Jump to content

Polar 20-22

LM 605

Recommended Posts

Etter og ha hatt 8-10 år m/ hurtiggående båter, vurderer jeg muligens tilbakevenning til snekkelivet igjen. Så derfor er jeg interessert i erfaringer i noen som har eller har hatt en Polar 20 eller 22. Har tidligere bl.a. eid en Sunny 600, som jo var lik i størrelse, men den var mere flatbunnet akter, så den gjorde jo mere fart (12 knop),m/ 27 Yanmar. Polaren har jo et rent sjekteskrog så den oppnår vel ikke noe mer fart enn den har gjort de siste 20-30 årene. Men som ren kosebåt i nærmeste skjærgård er den jo ypperlig. Så hvis noen har god erfaring fra denne båten (20 eller22) er jeg interessert i opplysninger.

Edited by LM 605 (see edit history)

Jeg var på nippet til å kjøpe en Polar 20. Det ble Nidelv 24 i stedet. Jeg likte imidlertid Polaren kjempegodt, men setter pris på en litt større båt med bedre bokomfort. Polaren (i alle fall 20-foteren) er ganske flatbunnet, og når jeg spurte om det samme som deg her på forumet fikk jeg beskjed om at den kom til å gå godt med 20 hesteren som stod i den jeg vurderte. Nå er de fleste av Polar 20 som jeg har sett utstyrt med en 10 hester eller noe sånt, men får du tak på en med noe større motor har den nok potensial til å "slippe" hekksjøen og gå raskere enn en tradisjonell snekke. Jeg liker innredningen, og synes det er fine båter. De fleste synes jeg er overpriset, og det er mye rart å få tak i når man begynner å snakke 70-80 tusenlapper. Kommer du over et godt kjøp med stor motor får du en rask og koselig snekke.

Red. Skal du kjøpe ny eller brukt?

Edited by Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history)

Jeg har i dag en eldre Polar 20, som jeg (dessverre) legger ut for salg i løpet av nær fremtid, grunnet overgang til større båt (Polar 770).

Båten er en god dagsturbåt uten for mye fiksfakserier som kan slutte å fungere. Jeg deler fult ut din betraktning om at den "som ren kosebåt i nærmeste skjærgård er den jo ypperlig"! Båtens store fortrinn er antall sitteplasser . Med den lett blanding av små og store rumper, går det greit med ti personer ombord. På typisk snekkemanér ruller den noe i sidesjø, men har en desto mer komfortabel fremdrift i mot- eller medsjø. Og det er vel ikke så mange båttyper i dag hvor du virkelig skal stå på for å få brukt opp en tank (40 liter) med drivstoff i løpet av en sommersesong...

Trident

Min svigerfamilie ( i Lillesand) har hatt (og har fortsatt) en Polar20 fra 70-tallet. Den originale bensinmotor ble byttet ut med en dieselmotor for mange år siden. Båten er helt topp til tusleturer i skjærgården, :fishing: , brukbare sjøegenskaper og god plass. Meget populær båt og lettsolgt hvis man skulle ombestemme seg. Dessuten er den, i mine øyne, den klart peneste plastsnekken av alle de stygge plastsnekkene som finnes!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi har hatt Polar 22 HT som hyttebåt tidligere og jeg har derfor bred erfaring med båttypen.

Skroget er veldig tungt og fint (går litt bedre i sjøen enn f eks Polar 20 pga mer tyngde og litt mer voksent skrog). Det spruter selvsagt, noe alle snekker gjør. Sjøegenskapsmessig har jeg ikke kjørt mange snekker som er bedre så det er ikke noe å si på de.

Hadde en 24hk diesel som fikk båten opp i 8 knop ca. Anbefaler å ha "plate" i hekken slik at den ikke graver seg ned i "høye" hastigheter. Båten opplevdes som mye mer stabil, også i sidestabilitet enn andre mindre 20 fots snekker.

Selv om Polar 20 er mer kurran størrelsesmessig for de fleste så tror jeg at jeg hadde tatt Polar 22 av de to.

Har lagt inn erfaringsbeskrivelse her:

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=default&forside=1

Lykke til med valget!

Lingefan

Det var jo helt utrolig stilig den 22 foteren av Polar hadde blitt. Ufattelig at man får slik glans i en tredve år gammel båt. Nå kan det vel leveres en såkalt Classic modell av dagens nybåter som vel har noe av samme designen., bl. a. mahogny vindskjermer og i tillegg mye fint treverk. Ellers er vel standard hvit skrogsider og blå kalesje. Det går jo også an og få blått skrog og hvit kalesje pluss masser av extrautstyr i tillegg. Det eneste som jeg er litt usikker på er om Polar båtene kun blir levert med Volvo motor. Da jeg har hatt flere Yanmar motorer tidligere, føler jeg at jeg kjenner dem bedre, så det hadde vært hyggelig med en liten Yanmar nede i motorkassa.

• 2 weeks later...

Hvis du er på båtmessa, og Polar har denne nye Classic-båten med mahogny vindskjerm stående.... ta en titt på trearbeidet, og sammenligne denne med de som lager skikkelige trebåter som Eikeli og de med snekkene hvor navnet begynner med W (husker ikke helt, men de er i Risør hvert år).

Det er tydelig at kompetansen på trearbeid er raskt dalende hos Polar, for å si det sånn.... Men det skal vel gå fort da.. :sad:

Kunne selv tenkt meg en av disse åpne Polar/Saga snekkene en gang når jeg får bedre tid.. :yesnod:

• 2 months later...
Hvis man er nevenyttig, har verktøy og et sted å være, kan resultatet av en restaurering bli som på bildene viser. Denne Polar 22 er/var 30 år gammel.

1.jpg2.jpg

Hei.

Hva er utgangspunktet for denne restaureringen? Tenker da på hva som er tilbake av det originale interiøret. Har selv en Polar 22 som jeg ønsker å sette ordentlig i stand, men det har foreløpig ikke lykkes meg å finne ut hvordan båten så ut da den var ny. Den er produsert i 1967 og har produksjonsnummer 5. Den er ganske annerledes enn den på bildet...

Muggebigge

Edited by Muggebigge (see edit history)

Hei. har en Polar 20 som vi bruker på hytta. En nydelig båt som fremdeles lages helt likedan.

Har bare godord å si om den. Vi har en 18 HK i den ( Volvo md2020b). kunne gjerne vært litt større for å få større fart, men marsjer rundt 10-11 knop

en trygg og god båt

Lykke til

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter