Jump to content

Ballistic stålprop til Suzuki DF115

Jå9

Recommended Posts

Hei folkens!

Funderer på å kjøpe meg en Ballistic stålpropell til motoren min (2004 mod DF115 EFI).

Usikker på hva jeg bør velge av diameter/stigning.

Min båt er en Galia 630WA som veier litt i overkant av 1 tonn med motor uten personer ombord.

Er det noen som har noen helt konkrete erfaringer med denne motoren og Ballistic stålpropeller?

Har også tenkt litt på om jeg kan risikere å komme til en båt med propell-løs motor hvis jeg kjøper en skinnende blank stålpropell... :eek:

Ligger båten din ved flytebrygge - så ta av propellen for hver tur, du. Utrolig hvor god og rask rutine man får på sånt når man har gjort det en del ganger. Kjøp en pakke splinter å ha i båten, og et slikt hendig flytende propellverktøy.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Joda, kanskje litt bedre fart og kanskje litt bedre bensinøkonomi, men til en pris! Har her en test som vel begynner å bli gammel (flere år) som sier litt om dette; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

Hadde selv en Raker propell på en Ibiza 20 med en 150hk V6 motor som gjorde rundt 45 knop og det er vel først rundt den type hastighet det har noen hensikt. Kanskje jeg begynner å bli gammel, men ikke ofte jeg hverken kjører, føler for eller har behov for å kjøre over 40 knop! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Joda, kanskje litt bedre fart og kanskje litt bedre bensinøkonomi, men til en pris! Har her en test som vel begynner å bli gammel (flere år) som sier litt om dette; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

Hadde selv en Raker propell på en Ibiza 20 med en 150hk V6 motor som gjorde rundt 45 knop og det er vel først rundt den type hastighet det har noen hensikt. Kanskje jeg begynner å bli gammel, men ikke ofte jeg hverken kjører, føler for eller har behov for å kjøre over 40 knop! :wink:

:sailing:

øøhm :cool: Spiller ingen trille, stålvsipen må ikke gi bedre bensinøkonomi eller mere fart.

Stålvisp på akslingen er samma som å kjøpe penere alu-felger til bilen det!! :wink:

Av nysjerrighet; hva regner du med å oppnå ved å bytte ut standard propellen med en "blank en" sånn rent bortsett fra å bli kvitt noen kroner og øke sjansen for tyveri? :rolleyes:

Det var nok for å få litt bedre bedre fart, grep i vannet og kanskje litt bedre drivstofføkonomi og dessuten for å få en reservepropell.

I følge dere kan jeg jo få bruk for den ganske snart hvis jeg kjøper en "blank en" :wink: .

Hei

Du vil nok ikkje få nokke utbytte av å skifte propell,før du kommer opp i 150 hesters klassen,

har selv en DF 140,som jeg har alu propell på.

Men det tar jo seg flott ut da :yesnod: Skinnende blankt.....Du har nok rett i det att kjeltringer kan bli fristet,

ergelig å bli propellløs :headbang:

Spar propellen til en større motor :smiley:

Hadde du stålpropell før siden du sier at jeg ikke får noe utbytte av en..?

Hei

Du vil nok ikkje få nokke utbytte av å skifte propell,før du kommer opp i 150 hesters klassen,

Men det tar jo seg flott ut da :yesnod: Skinnende blankt.....Du har nok rett i det att kjeltringer kan bli fristet,

Spar propellen til en større motor

Hei, tror nok du er litt på villspor , når du hevder at man må opp i 150 hk klassen for å få noe utbytte av en stålpropell.

Hvis man ser bort fra at propellen blir mer attraktiv for kjeltringer, kan man få fartsøkninger allerede fra 40 hk motorer. Se sitat test: "Allerede ved ca. 30 knops fart og en motorstyrke fra ca. 40 hk. kan man merke forskjell i fart og kjørekomfort med en stålpropell." sitat slutt. knfr. innlegg 6 i denne tråden.

Kan også referere til en "kompis" som har en 50 hk Mercury, som fikk en fartsøkning på 5 knop ved å montere stålprop. og å heise motoren 2 hull. :wink:

Nå vet ikke jeg hvor effektive Suzi sine alupropeller er, men det er hevet over tvil at Ballistic tåler mye uttrim før den slipper. Mer skrog ut av vann=mer fart... Og en reservepropell bør du ha... - og da er jo innkjøpsalibiet iorden.... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Hei

Spar propellen til en større motor :smiley:

Så jeg vil ikke få noe utbytte av og bytte propell på min 50hk e-tec sier du? litt synn den bunner i turtallsperra og går rundt 25knop med orginal 17" alu og går 35knop (skal nok klare 40 etterhvert) med raker 24" stål da.... Kanskje tatt litt ut av betydning fra hva du mente?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...