Jump to content

Hvilken type pakkboks bør jeg velge?


Geir

Recommended Posts

Har i dag en fettsmurt pakkboks. Det ser ut som om det er en sprekk i denne, så jeg vil bytte denne.

Ønsker å beholde den akselen jeg har.

 

Dette er typene det står i mellom:

 

Har prøvd å skissere det jeg har oppfattet i forhold til de forskjellige typene:

 

Oljesmurt:

Fordeler: Lite vedlikehold? Ulemper: lett å få lekkasje? Olja blander seg med vann?

 

Fettsmurt:

Fordeler: Vet ikke. Ulemper: Klineri med fett?,

 

Volvokondom:

Fordel: Enkelt Ulempe: Lekkasje (spesielt dersom man har gammel aksling)

 

 

Dette er ikke mine erfaringer, men ting jeg har lest meg til.

 

Da er spørsmålet kort og enkelt:

 

Hva velger jeg, og hvorfor?

 

 

Geir

Link to post

Jeg har en slik volvogreie, men den lekker jevnt og trutt :headbang: . Har forsøkt å smøre den opp, men lekker fortsatt endel. Det spørs nok om den ikke bør byttes ut da det ser ut som den er fra båten var ny, og når motoren har gått over 10000 timer er det nok på tide å sjekke propellaksling til høsten når båten skal opp.

Link to post
Er dette ett praktisk problem, eller kun ett teoretisk problem?

 

 

Geir

For noen kan det bli et problem hvis pakkboksen skiftes til feil type. Ellers er det et kjent problem der det stilles store krav til mekanisk styrke i akslingene, for da går ofte rustresistensen ned. Ofte prioriteres mekanisk styrke noe mer for å kunne bruke tynnere propellaksel, og derfor monteres da vannjnjeksjon av flere årsaker, blant annet for å unngå korrosjon.

Noen ganger så blir vannstrømmen for stor fordi trykket er for stort, og da kan det også ende med korrosjon.

If it is not broken, don’t fix it, eller If it is not broken don’t break it.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Har selv hatt "fettsmurt" pakkboks med simringer, "fettsmurt" pakkboks med talgpakning og Volvo kondom. Alle er greie alternativer men ønsker man en tørr kjøl så funker ikke den med talgpakning. Det er i prinsippet ingen forskjell på en såkalt fettsmurt med simringer og en Volvokondom. Inne i Volvkondomen er det 3 lepper/simringer mens en messing pakkboks med simringer vanligvis har 2 simringer. Fordelen med sistnevnte er at man kan bytte simringene når de blir slitt. Totalt sett blir vel kostnadene de samme da Vp-kondomen er billigere. Det som er viktig å huske er at fettets oppgave er å tette. Derfor er det viktig å ikke presse inn for mye fett.

 

En tett pakkboks på en fritidsbåt er etter mitt syn viktig. Tørr kjøl gir rustfri motor og ingen elektriske problemer.

Link to post
10 000 timer borger jo for god kvalitet på Volvo kondomen.

Men går nesten utfra at motoren ikke er Volvo da ? :lol:

 

Vet ikke om pakkboksen er fra båten var ny, men det ser ikke ut som den har vært byttet. Jeg misternker at det er slitasje på propellakslingen som gjør at det lekker nå, så det får sjekkes nærmere når båten skal på land. Motoren er en 48 hk yanmar,tidligere charterbåt.

Link to post
Hvordan luftes denne??

 

Sjøsett båten, klem på kondomen, den sier "sssssss-plopp", og så kommer vannet. Slipp kondomet.

 

Hulda har den originalmontert, det var i år 2000 og den har ikke sluppet inn et drypp så langt, ligger ute hele året. Kompisen min i Kiel solgte den gamle seileren sin for en del år siden. Da hadde samme kondomet tjent 19 år i båten hans. Den nye seilern har også kondomet, like tett.

 

Korrosjonspotensialet er betydelig overdrevet.

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...