. Gleder meg stort.

En eller annen gang i mai måned blir det utsetting. Forhåpentligvis blir det nå noen år til båten skal på land for vinteropplag igjen. Bruker normalt å ta opp båten en ukes tid eller to i juni måned for tørking, vasking, stoffing, polering. Men pga diverse årsaker ble det opptak sist september. Det gode er at båten har fått tørket skikkelig opp etter noen år på vannet. Så i år blir ikke sesongen avsluttet før til neste år. :lol:

Var med resten av familien til Lillestrøm på lørdag hvor vi kjøpte båt :smiley: som kommer i slutten av april. Og jeg fikk sikret meg en boks med bunnstoff og polish som skal forbrukes i påsken. Vasket 2 påhengsmotorer, og skrapte/pusset lakk av den ene som skal lakkes, skiftet olje og sjekket tennplugger på søndag. Har 3 båter som skal ha sitt i år, den ene har ligget på land i 3 år og skal selges nå utover våren for å få plass til den nye, så det er nok å gjøre. :smash:

De fleste båtfolk jeg kjenner på denne kanten av landet stoffer båten på høsten og tar poleringsjobben da. Disse båtfolket henger gjerne i havnakrana for uttak til påske. Om høsten er gjerne temperaturen mer stabil og jobben letter å få gjort unna. Når våren kommer er det bare å gå over skroget med lett vask og ta unna sørgerennene ol.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Venter nok til påske for eventuelt å vurdere å ta av presenningen da.Selv her i Østfold er jeg "redd" for at vinteren fortsatt kan komme i mars. Det er jo så herlige dager nå, men det har kommet mye snø i mars tidliger , så antagelig blir det ikke start med polering og stoffing før midt i april for min del. Varmen kommer jo ikke før i midten av mai allikevel.

For min del er 18 Apil D-Dagen... Da skal nyervervelsen sjøsettes og jeg er LANGT i fra klar.... Har vist dere her på BP om mitt prosjekt, og det tar fa..... så lang tid..

MEN i neste uke skal den ene maskinen installeres, så den neste etter påske :yesnod: Kalesjen er snart ferdig hos Norsk Maskintrekk ( måtte foreta noen små justeringer), så da er det innredningen igjen.... ( og det er fruen sin jobb :cheers: )

Er møkk lei av å bli tirret av Båtliv og Båtmagasinet som jevnlig ankommer postkassen, nå er det snart min tur :yesnod::yesnod::yesnod:

Jeg er i gang, men det er egentlig alt for tidlig. :sad:

Skal levere båten nå til uka, så det blir å nytte de gløttene med godvær som måtte komme.

Fikk bunnsmurt i solen i går, men noen polering blir det nok ikke noe av, det er for kaldt.

I dag snør det, så jeg får bare håpe jeg får vasket den skikkelig før den nye eieren kommer.

Henter ny båt i april, gleder med veldig. :flag:

Planen er å ha den ut til påske.

Priming og bunnsmøring utsettes til varmere vær melder seg.

For meg er det stort sett bare å sette på propellene, bytte drevolje og heise den på sjøen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...