Jump to content

Liming og fuging generelt.


VannTro

Recommended Posts

Det du mener å lime nå er støpegods. Styrken du oppnår kommer an på bruddstedet og overflaten. Det sterkeste man kan benytte til slike liminger er 2-komp epoxy beregnet for metal.

 

Jeg kan skrive i øst og vest om dette, men det enkleste er kanskje om du får en konkret produktanbefaling og tester det. Problemet ditt vil være vibrasjoner samt antagelig enorme splitt-krefter som setter inn når du begynner å styre motoren. Har mine tvil om dette lar seg løse med lim, men du kan jo gjøre et forsøk. Husk å avfette delene med aceton før liming fo best mulig adhasjon. Metallet ditt er antagelig også porete, så sørg for å fylle godt på med lim slik at det fyller opp porene og derav også får litt mekanisk feste(ikke bare kjemisk).

 

Ta en titt på DENNE SIDEN og bla deg nedover til du kommer til produktet Super Stål på side 13 i dokumentet. Du kan gjøre et forsøk med dette. Det tåler også godt olje, bensin etc.

 

Husk at jeg har mine tvil, men funker ikke dette så kan du glemme lim.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Et perleeksempel på overflate spenning er oljesøl på vannet. Olje har høyere overflatespenning enn vann og legger seg på vannspeilet. Ved å sprute zalo på vannet økes overflatespenningen på vannet og oljen trekker igjennom og synker til bunnen, dette prinsippet kalles "Wetting" og er det samme for liming.

 

I skolan fick jag lära mig att zalo sänker ytspänningen på vattnet?? Kanske betyder overflatespenning något annat?

Link to post
Share on other sites

I skolan fick jag lära mig att zalo sänker ytspänningen på vattnet?? Kanske betyder overflatespenning något annat?

Neida, vi snakker om samme sak.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man senker overflatespenningen ved å tilsette Zalo slik at for eksempel dieselsøl på vannet kan bryte hinnen og synke.. Når det gjelder liming blit det litt annerledes likevel. Man øker spenningen på materialer f.eks. ved å benytte aktivatorer av forskjellig slag. Dette gjør man for å sikkre seg at limet har en lavere overflatespenning enn materialet som skal limes. Slik oppnår man en kjemisk binding av molekylene i lim / limt materiale. Så du kan si det er det samme som at limet ville vært tilsatt Zalo of at materialet skal "synke inn i det", litt enkelt forklart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På min 1980-modell Norkapp 16,5 så er det gjennomgående bolter på utenbordsmotoren og to av dem er under vannlinjen. Ved den ene bolten lekker det inn vann... Som det kan sees på det ene bildet under, har jeg monter lensepumpe med flottør :smiley:

 

img_0574_compressed.jpg

img_0576_compressed.jpg

 

Når båten tas opp for vinteren, kommer jeg til å ta ut begge boltene og fjerne gammel tetningsmasse før jeg har på ny.

 

Noen som har tips til hvilken tetningsmasse som bør brukes? Noen tips til hva man bør huske på for en slik jobb? Er det vanlig å ha gjennomgående bolter under vannlinjen?

Link to post
Share on other sites

Du kan benytte nesten hva som helst av elastisk fugemasse. Selv har jeg aktermontert ror(brakett som er skrudd i hekken) med gjennomgående bolter. Jeg måtte fjerne dette i fjor for å få ut propellakslingen(bytte av pakkboks).

Når den skulle monteres tilbake benyttet jeg en tube med sanitærsilikon som jeg hadde liggende i bilen. Saltvann er meget røft medium, men når det monteres under i flens i forbindelse med bolter eller andre gjennomføringer så blir det godt beskyttet og bør holde tett intill man skifter motor/gjennomføring/bolter eller hva det måtte være som går gjennom skroget.

 

Husk å rengjøre godt med skraping/aceton før du monterer med ny fugemasse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Du kan benytte nesten hva som helst av elastisk fugemasse. ...

....Når den skulle monteres tilbake benyttet jeg en tube med sanitærsilikon.........

Husk å rengjøre godt med skraping/aceton før du monterer med ny fugemasse.

Hei. Tar opp en gammel tråd:P

Jeg har denne glassilikon liggende hjemme.

I løpet av uka skal jeg bytte påhenger, tror du den fungerer vell så bra som sanitærsilikon til tetting av bolthullene til motoren? eller børr jeg kjøpe sanitær?? noe annet som er bedre?

Chris;)

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den "glassilikonen" fra Casco er en eddiksyrebasert silikon. Den fungerer perfekt til formålet.

Eddiksyrebaserte silikoner har blitt litt "ut" pga lukten den genererer under herding(lukter sterkt eddik), men det er et flott produkt når man ser på UV.bestandighet og motstand mot muggsopp.

Det er mange glassmestre som sverger til denne typen silikon da den herder meget raskt og som sagt har meget god UV-bestandighet.

 

Husk å avfette der du skal benytte den(aceton/rødsprit) da alle silikoner er litt vare for urenheter. Er overflaten godt avfettet så sitter de som "banken" og har meget god aldringsbestandighet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den "glassilikonen" fra Casco er en eddiksyrebasert silikon. Den fungerer perfekt til formålet.

Eddiksyrebaserte silikoner har blitt litt "ut" pga lukten den genererer under herding(lukter sterkt eddik), men det er et flott produkt når man ser på UV.bestandighet og motstand mot muggsopp.

Det er mange glassmestre som sverger til denne typen silikon da den herder meget raskt og som sagt har meget god UV-bestandighet.

 

Husk å avfette der du skal benytte den(aceton/rødsprit) da alle silikoner er litt vare for urenheter. Er overflaten godt avfettet så sitter de som "banken" og har meget god aldringsbestandighet.

 

takk for svar ;) skjønner godt hva du mener med eddik lukten :P da er 10 bolter til den nye akterspeil platen "silikonisert" inn med glassilikon fra casco, resultater ser og føles topp! I morgen skal 4 nye bolter fuges til den nye motoren :)

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har lest denne tråden før, men det var jaggu kjekt med en repetisjon.

 

Kan du si noe om årsaken til at bruk av silicon gjør det vanskelig å få andre produkter til å få hefte senere f.eks ved dekksgjennomføringer? Ut ifra det du har forklart, så har jeg laget meg en teori, men fasiten hadde det vært kjekt å vite.

 

 

Link to post
Share on other sites

Silikon er som navnet røper basert på silikone oljer. Det gir en overflate med så lav overflatespenning at det er umulig å få heft til den.

Derfor må all silikon først mekanisk fjernes og deretter må overflaten vaskes med aceton eller lignende for å være sikker på at det ikke er rester av silikonolje der.

 

Du kan f. eks. ta med deg silikon fugemasse eller enda verre silikonspray inn i et lakkeringsverksted. Da blir du kasta ut og partert levende. Får de fnugg av dette i nærheten av utstyret eller biler som skal lakkes så vil de få et problem med at lakken kan falle av overflaten grunnet silikone oljer mellom lakk og metall.

 

Dør og vindu produsenter søker mer og mer vekk fra silikon grunnet at de skal male treverket og kan få samme problem. Liitt synd da silikon egentlig er det eneste produkt som i lengden holder vedheften sin på glass. Dette har med at man får UV stråler på den limte siden(reflekterer gjennom glasset) og med denne påvirkningen har alle andre fleksible lim/fugemasser et problem med å opprettholde heft over tid. Inklusive Tec7 :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! :)

 

Fin tråd dette, så jeg hiver inn noen sp.mål.

 

Jeg har en hjemmebygd cnc fres, som jeg nettopp har fått fikset kjøleveskeanlegg på.

Som dere ser på bildene så har jeg brukt en type silikon som ikke var serlig egnet. (glass silikon)

 

Den flasser av lett som bare det.

Den får litt hard medfart når jeg bruker fresen, med tanke på støvsuger, papir osv...

 

Festeflaten er av eloksert aluminium.

 

 

Noen som kan anbefale et produkt som holder?

 

 

 

Mvh Robert.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35222/20120630_144358.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35222/20120630_144409.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35222/20120630_144424.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35222/20120630_144500.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35222/20120630_144516.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har fjernet en gammel sumlogg. I hullet rundt gjennomføringen (Ø10mm) var det brukt silikon som tetningsmasse. Jeg har tenkt å plugge hullet med en passende syrefast bolt med linsehode. Det store spørsmålet er hva jeg skal bruke til tetningsmasse. Vi har jo lært at ingenting biter på silikon og jeg får garantert ikke bort alt da jeg ikke kommer til på innsiden. (Annet enn å få skrudd på en mutter). Men hva med silikon, vil det være brukbart?

Er takknemlig for råd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fjernet en gammel sumlogg. I hullet rundt gjennomføringen (Ø10mm) var det brukt silikon som tetningsmasse. Jeg har tenkt å plugge hullet med en passende syrefast bolt med linsehode. Det store spørsmålet er hva jeg skal bruke til tetningsmasse

Er takknemlig for råd.

Det Er flere Gode forslag i denne tråden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Oliver.

Silikon fester ikke på silikon. Ingen andre fugemasser fitter på silikon heller. Fjern mekanisk og vask godt med aceton.

 

@Vagabond,

Jeg er usikker på om du får kjølevæske på tetningsmassen og at det er grunnen til at den slipper.

Det kan også være at elokseringen ikke er av en type som eddiksyre-basert silikon sitter godt på.

Normalt får man bedre heft mot litt komplisert overflate med en MS-Polymer. Det finnes også overflate-aktivatorer som bedrer overflatespenningen.

Jeg ser du holder til i Trondheim, så ta kontakt med Tromas AS i Trondheim og spør etter "Surface Activator". De har det neppe på lager, men skaffer i løpet av noen dager.

Denne skal pensles på overflaten og tørke før du begynner å fuge. De har også gode MS Polymerer til bruk som fugemasse.

 

http://www.tromas.no

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det skal ikke være lett. Er i ferd med å montere en innvendig svinger til ekkolodd og kjøpte i god tro tetningsmasse fra Casco (marine og teknikk). I ettertid ser jeg at denne ikke er egnet da den ikke tåler å stå permanent under vann.

Søker så her på forumet for å finne en masse som passer til formålet men blir ikke klokere

Er det noen som kan anbefale en tetningsmasse som er godkjent å stå under vann og som også er testet/godkjent for dette formålet?

Link to post
Share on other sites

All fugemasse vil tære i saltvann, men applikasjoner under vann har alltid en flens eller lignende. Slik sett tar det lengre tid å tære massen enn gjennomføringen.

Jeg kjenner produkter hvor det reklameres for at de tåler saltvann, men de reklamerer også med andre egenskaper som jeg har fått bekrefter at er bare tull ! Slik sett forsvant produsenten ut av mine tanker som useriøs. Testing av fugemasse til dette formålet er meg bekjent ikke utført. I alle tider har båtbyggere benyttet tetningsmasse til dette formålet. For mange år siden ble det benyttet silikon, deretter polyurethan og nå MS/Hybrid-masser. Har ingen kjennskap til at noen masser har skapt problemer som ikke i så fall skydtes bruken(dårlig rengjøring etc.).

 

For å understreke hva jeg skriver legger jeg inn en link til en forhandler som mener saltvann IKKE er noe problem for Casco Marin & Teknikk: http://www.clasohlso...001/Pr343901001

Her er to varianter Marin & Teknikk solgt av Carl Ras i Danmark, begge sies å tåle å stå under vann:

http://www.carl-ras....nikfugelim4066/

http://www.carl-ras....inefugelim4061/

 

Du kan fint benytte den massen du har.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...