Jump to content

Når skal dere begynne med vårpuss

t&k

Recommended Posts

Næææ når jeg kommer hjem fra overtid på jobben idag, så må jeg vel ta meg en tur ned og få av han litt av snøen som er kommet i natt og idag.

Skal/har kanskje fått sopa snøen på skuta i havet dere også Boywonder og Hilmar 2...

Redigert av KenBjork (see edit history)
  • 3 uker senere...

Trivelige videoer, Hafrsfjord!

Bare et tips til de som står foran samme oppgavene....

Ikke bruke samme klær som dere pusset i til å lakke med, (såsant dere ikke vasker godt), ....det blir ofte mye drit i lakken.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Takk til alle som har bidratt til at dette forumer er det det er i dag. Baatplassen.no har i påsken bidratt til å løse mange utfordringer med ny båt, motor, og drev.

Har båten i garasjen 15grader og avfukter, så der har jeg kost meg siden jul. Tenkte den skulle på vanet onsdag før skjærtorsdag, men etter å ha sett påskens værmelding så ble kranbil avbestilt. Den ligger fremdeles i garasjen, og det er 0,5 m snø, og snør fremdeles.

Takk til 880 som ønsket meg velkommen til forumet. Dette forumet er spekket med god informasjon. I påvente av sol og sjøsetting, koste jeg meg i går kveld med "hekkbølgene". Mye flotte bilder. Blir helt sjuk etter å få ut Joda`n

Sommeren kommer snart.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Er startet. Er ferdig med "må gjøres", er i god gang med "Bør gjøres og kan gjøres"

Været de siste dagene, har hindret sjøsettinng, Is på 1" på båtplassen, var ein strek i regninga,

Men kan jo kose meg litt :drink:med andre ting da............... :drink::cool:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

• 2 uker senere...
I år derimot så skal gamlebåten selges og den hentes av ny eier den 26. Februar. I den forbindelse så settes båten på vannet og kjøres til sin nye hjemmehavn hvor den tas på land og klargjøres av ny eier.

Jeg får min nye båt hjem antageligvis rundt helgen 14-16 mars. Den er da helt klar for sesongen bortsett fra litt utstyr som skal ettermonteres.

Hvordan går det med ny-båten? Vel på plass i hjemmehavna??

Hvordan var turen hjem fra Plymouth?

Mvh. SAP

Vi begynner så snart vi får teaken til dørken.

Da blir det noen uker med iherdig liming, legging, nating, pussing og lakking av 6,5 kvadratmeter dørk.

Dette har vi aldri gjort før, og vi skal gjøre hele jobben selv, så det kan jo bli spennende å se om det blir et bra resultat. Tipsene til legging av teakdørk er mange, og jungelen er stor, så det har vært vanskelig å komme frem til hva vi skal bruke av produkter i tillegg til framgangsmetode. :confused:

Regner med at dette tar sånn tid at det i år ikke blir tid til de store utvendige oppdateringene - bunnstoff får vi skifte til neste år.

I tillegg skal vi freshe opp skapene med å legge tynn teakfiner utenpå det som allerede er, men teakfiner har vist seg vanskelig å skaffe tynt nok, så i verste fall må vi bygge opp skapene på nytt. Dette blir i så fall ikke 1. pri - vi får sørge for å få på plass dørken først.

Har været aktiv hele weekenden og lidt af i dag med. Resultat: Alt glasfiber over vandlinien er vasket, rubbet, vokset og til sidst behandlet med Hempel High-gloss wax som jeg har gode erfaringer med. Fire arbejdsgange - men det hele værd når båden skinner i solen!

Alle vinduer er pudset og behandlet udvendigt med nano-formering.

image_027.jpg

image_028.jpg

Men mine hænder føles som en gammel lædersofa og skuldre og arme er ømme. Sikkert god træning - wax on - wax off!

Andy

Endelig kan jeg få gjort de siste jobbene før sjøsetting. Har hatt bilen på verksted en uke (gåen toppakning og minus 13000,- i lommeboken), men nå er den fikset. Så imorgen blir det hardvoks nedenfor dollboardet, og vask og polering over dollboard. Skulle egentlig hatt sjøsetting i forrige uke, så får avtale med Sverre i havnen at han kommer med trucken i løpet av uken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har været aktiv hele weekenden og lidt af i dag med. Resultat: Alt glasfiber over vandlinien er vasket, rubbet, vokset og til sidst behandlet med Hempel High-gloss wax som jeg har gode erfaringer med. Fire arbejdsgange - men det hele værd når båden skinner i solen!

Den så virkelig fin og blank ut på bildene :cool: 4 dager :crazy: -ikke noe problem å bruke meget med tid på rubbing og polering når arbeidet skal gjøres grundig og hver cm2 skal behandles :yesnod:

Hvordan fikk du til å polere skrogsidene når båten ligger på vannet? Eller var den på land i weekenden?

Mvh. SAP

Billederne er taget med mobilen, så de yder ikke rigtig finish'en fuld retfærdighed :wink:

Jeg søsatte gummibåden - en line for og agter så den ligger fast, så er det en fin arbejdsplatform - også stykker lige over fenderlisten, der kan være tricky at række "ovenfra".

Jeg købte en elektrisk pumpe til gummibåden sidste år så nu er det en leg at puste den op og omvendt. Det burde jeg have gjort for lang tid siden!

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Der er sikkert mange gode nano-produkter på markedet. For mig er det et forsøg (inspireret af andre indlæg her på BP) og jeg brugte derfor et "byggemarked-produkt", der er beregnet til baderum. To produkter: Et grundrens og en beskyttelseshinde. Vi har brugt det på glasvægge i vores baderum i nogen tid og jeg vil lige se effekten på mine vinduer inden jeg styrter ud og køber et dyrt marineprodukt hvor fortjenesten lige har fået et ekstra boost fordi der står "marine" foran...

Hovedpointet er at jeg vil se hvordan vand "glider ad" på vinduerne for dermed at se om jeg kan minimere brugen af vinduesviskere.

Andy

Hovedpointet er at jeg vil se hvordan vand "glider ad" på vinduerne for dermed at se om jeg kan minimere brugen af vinduesviskere.

Andy

Interessant. Vi må få høre om erfaringene du får etterhvert.

Her kommer et spørsmål, muligens litt på siden av "vårpuss"-temaet, men like fullt av interesse, tror jeg:

Finnes det noe godt middel for å redusere dugg/fuktighet på innsiden av rutene?

Jeg har en forholdsvis ny båt (2006) med defroster. Når det er riktig ille, som sist søndag med sprutende regnvær og nesten null grader, klarte defrosteren rett og slett ikke å ta all duggen på frontrutene. En stund var det nesten som å kjøre nattseilas og jeg måtte gå på plotter/radar.

Gode tips?

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Interessant. Vi må få høre om erfaringene du får etterhvert.

Her kommer et spørsmål, muligens litt på siden av "vårpuss"-temaet, men like fullt av interesse, tror jeg:

Finnes det noe godt middel for å redusere dugg/fuktighet på innsiden av rutene?

Jeg har en forholdsvis ny båt (2006) med defroster. Når det er riktig ille, som sist søndag med sprutende regnvær og nesten null grader, klarte defrosteren rett og slett ikke å ta all duggen på frontrutene. En stund var det nesten som å kjøre nattseilas og jeg måtte gå på plotter/radar.

Gode tips?

mvh

ter-av

Vi forlot Horten litt før deg, Terje. Vi hadde ikke slike problemer. Vår båt er isolert. Kan dette være årsaken? Vi hadde ikke antydning til dugg i det hele tatt. Kun varmeapparatet som sto på. Vi hadde døren åpen til utedelen bak som hadde lukket kallesje over. Generellt lite med dugg hos oss uansett værtype.

Takk for en hyggelig prat på lørdagskvelden. Hils frien!

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...