Jump to content

Fra FM til Penta MB10

Grimsøy Taule

Recommended Posts

Det er i hovedsak to måter og få en propell til og dra bakover når en vil stoppe båten eller kjøre bakover. Enten og vri propellbladene eller og snu gangretningen på propellen.

Når en snur gangretningen på propellen kalles det for omkast.

Det kan igjen gjøres på to måter.

På store langsomtgående motorer stoppes motoren kamakselen gires om og motoren startes den andre veien. Det er da vanligvis bare et stort trustlager mellom veivaksel og propellaksel. Denne metoden brukes på det meste av store skip.

Den andre metoden er og ha en girkasse med revers mellom motor og propellaksling den har vanligvis i tilegg nedgiring og frikobling.

Det mest brukervennlige systemet er helt klart system med vribare propellblader da det gir muligheten for manurering med konstant turtall og trinnløs propelleffekt. Men da disse systemene er dyrere og produsere og man i mange tilfeller er avhengig av og gire ned motorturtallet blir ofte omkastgir benyttet. Særlig på lystbåter blir oftest vribare anlegg for dyre. Man kan bøte lit på svakhetene til omkastgir med og montere slureanordninger men man oppnår ikke helt egenskapene til et anlegg med vribarepropellblader. På fiskebåter er det vanlig med kombinasjonen mellom nedgiring frikobling og vribarepropellblader.

Til vanlig turbruk som vanlig dødelige holder det i lange bananer med ett gir på motoren. Har selv kombinert vridbart propellanlegg og MS2 gir i snekka mi, og må innrømme det at jeg bare benytter det vridbare da jeg ønsker at båten skal vri seg motsatt vei ved oppbakking og styring inn og ut av brygger.

Jeg er enig i at FM`en min med vridbar propell er helt ok , men syns at å sette den i gir og gi gass er mer avslappende :smiley:

Er en 27 fot Jørgensen snekke dette skal i , så blir nok ikke all verdens farts-forbedring , men regner med en mer støyfri tur da. Men har god tid på sommeren vettu.

Må ha det når en har snekke med tøff tøff

Jeg har bare erfaring med bruk av Owatrol 1 & 2 som jeg har brukt på denne båten og en annen snekke jeg har. Har vært veldig fornøyd med resultatet. Den første behandlet jeg for fem år siden på denne måten, og den er fremdeles like fin. Men vet om mange som har brukt Ravilakk med godt resultat, blir nok litt mer farge enn med olje. Lykke til med prosjektet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...