Jump to content

KAD 42B får ikke fullt turtall


Samui

Recommended Posts

Først må jeg få takke for en glimrende side. Har vært "medlem" i snart 2 år og fått mange gode tips. Har fått en "ny" båt med 2 KAD 42B motorer. De fungerer helt greit, men båten har vært på land nå i 3 mnd. men da vi begynnte å bruke den igjen får jeg ikke mer en 3600 omdr når jeg gir maks.(skal være 4900) Vi har sjekket at wirene har max. utslag på pumpen. Hadde ett tilsvarende problem da denne båten ank. på den ene motoren. Det gikk seg til av seg selv etter en tur fra Pattay til Koh Samui :-) Er det noe som "henger". Kompressorer fungerer mellom 1600 - 2600. Har nye propeller og de ble byttet før den var på land. Fikk da fullt turtall. Håper på ett hyggelig svar. Må bestille Volvo mekaniker fra Bangkok om ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Når du sier pakning på turbo vet jeg at de ved siste service sjekket begge vannkjølingene på turboene. Kan det være at de har vært demontert og ikke satt i nye pakninger ? Alle filtre en nye da det ble tatt full service på begge motorene før sjøsetningen. Båten ble da ikke testet da den sto på land.

Link to post
Share on other sites

Kan være alt fra blokkert (rust)eksosbend (hvor kjølevann og eksos møtes), via diesel og luft tilgang, og turbolader.

 

Sjekk at du får full RPM i Fri på begge maskinene, hvis ikke så vet du hvilken maskin som holder den andre igjen....

 

Sjekk (og skift) det enkleste først, slik som filtre mm (inklusive vannutskiller). (blås luft fra maskin og inn til tank, da opptaksfiltetet kan være blokkert, deretter skrur du av eksosbend fra turboladeren og inspiserer dem. Når du er der inne, så sjekk at turboladeren roterer fritt uten slark osv.

 

Hvilke andre symptomer har du utenom turtallet ... svart røyk (manglende luft)? Hvis alt er "normalt", så ville jeg gjette dieselfilter og deretter eksosbend...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kan være alt fra blokkert (rust)eksosbend (hvor kjølevann og eksos møtes), via diesel og luft tilgang, og turbolader.

 

Sjekk at du får full RPM i Fri på begge maskinene, hvis ikke så vet du hvilken maskin som holder den andre igjen....

 

Sjekk (og skift) det enkleste først, slik som filtre mm (inklusive vannutskiller). (blås luft fra maskin og inn til tank, da opptaksfiltetet kan være blokkert, deretter skrur du av eksosbend fra turboladeren og inspiserer dem. Når du er der inne, så sjekk at turboladeren roterer fritt uten slark osv.

 

Hvilke andre symptomer har du utenom turtallet ... svart røyk (manglende luft)? Hvis alt er "normalt", så ville jeg gjette dieselfilter og deretter eksosbend...

Takk for gode tips. Har skiftet alle filtre. Tror jeg satser på eksosbend. Har ingen svart røyk og motorene går normalt men får ikke toppfart eller turtall. Har skiftet forfiltre til ett annet merke, kan de være for tette ? eller hadde motoren fusket hele veien da.

Får ta meg en ny båtdag imorgen og sjekke alle gode tips. Frykteligt varmt er det også der ned mellom de "grønne" :-)

Link to post
Share on other sites

Har skiftet forfiltre til ett annet merke, kan de være for tette ? eller hadde motoren fusket hele veien da.

 

Ja det kan være feilen ... de kan være for fine, og ikke gi nok gjennomstrømning ... maskinene vil ikke fuske, de vil rett og slett ikke få mer diesel enn for hva disse kan gi... som muligens tilsier et visst turtall...i volum. Jeg hadde startet med forfilterene...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme motor, og følgende problem som kom igjen noen ganger: Reima fra veiv til sirkulasjonspumpe/vannpumpe blir slakk og slurer. Da "mister" du tilsynelatende turtall iom. at dette måles på dynamo (det samme vil selvsagt skje om dynamoreima er slakk). Dynamoreima drives av det ytre reimhjulet på sirkulasjonspumpa.

 

Følg manualen og stram opp alle 4 remmene (eller 3 om du ikke har servopumpe). 5 mm nedpress på de flate (s.k. "multi-V") og 10 mm på kileremmene på det lengste strekket. Med strammepatenten på 42-en kan det være litt klønete å få det skikkelig stramt. Anbefaler å starte opp og la maskinen gå noen minutter, og sjekke om etterteiting trengs (slik patenten er blir det egentlig hele prosedyren på nytt fordi reima som regel blir slakk når du løsner strammeren om du ikke klarer å holde imot samtidig som du løsner).

 

Pleide å gå over dette om våren og et par ganger ila. sesongen. Det selges ombyggingskit til 43-strammepatenten som er mye bedre - de kostet drøyt 4000 kr her i Norge for 7-8 år siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...