Jump to content

Båtførerprøven - for dyslektikere / ordblinde?


nimbuster

Recommended Posts

Tror ikke det er noen sammenheng mellom dysleksi og matematikkunskaper/evner.

 

Kommer ann på hvilken type dysleksi en har det.

 

Jeg klarte både båtførerprøven og VHF sertifikatet uten problemer, med fonologisk dysleksi :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Til BMP:

I dette tilfellet er det en klar sammenheng, da vedkommende får problemer allerede ved 2+2.

 

Tror det må bli en kombinasjon av høytlesende spørsmål over 1,5 til 2 timer......er litt usikker på dette med tall ennå.

 

Dersom noen har erfaring med dette, er det fint å høre om det...takk til dere som har lagt inn en melding!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært sensor for enkelte kandidater med varierende grad av dysleksi. Ihht retningslinjene er det opp til sensor å gjennomføre prøven slik som man finner hensiktsmessig for å fastslå om kandidaten har de kunnskapene som kreves.

 

Noen av disse kandidatene vet jeg at har lest pensumet gjennom med partner/foreldre/søsken og når det kommer til prøven så har jeg i noen tilfeller lest spørsmålene og svaralternativene høyt for vedkommende kandidat, eller latt dem peke ut riktig svar på tegningen. I andre tilfeller har jeg, hvis de er del av en større gruppe hatt med en assistent som har sørget for lesingen i et eget rom.

 

Dysleksi bør absolutt ikke være noe hinder for å avlegge båtførerprøven; det er bare snakk om litt innsats og velvilje fra hhv kandidat og sensor.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Følger deg veldig godt på vei der Poseidon. Det krever endel forberedelser, og ikke minst vilje til å tilpasse Båtførerprøven til denne brukergruppen. Jeg vil se hva som er mulig å få til, ut fra den enkeltes forutsetninger.

 

1 ting er jo å gjennomføre selve prøven, mens en annen ting er selv undervisningen....kanskje ikke minst.

Link to post
Share on other sites

Det er særdeles hyggelig å lese den positive holdningen Poseidon har til dette trådtemaet. Håper at flere båtskoler er like rause og tilpasningsdyktige. Det skal bli interessant å se hvordan dette håndteres når trykket på Båtførerprøven tiltar.

 

Jeg takker så meget for hyggelig tilbakemelding!

 

For min del er det så enkelt som at jeg synes båtlivet er et fantastisk flott liv; jeg vil så gjerne at flest mulig skal få oppleve gleden av å farte rundt i egen båt.

Når man så vet at det blir bare kjekkere og mer innholdsrikt jo mer man vet om navigasjon, kartbruk, sjøveisregler og sikkerhet på sjøen - da gir det seg selv at man forsøker å legge til rette slik at flest mulig kan få ta del i denne gleden!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

HTror ikke det er noen sammenheng mellom dysleksi og matematikkunskaper/evner.

 

 

Kommer ann på hvilken type dysleksi en har det.

 

Dette har jeg svært lite greie på, men dersom man sliter med tall og matematikk, heter det vel dyskalkuli og er en annen diagnose enn dysleksi?

Jeg antar man kan slite med begge deler eller bare en av dem men at det er to forskjellige ting.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Satt å lette litt på nettet i forbindelse med at jeg skal ta båtførerprøven neste uke, og da kom jeg over dette nettstedet, som kanskje kan være til nytte for personer som har leseproblemer, eller bare rett og slett liker å få informasjon på øret i stedet for å lese selv. Her kan du høre og laste ned sjøveisreglene.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar til dette med lyd kontra lesing med øynene. Det er lettere å ta til seg kunnskapen når man leser med øynene enn når man leser med ørene. Så personer uten dysleksi/synshemming vil ikke profitere noe på å høre pensom istedenfor å lese det, tvert om... Bare et tips til dem som tenker seg at de skal høre gjennom pensum på vei og fra jobben. :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Det er veldig individuelt vil jeg påstå. Hadde selv en eksamen nettopp der jeg hørte pensum på lydbok og fikk toppkarakter. Er mulig at det å sette seg ned å lese er mest mulig effektivt, men å kunne være aktiv mens man lærer gjør at jeg bruker mye mer tid på pensum. I mine jusstudier er det stadig flere jenter i klassene. Skolen legger opp til å sitte stille og lese pensum. Noe som passer gutter dårligere pga. et høyere testostorn nivå som gjør oss mer urolige. For meg er dette bare en dårlig unnskyldning. Fordi det finnes andre måter å tilnærme seg kunnskapen. Derfor er blant annet lydbøker av pensum noe jeg har brukt i det siste. Derfor skuffet når dette ikke finnes. Får lese den inn selv til eget bruk ;)

 

Poenget mitt er bare at jeg tror hvordan man tilegner seg best kunnskap er individuelt og at man skal være forsiktig med å si at alle burde lese. Det viktigste er at kunnskapen blir tilegnet på et vis.

 

For meg ser det ut som om det blir et intensivt helgekurs da :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...