Jump to content

Blir tempgiveren påvirket av ledningslengden

BEG

Recommended Posts

Har en båtalarm med temperaturmåler. Denne er egentlig tenkt å brukes til å styre releutganger til eksempelvis panelovner. Samt at alarmen sender SMS om temperaturen går utover de grenseverdier man har satt. Men, jeg har nå tenkt å bruke systemet til å overvåke kjøleskapet, som står på hele uka igjennom. Vil gjerne ha varsel om skapet har sluttet å virke, og dermed slippe ødelagt mat/lukt. (eller ennå værre; varm pils :puke: )

Så til saken; Alarmenheten får temperaturen fra en mirkoskopisk liten elektronisk duppedings som er loddet på en toleder med minimalt kvadrat. Ledningen er lang, men rekker ikke fram til kjøleskapet. Derfor må jeg skjøte inn noen meter (2*5m). Spørmålet er om dette vil påvirke verdiene jeg mottar. Er det ok bare å skjøte inn eksempelvis 0,75 kvadrat ledninger?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Det kommer jo helt an på hvilket følerelement som er benyttet.

Et det et Pt100 element vil målingen bli påvirket av resistansen i kabelen.

Er det et Pt1000 element vil målingen bli mindre påvirket av resistansen i kabelen.

Er det en Høyomig PTC /NTC føler vil målingen bli lite påvirket av resistansen i kabelen.

Er det et termoellement må du sjøte det ut med spesiell referansekabel eller kabel av samme materiale som føleren.

Er det et kjeramisk svingerellement påvirkes disse svæer lite av resistansen i kabelen men kan være følsom for impedansen.

Det enkleste er vel bare og forsøke og se hva som skjer.

Edited by BMP (see edit history)
Takk for hjelpen, smart og innlysende forslag å bare teste.

For oss som stort sett bare har 4 år på søndagsskolen samt 3 juletrefester som høyere utdanning, har vel det vært gangbart i alle år... altså "jeg aner ikke hva som kommer til å skje, så jeg bare prøver..."

Skal vedde på at det siste jeg sier er "Hei, følg med nå , dette blir rått... " :lol:

Jeg har ikke noe teknisk kunnskap om temperaturmålere. Jeg har denne enheten fra Claes Ohlson, artikkel no 34-4111. Jeg har brukt den for å overvåke temperatur på pakkboks, motorrom og kjølevæske på saltvannssiden. Noen av ledningene måtte jeg forlenge, og dette endret avlesningen med ca 0.3 grader. Nå har jeg glemt om det ble 0.3 grader varmere eller kaldre der jeg foretok de lengste forlengelsene. Jeg mener å huske at jeg forlenget en av kablene med ca 4 meter. Forøvrig stolte jeg svært mye på denne temperaturmåleren fra CO. Jeg hadde foretatt en radikal ombygging av ror og akseloppheng i en Scand Atlantic og jeg ville derfor overvåke eventuell varmgang i pakkboksen. Det ble etter hvert ganske interessant å overvåke temperatur i motorrom, kjølevæske og pakkboks og se hvordan disse ble påvirket av utetemperatur og vanntemperatur. Motoren var en Yanmar 6LYA-STE, og den har en fantastisk evne til å holde lav temperatur uavhengig av lufttemperatur og vanntemperatur.

termometermodul.jpg

Jeg fikk laget en messingblokk (messing leder varme godt) som jeg festet til metallenheten på pakkboksen og på slange fra vannutførsel fra motoren til vannkjølt pakkboks. I begge blokkene ble det borret et hull tilstrekkelig stort til at sensoren i måleenheten kunne trees inn. Dette ga hos meg svært stabile måleverdier. Jeg førte nøyaktig logg over disse verdiene i 4 år. Det var fasinerende å se hvorledes utetemperatur påvirket temperatur i motorrom.