Jump to content

Liming og fuging generelt.


VannTro

Recommended Posts

OK, takker for svar. Det er sant som du sier Vanntro, svingeren har både flens og pakning, det vil nok gå mange år før massen er gått i oppløsning/tæret bort. Det som imidlertid forundrer meg litt er at jeg ikke kan finne masser der produsenten bekrefter at permanent bruk under vann greit.

Link to post
Share on other sites

OK, takker for svar. Det er sant som du sier Vanntro, svingeren har både flens og pakning, det vil nok gå mange år før massen er gått i oppløsning/tæret bort. Det som imidlertid forundrer meg litt er at jeg ikke kan finne masser der produsenten bekrefter at permanent bruk under vann greit.

 

Står nå på pakningene til Casco Marin og Teknik at deres fugemasse/lim er egnet til bruk både over og under vannlinjen. Det er jo en MS Polymer som vel har "samme" innhold som f.eks Tec7. o.l.

Link to post
Share on other sites

Du har rett i det, jeg fikk ikke med meg at det er forskjell mellom den klare og den fargede. Utdrag fra teksten:

 

 

Casco Marin & Teknik clear

 

Tube på 40 ml

Transparent og elastisk lim/tetningsmasse. Meget godt feste på de fleste materialer f.eks. fliser, metall, plast. Kan ikke brukes under vann.

Redigert av Pilkola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som imidlertid forundrer meg litt er at jeg ikke kan finne masser der produsenten bekrefter at permanent bruk under vann greit.

 

Grunnen til det er at man ikke klarer å lage et produkt som hvor man kan garantere det. Dernest er det ikke mange produsenter, men en masse importører som får laget sitt eget merke og skriver en hel masse svada på tuben. En av de mest kjente merkevarene i Norge har ikke fabrikk selv !

 

@ 2715e

Det er veldig vanskelig å få en masse som passer til fargen på skaien din. Du vil antagelig oppleve at massen er hvitere. Det blir ikke pent, man skal alltid velge en fuge med mørkere farge enn overflaten. Det er vel mer vanlig å benytte listverk mot skrogtrekk ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Dette var helt suverent Vanntro.....skikkelig saklig og ordentlig info.... :-)

 

Må spørre jeg å da.....Har en ærverdig fin tre Drake fra 1940 som jeg skal pusle litt med i vinter.

 

Dekket som er belagt med hvit Epoxy er "kantet"...altså som et ripebord...med en flat vaskeliste type Eik ca 50 mm bred......denne er blitt dårlig og skal byttes ut......da det ikke har vært tetting mellom dekk og list på innsiden har ferskvann kommet i mellom og forårsaket råte.......bruke Casco Marin og Teknik der kanskje? Type hvit? Å kan jeg bruke samme type i skuehullene?

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg er i gang med å rydde opp med en lekk takluke. Luka er montert i fordekket på en Tromøy 23, og det viser seg at dekket er svakt krummet. Når jeg legger et Vater midt på, får jeg ca 3mm klaring ute der kanten på luka kommer.

Da luka ble montert originalt i 1987 ble det støpt eller limt et lag med noe plastik, og så ble luka lagt ned i silikon. Nå er silikonen og plasten borte.

Spørsmålet mitt er følgende: Jeg tenkte å legge ned luka i Tec 7, men er usikker på om jeg skal legge to lag eller ta alt i en operasjon. For to lag taler at jeg kan legge ut Tec 7 som en seng ute på kanten som bygger de nødvendige 3 mm, og når den har ligget et døgn, kan jeg legge et nytt lag som jeg legger luka nedpå.

innvendingen er at jeg er redd for å skape ujevnheter som vann evt kan komme inn gjennom ved å legge to lag.

Hva bør jeg gjøre?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville absolutt gjort dette i en operasjon. Jeg ville lagt luka på riktig plass i riktig posisjon og med avstandsstykker som gir 3-4 mm fuge på de minste. Så ville jeg fuge med fugepistol fra utsiden. Det er viktig at du maskerer nøyaktig først, bruker en fugemasse som ikke er for tyntflytende, ikke legger på for mye råke og jevner ut fugene (jeg bruker fingeren). Maskeringstapen og avstandsstykkene må du fjerne før fugemassen størkner. Hold fugemunnstykket nesten vinkelrett på fugen så fugemassen trenger passe langt inn i fugen.

 

Jeg har ikke erfaring med Tec 7 fordi jeg bruker Casco Marin og Teknik. Med den er det ikke noe problem å bygge tykke fuger. Jeg bruker konsekvent sort fugemasse. Hvite fuger ser som regell møkkete ut etter en stund. Nøyaktig maskering er helt avgjørende for å få pene fuger. Ha rene filler og aceton klar for å fjerne eventuelt søl.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skulle tro butyltape hadde fungert bra til tettning rundt luker. Da kunne du jo lagt tapen rundt lukekanten først, for så legge den nedpå dekket. Jeg antar en lett kan legge dobbelt lag med tape der du vil bygge opp noen mm.

Jeg bare nevner det, så får andre komme med innspill ang erfaringer. Jeg har kjøpt inn enn rull som skal brukes etterhvert.

Ifbm reastaurering av seilbåten har jeg skåret bort overflødig butyltape i sammenføyningen mellom skrog og dekk. Etter 30 år er den fortsatt fleksibel og klebrig inder overflaten.

Link to post
Share on other sites

bruke Casco Marin og Teknik der kanskje? Type hvit? Å kan jeg bruke samme type i skuehullene?

Mvh Janniz.

 

Du kan godt benytte Casco Marin og Teknikk der og det samme i skruehullene. Husk å rengjøre godt, gjerne med rødsprit eller aceton.

 

Spørsmålet mitt er følgende: Jeg tenkte å legge ned luka i Tec 7, men er usikker på om jeg skal legge to lag eller ta alt i en operasjon. For to lag taler at jeg kan legge ut Tec 7 som en seng ute på kanten som bygger de nødvendige 3 mm, og når den har ligget et døgn, kan jeg legge et nytt lag som jeg legger luka nedpå.

innvendingen er at jeg er redd for å skape ujevnheter som vann evt kan komme inn gjennom ved å legge to lag.

Hva bør jeg gjøre?

 

Legg ett lag. Det er ikke noe problemer å bygge mye mer enn 3mm med et så høyviskøst(pastøst) produkt som Tec7.

Husk å rengjøre godt og maskere der du ikke vil ha massen. Godt tips fra Nils-Pils om å bruke sort masse da dette blir en tykk fuge og hvit blir alltid skitten og her meget synlig ved så bred fuge.

 

Skulle tro butyltape hadde fungert bra til tettning rundt luker. Da kunne du jo lagt tapen rundt lukekanten først, for så legge den nedpå dekket. Jeg antar en lett kan legge dobbelt lag med tape der du vil bygge opp noen mm.

Jeg bare nevner det, så får andre komme med innspill ang erfaringer. Jeg har kjøpt inn enn rull som skal brukes etterhvert.

Ifbm reastaurering av seilbåten har jeg skåret bort overflødig butyltape i sammenføyningen mellom skrog og dekk. Etter 30 år er den fortsatt fleksibel og klebrig inder overflaten.

 

Butyltape fungerer bra det. Det er i hovedsak 2 kvaliteter på markedet, en sort og en grå/hvit. Den sorte blir ofte betegnet som "Vulkebånd" og har ekstremt høy klebekraft. Den grå typen(noen ganger hvit) har lavere klebestyrke og er lettere demonterbar. Denne typen brukes ofte på hvitevarer for tetning/støydemping.

Det eneste ankepunktet mot sort butyltape er at noe produkter kan smitte/emittere sort farge når de utsettes for sterke vaskemidler, vær litt forsiktig og test gjerne båndet før bruk slik at du unngår sorte striper på overbygg/skrog. Denne sorte butylen sitter også så godt fast at den kan bidra til problemer ved eventuell demontering, derav kalle-navnet "vulkebånd".

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tar opp denne utmerkete tråden igjen med et par spørsmål til ekspertene:

 

1. Vindusrammene på båten min er i syrefast stål som er satt inn med en sort fugemasse, sannsynligvis en type Sika, mot glassfiber. Denne massen ser ut til å gå litt i oppløsning etter hvert som den er blitt utsatt for sjøsprøyt og sollys. Nå planlegger jeg å skjære vekk det overskytende på utsiden, evt. behandle med penetrerende tetning, og legge på en ny hulkil. Fugen må være sort.

 

2. Jeg skal sette inn noen små ruter i herdet glass som skal limes mot en kant i syrefast stål. Trenger noe, også sort, som limer godt mot glass og syrefast og som bygger litt.

 

Alle gode forslag mottas med stor takk

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det som er mest vanlig å benytte er Hybrid- eller MS Polymer.

Disse produktene har normalt grei kjemisk bestandighet og tåler UV-stråler. Du bår imidlertid gjøre noen prøver mot begge materialer før du går i gang.

Syrefast har langt lavere overflatespenning en svart-stål som man gjør tester mot. Dette gir lavere heft. Her må du sjekke at heften er god nok etter herding.

Når det gjelder liming av glass uten UV-beskyttelse på lim-siden er det slik at ikke alle polymerer har like god bestandighet. Det at de tåler UV-stråler på overflaten betyr ikke nødvendig vis at de tåler det på lim-siden. Derfor bør du også her sette av en prøve som du setter i solveggen etter herding og sjekker heften etter 3-4 uker.

 

Alternativet for å unngå problemer med heft mot glass er byggsilikon, men den vil sannsynligvis oppleves å ha for lav kohesjon-styrke(egen-styrken i fugen), samt at den antagelig sitter dårlig på syrefast.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar.

Er Tec7 eller Casco Marin og Teknikk av type MS Poymer?

 

Begge er av typen MS polymer.

Jeg vet mange gjerne henger seg opp i merkevarer og gjerne vil ha et merkenavn å forholde seg til, men det er som sagt ikke så mange produsenter av slike produkter og derfor er jeg mer opptatt av hva som er i tuben. Når det gjelder grovinndelingen av de mest kjente produktene: Akryl, silikon, polyurethan og Hybrid/MS-Polymer. Når man står med tuben i hånden så snu den og les første setning på baksiden. Der står det hva for slags råstoff den inneholder.

Dernest er det jo noen varianter. Når det gjelder Hybrid/MS-Polymer så merker man best forskjellene ved at noen er myke, andre hardere. Felles er at de er litt forskjellige i sammensetning og at de bør testes til det formålet de skal benyttes. Grunnen til at jeg er opptatt av test er at jeg ikke vil "henges" ved en anbefaling som feiler. Hvorfor kan jeg så ikke gi en anbefaling som er 100% sikker ?

Jo, det beror på at en del produkter som selges som "merkevarer" ikke er produsert av eieren av merkenavnet, men av de som faktisk produserer for dem. Merkevarer har også forskjellige produsenter bak seg og dermed kan man ikke garantere for innholdet. Det kan være tilnærmet likt, men sammensettingen av produktet kan være litt forskjellig og den forskjellen kan føre til feiling.

Dernest er fugemasser/lim et kjemisk produkt med stadig nye miljøkrav. Dette fører til at produsenter fra tid til annen endrer resept uten å informere markedet. Dette skal normalt ikke merkes heller, men kompatibilitet med andre produkter samt performance på noen litt mer kompliserte overflater kan endres. Dette skjer også med mange andre produkter, f. eks. maling.

 

Puh......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Holder på å montere badeplattform form av type rør/teak. Skal bruke Marin og Teknikk som tettemiddel mellom bolter og skrog både over og under vannlinjen. Det er imidlertid kaldt for tiden og på tuben er arbeidstemperaturen oppgitt til +5 - +40 grader. Hva skjer hvis jeg allikevel monterer, vil massen ødelegges eller vil den herde når temperaturen stiger igjen? Utetemperaturen varierer mellom minus 6 og null gjennom døgnet. Har mulighet til å sette på varme inne i båten.

Link to post
Share on other sites

Ja. For å ta et eksempel så fuges prefabrikerte betongelementer i bygg ned til minus 10 grader(betongen varmes med gass for å unngå duggpunkt mellom fugemassen og betongen).

Dette står relativt u-herdet(skinn dannelse pga varm masse ved påføring) inntil varmen kommer tilbake.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har et dilemma, jeg har en eldre alu.båt som har fått noen tæringer i skroget under vannlinjen og noen har blitt hull også. Er det noen som vet om det finnes sparkel eller andre ting som kan benyttes for å tette dette? Har blitt anbefalt å plaste hele skroget med 3 lag glassfiber og polyester, men er i utgangspunktet skeptisk til dette da det vil bli veldig mye jobb og ganske kostbart. I tillegg er jeg redd for delaminering og slikt.

 

Ser for meg at det da må være mulig å bruke glassfiberarmert 2-komponent sparkel på utsiden og innsiden og så kjøre på med primer og bunnsmørning utenpå der igjen? Noen som har gode råd til hva jeg kan gjøre/bruke?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...