Jå9 Startet 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2008 Hei folkens! Funderer på å kjøpe meg en Ballistic stålpropell til motoren min (2004 mod DF115 EFI). Usikker på hva jeg bør velge av diameter/stigning. Min båt er en Galia 630WA som veier litt i overkant av 1 tonn med motor uten personer ombord. Er det noen som har noen helt konkrete erfaringer med denne motoren og Ballistic stålpropeller? Har også tenkt litt på om jeg kan risikere å komme til en båt med propell-løs motor hvis jeg kjøper en skinnende blank stålpropell... Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 (redigert) Ligger båten din ved flytebrygge - så ta av propellen for hver tur, du. Utrolig hvor god og rask rutine man får på sånt når man har gjort det en del ganger. Kjøp en pakke splinter å ha i båten, og et slikt hendig flytende propellverktøy..... Redigert 22.Februar.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Jå9 Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 ... flytende propellverktøy..... Gummibåt + håndpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Av nysjerrighet; hva regner du med å oppnå ved å bytte ut standard propellen med en "blank en" sånn rent bortsett fra å bli kvitt noen kroner og øke sjansen for tyveri? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Noflow Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 med en stålvisp kan man få høyere fart og bedre drivstofføkonomi! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Joda, kanskje litt bedre fart og kanskje litt bedre bensinøkonomi, men til en pris! Har her en test som vel begynner å bli gammel (flere år) som sier litt om dette; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Hadde selv en Raker propell på en Ibiza 20 med en 150hk V6 motor som gjorde rundt 45 knop og det er vel først rundt den type hastighet det har noen hensikt. Kanskje jeg begynner å bli gammel, men ikke ofte jeg hverken kjører, føler for eller har behov for å kjøre over 40 knop! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Joda, kanskje litt bedre fart og kanskje litt bedre bensinøkonomi, men til en pris! Har her en test som vel begynner å bli gammel (flere år) som sier litt om dette; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Hadde selv en Raker propell på en Ibiza 20 med en 150hk V6 motor som gjorde rundt 45 knop og det er vel først rundt den type hastighet det har noen hensikt. Kanskje jeg begynner å bli gammel, men ikke ofte jeg hverken kjører, føler for eller har behov for å kjøre over 40 knop! øøhm Spiller ingen trille, stålvsipen må ikke gi bedre bensinøkonomi eller mere fart. Stålvisp på akslingen er samma som å kjøpe penere alu-felger til bilen det!! Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Reder.n Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Hei Du vil nok ikkje få nokke utbytte av å skifte propell,før du kommer opp i 150 hesters klassen, har selv en DF 140,som jeg har alu propell på. Men det tar jo seg flott ut da Skinnende blankt.....Du har nok rett i det att kjeltringer kan bli fristet, ergelig å bli propellløs Spar propellen til en større motor Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 hmm, å bytte propell på en winrace med 9,9 da f.eks, da får man jo 10 knops fartsøkning! så det har ikke noe å gjøre med motorstørrelsen kan jeg tenke meg! Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Av nysjerrighet; hva regner du med å oppnå ved å bytte ut standard propellen med en "blank en" sånn rent bortsett fra å bli kvitt noen kroner og øke sjansen for tyveri? Det var nok for å få litt bedre bedre fart, grep i vannet og kanskje litt bedre drivstofføkonomi og dessuten for å få en reservepropell. I følge dere kan jeg jo få bruk for den ganske snart hvis jeg kjøper en "blank en" . Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hei Du vil nok ikkje få nokke utbytte av å skifte propell,før du kommer opp i 150 hesters klassen, har selv en DF 140,som jeg har alu propell på. Men det tar jo seg flott ut da Skinnende blankt.....Du har nok rett i det att kjeltringer kan bli fristet, ergelig å bli propellløs Spar propellen til en større motor Hadde du stålpropell før siden du sier at jeg ikke får noe utbytte av en..? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hei Du vil nok ikkje få nokke utbytte av å skifte propell,før du kommer opp i 150 hesters klassen, har selv en DF 140,som jeg har alu propell på. Men det tar jo seg flott ut da Skinnende blankt.....Du har nok rett i det att kjeltringer kan bli fristet, ergelig å bli propellløs Spar propellen til en større motor Hei, tror nok du er litt på villspor , når du hevder at man må opp i 150 hk klassen for å få noe utbytte av en stålpropell. Hvis man ser bort fra at propellen blir mer attraktiv for kjeltringer, kan man få fartsøkninger allerede fra 40 hk motorer. Se sitat test: "Allerede ved ca. 30 knops fart og en motorstyrke fra ca. 40 hk. kan man merke forskjell i fart og kjørekomfort med en stålpropell." sitat slutt. knfr. innlegg 6 i denne tråden. Kan også referere til en "kompis" som har en 50 hk Mercury, som fikk en fartsøkning på 5 knop ved å montere stålprop. og å heise motoren 2 hull. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Nå vet ikke jeg hvor effektive Suzi sine alupropeller er, men det er hevet over tvil at Ballistic tåler mye uttrim før den slipper. Mer skrog ut av vann=mer fart... Og en reservepropell bør du ha... - og da er jo innkjøpsalibiet iorden.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
csvirus Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hei Du vil nok ikkje få nokke utbytte av å skifte propell,før du kommer opp i 150 hesters klassen, har selv en DF 140,som jeg har alu propell på. Men det tar jo seg flott ut da Skinnende blankt.....Du har nok rett i det att kjeltringer kan bli fristet, ergelig å bli propellløs Spar propellen til en større motor Så jeg vil ikke få noe utbytte av og bytte propell på min 50hk e-tec sier du? litt synn den bunner i turtallsperra og går rundt 25knop med orginal 17" alu og går 35knop (skal nok klare 40 etterhvert) med raker 24" stål da.... Kanskje tatt litt ut av betydning fra hva du mente? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.