Geir Startet 18.Februar.2008 Del på Facebook Startet 18.Februar.2008 Har i dag en fettsmurt pakkboks. Det ser ut som om det er en sprekk i denne, så jeg vil bytte denne. Ønsker å beholde den akselen jeg har. Dette er typene det står i mellom: Har prøvd å skissere det jeg har oppfattet i forhold til de forskjellige typene: Oljesmurt: Fordeler: Lite vedlikehold? Ulemper: lett å få lekkasje? Olja blander seg med vann? Fettsmurt: Fordeler: Vet ikke. Ulemper: Klineri med fett?, Volvokondom: Fordel: Enkelt Ulempe: Lekkasje (spesielt dersom man har gammel aksling) Dette er ikke mine erfaringer, men ting jeg har lest meg til. Da er spørsmålet kort og enkelt: Hva velger jeg, og hvorfor? Geir Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Både Vetus og Sleipner har også vannsmurt pakkboks. Min erfaring er at den vannsmurte krever minst vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Jeg har volvokondom. Akslingen min er ikke av de nyeste. Den er likevel potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Man bør ta litt hensyn til legeringen i akslingen. Tette pakkbokser skaper fort problemer hvis rustresistensen i akslingen ikke er helt topp. Det med vannsmøring som det sies er ikke bare for smøring / kjøling, men også for å skifte ut vannet slik at det ikke blir oksygenfattig. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Både Vetus og Sleipner har også vannsmurt pakkboks. Min erfaring er at den vannsmurte krever minst vedlikehold. Men utifra det jeg har fått opplyst er disse dobbelt så dyre som de andre. (Og jeg har allerede sprengt dette årets budsjett) Geir Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Hei. Har byttet fettsmurt (sliten) til ny volvo kondom ifjor.Gammel aksel Ø 35 mm er meget bra funger volvo kondom. Tror din aksel er samme type min båt har? Meget fornøyd og ingen lekkasje. At-le Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Volvokondom??? Noen som har bilde? Har selv oljefylt pakkboks med sagkjedeolje,fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 har også en fettsmurt pakkboks men jeg fikk tak ien matepatron beregnet fo kulelager den kan du stille inn etter så mye du bruker båten den har en mateskrue på toppen også er det slutt på fettsølet hilsen mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 blir da ikke fettsøl av slik en pakkboks.. fylles på våren før sjøsetting og småjusteres uten gris par tre ganger om sommeren.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
At-le Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Volvokondom??? Noen som har bilde? Har selv oljefylt pakkboks med sagkjedeolje,fungerer utmerket. Hei. Her volvo kondom At-le Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Tette pakkbokser skaper fort problemer hvis rustresistensen i akslingen ikke er helt topp. Det med vannsmøring som det sies er ikke bare for smøring / kjøling, men også for å skifte ut vannet slik at det ikke blir oksygenfattig. Kan du utype dette litt mere? Om vannet blir oksygenfattig så vil det vel ruste mindre Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Jeg har en slik volvogreie, men den lekker jevnt og trutt . Har forsøkt å smøre den opp, men lekker fortsatt endel. Det spørs nok om den ikke bør byttes ut da det ser ut som den er fra båten var ny, og når motoren har gått over 10000 timer er det nok på tide å sjekke propellaksling til høsten når båten skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 10 000 timer borger jo for god kvalitet på Volvo kondomen. Men går nesten utfra at motoren ikke er Volvo da ? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Har god erfaring med denne volvo kondomen, men det er viktig og lufte den når båten har vært på land. Leverandører av kjente norske båtmerker anbefaler denne også. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Kan du utype dette litt mere? Om vannet blir oksygenfattig så vil det vel ruste mindre Vann består av Hydrogen og Oksygen. Fortalt på en annen måte så blir stillestående vann surt slik at noen rustfrie ståltyper er mer utsatt for å ruste. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Vann består av Hydrogen og Oksygen. Fortalt på en annen måte så blir stillestående vann surt slik at noen rustfrie ståltyper er mer utsatt for å ruste. Er dette ett praktisk problem, eller kun ett teoretisk problem? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Fortalt på en annen måte så blir stillestående vann surt slik at noen rustfrie ståltyper er mer utsatt for å ruste. OK, takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 (redigert) Er dette ett praktisk problem, eller kun ett teoretisk problem? Geir For noen kan det bli et problem hvis pakkboksen skiftes til feil type. Ellers er det et kjent problem der det stilles store krav til mekanisk styrke i akslingene, for da går ofte rustresistensen ned. Ofte prioriteres mekanisk styrke noe mer for å kunne bruke tynnere propellaksel, og derfor monteres da vannjnjeksjon av flere årsaker, blant annet for å unngå korrosjon. Noen ganger så blir vannstrømmen for stor fordi trykket er for stort, og da kan det også ende med korrosjon. If it is not broken, don’t fix it, eller If it is not broken don’t break it. Redigert 19.Februar.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Har selv hatt "fettsmurt" pakkboks med simringer, "fettsmurt" pakkboks med talgpakning og Volvo kondom. Alle er greie alternativer men ønsker man en tørr kjøl så funker ikke den med talgpakning. Det er i prinsippet ingen forskjell på en såkalt fettsmurt med simringer og en Volvokondom. Inne i Volvkondomen er det 3 lepper/simringer mens en messing pakkboks med simringer vanligvis har 2 simringer. Fordelen med sistnevnte er at man kan bytte simringene når de blir slitt. Totalt sett blir vel kostnadene de samme da Vp-kondomen er billigere. Det som er viktig å huske er at fettets oppgave er å tette. Derfor er det viktig å ikke presse inn for mye fett. En tett pakkboks på en fritidsbåt er etter mitt syn viktig. Tørr kjøl gir rustfri motor og ingen elektriske problemer. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Ellers så mener jeg å huske at VP sier at bytteintervallet er 500 timer selv om de normalt holder lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 10 000 timer borger jo for god kvalitet på Volvo kondomen.Men går nesten utfra at motoren ikke er Volvo da ? Vet ikke om pakkboksen er fra båten var ny, men det ser ikke ut som den har vært byttet. Jeg misternker at det er slitasje på propellakslingen som gjør at det lekker nå, så det får sjekkes nærmere når båten skal på land. Motoren er en 48 hk yanmar,tidligere charterbåt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Har god erfaring med denne volvo kondomen, men det er viktig og lufte den når båten har vært på land. Leverandører av kjente norske båtmerker anbefaler denne også. Hvordan luftes denne?? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Hvordan luftes denne?? Sjøsett båten, klem på kondomen, den sier "sssssss-plopp", og så kommer vannet. Slipp kondomet. Hulda har den originalmontert, det var i år 2000 og den har ikke sluppet inn et drypp så langt, ligger ute hele året. Kompisen min i Kiel solgte den gamle seileren sin for en del år siden. Da hadde samme kondomet tjent 19 år i båten hans. Den nye seilern har også kondomet, like tett. Korrosjonspotensialet er betydelig overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Må bare spørre i denne tråden, da jeg ikke har fått svar tidligere: Har en fettsmurt pakkboks som jeg må bytte talgpakningen i. Hvordan gjøres dette??? Er det en enkel opskrift på hvordan dette gjøres? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 Legger ut et bilde av de fire hovedvariantene av pakkboks: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.