Jump to content

Liming og fuging generelt.


VannTro

Recommended Posts

Jeg skrev litt om emnet i en annen tråd, men tenkte at jeg like gjerne kunne lage en tråd om emnet siden det er så mange myter rundt temaet. Legger inn det jeg skrev i den andre tråden som en start.

 

Litt om dette med liming og overflater:

Dette er stort sett avhengig av overflatespenning. Det går ut på at limet skal ha lavere overflatespenning enn overflaten på produktet som skal limes. Hvis limet har høyere overflatespenning enn overflaten som skal limes vil det "prelle av". Overflatespenning måles i "dyn/cm". Vann har ca 74 dyn/cm, de fleste lim ligger litt under dette. Derav kan man benytte vann for å teste om produktet man skal lime er limbart. Hvis en overflate har f. eks. 100 dyn/cm vil vannet "flyte ut" litt fordi vann har 74 dyn/ cm og man får en god liming/adhesjon. Hvis overflaten har f. eks. 50 dyn/cm vil vannet(dråpen) stå som en halvmåne og man får ingen heft. Det er utviklet produkter med en evne til å endre en overflates spenning, dette kan være en "cleaner" spesielt utviklet for slike formål. Dette må ikke forveksles med en primer.

Et perleeksempel på overflate spenning er oljesøl på vannet. Olje har høyere overflatespenning enn vann og legger seg på vannspeilet. Ved å sprute zalo på vannet økes overflatespenningen på vannet og oljen trekker igjennom og synker til bunnen, dette prinsippet kalles "Wetting" og er det samme for liming. De fleste lim er tilsatt "Wetting agents" som hjelper til å "fukte overflaten" slik at limet, som oljen i eksempelet, kan trenge gjennom overflaten....

 

Når det gjelder "Priming" har det andre formål. En primer endrer ikke overflatespenning, men tetter en porete overflate og sørger for at man ikke får migrasjon av råstoff som produktene inneholder. Limer man en mykgjort PVC kan mykgjørere i pvc`n gå over i limet. Limet blir klissete og pvc`n blir hard. Hvis man legger fugemasse i mellom betongelementer i et høyt bygg bør de nederste meterene av betongen/fugene primes for å hindre at vann som trekker nedover i betongen skaper et overtrykk på fugemassen og presser den bort.

Et annet eksempel er klassisk og dreier seg om nating av teakdekk. Her MÅ det primes fordi teaken er feit og fettstoffet ødelegger adhesjonen til fugemassen på sikt. Det finnes forskjellige primere til forskjellige fugemasser. Dette avgjøres av hvilken masse man bruker. Silikon, polyurethan eller MS-polymer.

 

Håper dette "avmystifiserte" liming og fuging litt.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Oppdaterer litt her med ord og uttrykk i forbindelse med fuging/nating:

 

Ord og uttrykk som ofte brukes i forbindelse med nater/fuger og fugetetting:

 

• Adhesjon; vedheft til fugeflatene

• Adhesjonsflate; arealet av èn av fugeflatene

• Avfettingsmiddel/adhesjonsforbedrer; middel til å avfette f. eks metall- og plastoverflater før ev. forbehandling og fugetetting

• Priming; tørkende middel som påføres fugeflaten por å tette porøse overflater samt hindre migrasjon av råstoff mellom massen/overflaten før ev. forbehandling og fugetetting

• Bunnfylling; profiler av skumplast eller lignende som bestemmer fugens dybde og geometri, og som hindrer fugemassen i å hefte til bunnen i fugen(plastfolie til nating)

• Elastisk tettemateriale; materiale som etter deformasjon søker tilbake til sin opprinnelige form

• Forbehandlingsmiddel; middel som forbedrer fugematerialets vedheft (adhesjon) til fugeflatene

• Fuge; mellomrom eller forbindelse mellom deler, elementer eller komponenter i en konstruksjon (brukes også som betegnelse på selve fugetetningen)

• Fugedybde; dybden på fugetettingen målt midt på fugen

• Fugeflate; den delen av overflaten på bygningsdel, element eller komponent som kommer i forbindelse med fugemassen (området der fugemasse limer til underlaget)

• Fugetetting; å dekke eller fylle en fuge med et tettemateriale(ikke i forbindelse med nating)

• Fugetetning; resultatet av fugetettingen, dvs. tettematerialet plassert i fugen

• Glattemiddel; middel som brukes sammen med fugeskje e. l for å glatte fugemassen

• HM; betegnelse på fugemasse med høy elastisitetsmodul

• LM; betegnelse på fugemasse med lav elastisitetsmodul

• Kohesjon; indre styrke i et materiale, f. eks fugemassens evne til å henge sammen

• Plastisk tettemateriale; materiale som etter deformasjon ikke søker tilbake til sin opprinnelige form

• Rensemiddel; middel til å rense fugeflater før ev. forbehandling og fugetetting

• Tettemateriale; dytt, dekklister, papp, folie, tape, masser eller tettelister som brukes til å tette (dekke eller fylle) fuge

 

Dette går på fuging/nating som typisk gjøres med Akryl-Silikon-Polyuretan-MS-Polymer.

Når det gjelder dekksnating bør man enten bruke en MS-Polymer eller en UV-forbedret polyuretan. Tradisjonelle polyuretaner tåler ikke noe serlig med UV-stråler.

 

Nå er det bare å diskutere i vei med uttrykkene benyttet riktig :yesnod:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette blir veldig varierende p.g.a. de yttre påvirkningene som er forskjellige samt at materialene som benyttes er forskjellige.

Før du velger en fugemasse bør du be om 2 forskjellige tester av massen. Det ene er kjemisk bestandighet det andre er UV-bestandighet.

Ved montering av detaljer er ikke UV av noen serlig betydning, men ved nating har det alt å si. Jeg har sett natemasser krakkelere etter 2år og noen som er like myke etter 10 år.

Ved begge tilfeller har kjemisk bestandighet stor betydning. Saltvann er aggresivt, det samme er rengjøringsmiddler og olje/diesel.

Alle velrenomerte produdsenter/importører har slik informasjon tilgjengelig og forhandleren bør kunne skaffe det til veie.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Heisan Ojda,

 

Jeg tittet ltt på Tristan da jeg selv kjøpte båt, flott skute med mye fint treverk.

Tror jeg ville forsøkt å kjøpe en boks "Clutch & Break Cleaner". Denne kan du spraye med for å rense og den vil ta med seg alt fettet som ligger på overflaten. Så ville jeg benyttet 1-komponent Polyuretan lim. Dette får du kjøpt i alle byggsjapper, Montèr-Maxbo etc. Dette limet er som regel på 500 eller 750 ml. flasker (samme typen flasker som PVA trelim/vinterlim/snekkerlim), men det skal stå Polyuretan D4 på flasken. Dette limet er tyktflytende og ekspanderer litt under herding. Det vil si at du må sette tvinger på limingen, eksansjonen sørger for at limet trenger godt inn i trefibrene og også gir mekanisk feste i tilleg til polymeriseringen. Det står sikkert på flasken at den herder på 24 timer, men det skal du ikke ta hensyn til ved en slik liming som du skal gjøre. La tvingene sitte i en uke !

Dette limet tåler det meste, også kokende vann(D4 vannfasthet).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er mange lim som har adhesjon mot treverk og aluminium, men det bør ha en viss elastitet siden materialene utvider seg forskjellig ved temperatursvingninger. Det som altid er viktig er hvilken applikasjon man snakker om. Hvilke krefter-miljø og eventuelt andre krav er det snakk om? Utendørs, innvendig, kjemikalier, styrkebehov, elastitetkrav....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis aluminiumen din har en overflatebehandling som du stoler på at sitter godt kan du lime ret på den. Hvis ikke sliper du den og legger på limet umiddelbart(før aluminiumen begynner å oksydere). Hvis den vannfaste fineren ikke har noen film på yttersiden kan du lime uten annet enn å avfette, hvis den har en film må denne fjernes. Limet du bør bruke heter Macroplast 8160/5400. Dette er en to.komponent polyuretan som har litt fleksibilitet. Den skal blandes 1/4. Herderen ligger i lokket og er flytende, basen er i spannet og er litt tykkere enn sjokoladepålegg/prim. Du kan f. eks. dele den i 4 like store deler før du blander. Dette er tungt å blande, så en drill med slik blandeutstyr som brukes til å blande betong er kjekt å bruke. Påføres med fin tannsparkel. Blandingen har en brukstid på 180 minutter. Sørg for konstant temperatur under herding, så blir det best resultat, helst over 15 grader.

 

Her får du kjøpt produktet i 3,6 og 9 kg emballasje. (de har forøvrig en litersflaske med en-komponent Macroplast polyuretan, dette er supert vannfast trelim som også biter påde fleste andre materialer).

 

Macroplast 8160/540. Max Fritid

(disse holder til i Åndalsnes)

 

Du kan også bruke en en-komponent MS-polymer til denne jobben, men det fordrer at du sammenføyer flatene innen 10 minutter etter du har påført limet, limingen blir noe mer elastisk men med høy nok styrke. Et produkt som da kan benyttes, fåes hos Byggvarehuset Montèr AS: OPTIFORM UNIFIX 290ml patron.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 år senere...

Ingen polyurethaner eller MS polymerer tåler diesel/olje over lang tid. Det man kan benytte er RTV-Silikon som ofte benyttes som Flens/flatetetning på gearhus etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Ingen polyurethaner eller MS polymerer tåler diesel/olje over lang tid. Det man kan benytte er RTV-Silikon som ofte benyttes som Flens/flatetetning på gearhus etc.

 

Takk for svar. Hvor kan jeg få tak i dette?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg ellers skal få fikset en sånn lekkasje. Kunne kanskje brukt en skroggjennomføring, men ville foretrekke å fuge hvis RTV silikon er godt nok

Link to post

RTV silikon tåler de kjemiske påkjenninger som du vil utsette den for i dette tilfellet. Det er her som i andre lim-oppgaver viktig med god rengjøring av den gammle massen. Først skraper du vekk det som er der så rengjør du med Aceton. Deretter påfører du silikonen og herdetid er ca 2-3 mm pr. døgn. Det er vel noe som kalles "Blå silikon" som også kan benyttes. Jeg ville forespurt Tools / Tess og lignende forretninger etter produkt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Klarer ikke åpne linken din, men jeg ville benyttet den som heter "Super RTV silikon". Samme om du benytter blå, grå eller sort. Det er bare forskjellige fabrikanter som har godkjent de forskjellige typene. Alle duger !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

I løpet av sommerens tur med rikelige mengder både ferskvann og saltvann over dekk, har jeg oppdaget at jeg har et par mindre lekkasjer på dekket. I forbindelse med annet arbeid på båten tenker jeg å skru at diverse rekkestøtter og beslag til høsten. For å tette disse lekkasjene ser jeg for meg tre scenarier:

 

1) Raskeste løsning; en klatt sika eller likn i alle skruehull, deretter skru beslag på plass igjen

2) Nest raskeste løsning; Bore opp skruehullene for å fjerne gammelt og løst, fylle de med epoxy, bore hull til skruene, fylle sika, skru fast.

3) Omfattende løsning; ta vekk tak plater innvendig, Støpe skruefester på innsiden, så store at det ikke blir gjennomgående hull. Ellers følge fremgangsmåten i pkt 2.

 

Hva sier dere?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

ar jeg deg ville jeg lagt fugemasse ikke bare i hullene til skruene, men under hele beslaget. Overskytende tørker du bort med aceton før det herder.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg ville benyttet en MS Polymer til en slik jobb. Grunnen er enkelt og greit at den ikke inneholder noe løsemidler og derav ikke krymper under herding. Det er en stor fordel ved en slik jobb at produktet ikke krymper under herding slik en polyuretan gjør (typisk 5%) da du ønsker at produktet skal tette.

Husk fjerning av gammel masse + avfetting med aceton før påføring.

 

Jeg gjorde i sommer en tette-jobb på vinduene i min egen båt (det kom et vanvittig regnvær i begynnelsen av ferien som avdekket lekkasje). Dette er vinduer som er skrudd i ramme, det er lister utvendig som er tightet til fra innsiden med skruer. Her er det i utgangspunktet tettet med noe som ser ut som "vulkebånd" mellom listverk og glassfiber. Jeg skrudde ikke ut hele vinduet, men løsnet skruene og presset tuppen på fugemassepatronen mellom. Dette er nå tett selv om jeg slurvet litt og droppet avfetting/fjerning av gammel masse. Her benuttet meg et produkt som jeg kjøpte hos Monter kalt "Optiform Unifix". Dette er en 40 shore MS polymer for både liming og fuging, et typisk kombiprodukt som er meget anvennelig til det meste.

 

Fant for øvrig ut at til fjerning av overskytende masse var det helt supert å bruke våtservietter av samme typen man benytter ved bleieskift !

(brukte hva jeg hadde for hånden, sikkert litt dyrt alternativ)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...