Grimsøy Taule Startet 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2008 Hei. Jeg har tenkt å sette inn min Penta MB10 med gir i snekka mi. Idag står det en FM 8-12 med vribar prop. Noen som har gjort dette før? Litt nervøs for hylserør-tilpasning og slike ting. Ikke store forskjellen på motorene da, men ville vært topp med gir. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Lit problem med og følge deg her. Et vribart propelanlegg er da mye bedre en omkastsystem med gir. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 24.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Hva mener du med det egentlig? Omkastsystem? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Det er i hovedsak to måter og få en propell til og dra bakover når en vil stoppe båten eller kjøre bakover. Enten og vri propellbladene eller og snu gangretningen på propellen. Når en snur gangretningen på propellen kalles det for omkast. Det kan igjen gjøres på to måter. På store langsomtgående motorer stoppes motoren kamakselen gires om og motoren startes den andre veien. Det er da vanligvis bare et stort trustlager mellom veivaksel og propellaksel. Denne metoden brukes på det meste av store skip. Den andre metoden er og ha en girkasse med revers mellom motor og propellaksling den har vanligvis i tilegg nedgiring og frikobling. Det mest brukervennlige systemet er helt klart system med vribare propellblader da det gir muligheten for manurering med konstant turtall og trinnløs propelleffekt. Men da disse systemene er dyrere og produsere og man i mange tilfeller er avhengig av og gire ned motorturtallet blir ofte omkastgir benyttet. Særlig på lystbåter blir oftest vribare anlegg for dyre. Man kan bøte lit på svakhetene til omkastgir med og montere slureanordninger men man oppnår ikke helt egenskapene til et anlegg med vribarepropellblader. På fiskebåter er det vanlig med kombinasjonen mellom nedgiring frikobling og vribarepropellblader. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Ok , det forstår jeg. Men mener du at en MB10A motor med reduksjonsgir og fast propellanlegg ikke er å anbefale? Har 15hk siden den har utv. 1,91 på giret. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Nei den er sikert grei den. Vil bare påpeke at en vribar propeller er mer brukervenlig i form av bedre reguleringsegenskaper en en fast propell med omkastgir. Men det kommer jo helt an på hva du bruker båten til, om du bruker motoren for og holde båten stille når du fisker er jo vribar propell eller sluregir et møst. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hei. Eit vridbart propell anlegg behøver ikkje å vere så veldigt dyrt. Kjøp ein SABB, der er det eit enkelt og supert vridbart anlegg!! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
vivvi Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Til vanlig turbruk som vanlig dødelige holder det i lange bananer med ett gir på motoren. Har selv kombinert vridbart propellanlegg og MS2 gir i snekka mi, og må innrømme det at jeg bare benytter det vridbare da jeg ønsker at båten skal vri seg motsatt vei ved oppbakking og styring inn og ut av brygger. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Grimsøy Taule Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Jeg er enig i at FM`en min med vridbar propell er helt ok , men syns at å sette den i gir og gi gass er mer avslappende Er en 27 fot Jørgensen snekke dette skal i , så blir nok ikke all verdens farts-forbedring , men regner med en mer støyfri tur da. Men har god tid på sommeren vettu. Må ha det når en har snekke med tøff tøff Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Forresten , noen som vet hva jeg kan forlange for min FM L2 med propellanlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Har du et større bilde av snekka di? Min skal også være en Jørgensen i følge han jeg kjøpte den av, men er ikke helt sikker på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Har begynt på total lakkfjerning , det er brukt biltema lakk direkte på bart treverk. ikke bra nok for meg Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ligner ikke så mye på min, som er 26 fot. Fant bare et bilde fra før pussen i fjor vinter. Ganske annerledes skrogform både foran og bak. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Tja , vil ikke si det.. Har sett denne din type før , og tror dette er J - snekke. Hva er årsmodell og motortype? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Den er visstnok bygget i 1976 og motoren er en Sabb 2J fra samme år. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ok , fin motor og nydelig båt du har. Setter inn MB10 med gir for øyeblikket. Gammel , men god har jeg hørt Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Takk for det, er veldig fornøyd med båten og motoren! Du har en flott båt du og Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Selv takk. Jeg skal sette inn bilder når båten er ferdig lakket slik jeg vil ha den. Vært borti Ravilakk fra jotun? Tenkte å mette med Clipper 1 først , og flere strøk med ravilakk. Skal visst gi en gylden finish.. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Jeg har bare erfaring med bruk av Owatrol 1 & 2 som jeg har brukt på denne båten og en annen snekke jeg har. Har vært veldig fornøyd med resultatet. Den første behandlet jeg for fem år siden på denne måten, og den er fremdeles like fin. Men vet om mange som har brukt Ravilakk med godt resultat, blir nok litt mer farge enn med olje. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.