J.N. Startet 24.Februar.2008 Del på Facebook Startet 24.Februar.2008 Har importert en Bayliner fra USA med Mercruser Mag 350 MPI 300 hk 2002 mod. instalert. Er det noesom kan svare på om jeg kan få denne motoren CE godkjent? J.N. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Hei og velkommen til forumet. Det tviler jeg på. Den vil ikke klare avgasskravene. Det er en grunn for at importørene røsker ut disse og selger båten uten motor. Redigert 24.Februar.2008 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
J.N. Svart 24.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Jeg har fått forsikringer fra importør at med MPI systemest går det fint, men blir litt usikker etter å ha lest en del artikler om emnet..Er det noen med samme type motor , som har fått den godkjent? J.N. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Den vil ikke klare avgasskravene. Det synes jeg var noe bastant, og veldig lite fundamentert. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Gnisten Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Det synes jeg var noe bastant, og veldig lite fundamentert. Ja. Beklager. Jeg mente dette var samme motor jeg hadde inne en forespørsel på ad. CE-merking og det er det ikke, så jeg overlater ekspertisen (noe jeg ikke er) til å svare på dette. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Whistler Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Fair enough. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Yankee Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Har du omportert den og fått fortollet den sammen med båten? Vanligvis får du den ikke tollet inn dersom den ikke holder kravene. Denne motoren er samme som de nye som godkjennes, modellen før holder ikke kravene selv med MPI. Se på motornummerplata bak på høyre side av motoren. Står der CE, så er du et stykke på vei. Snakke med de som godkjenner båter så får du kanksje noe hjelp der. Men det er endel forskjell på hvor behjelpelige de er. IMCI er vel mest firkantet, og der får du ikke hjelp til å skaffe nødvendige papirer. De du trenger er Declaration of conformity for motorene. Redigert 24.Februar.2008 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Ring Heinrich Lechner i UDICER NAUTITEST. Han har papirer på de fleste motorene. Han er nok en av de billigste på markedet også med tanke på CE merking ;) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Har du omportert den og fått fortollet den sammen med båten? Vanligvis får du den ikke tollet inn dersom den ikke holder kravene. Denne motoren er samme som de nye som godkjennes, modellen før holder ikke kravene selv med MPI. Se på motornummerplata bak på høyre side av motoren. Står der CE, så er du et stykke på vei. Snakke med de som godkjenner båter så får du kanksje noe hjelp der. Men det er endel forskjell på hvor behjelpelige de er. IMCI er vel mest firkantet, og der får du ikke hjelp til å skaffe nødvendige papirer. De du trenger er Declaration of conformity for motorene. Intresant, det er flott att andre en IMCi og kan kann svare på slike spørsmål , og om en motor har CE merket og en har Norsk oversatt Declaration of conformity og Norsk bruksanvisning så må motorenen kunne fortolles og brukes uten noen ny og ekstra godkjenning av IMCI selv om IMCI ikke skulle like det. Har spurt tolvesenet om dette uten å fått annet svar enn att jeg må spørre IMCI . Om du tar inn en båt til Norge å bygger den om som selvbygget båt så sier IMCI : nei, du må begynne fra bunn av ,dvs m en planke , for att båten skal vere selvbygget. Det er svært vannskelig å finne de påbud, vetak, og forskrifter som omhandler dette om det finnes noen. Det er det er ganske håpløst av utenforstående å hvite hva som kan /kan ikke godkjennes noe som svarene på det stilte spørsmålet her gir ett godt bilde på, og det må vere feil av sjøfartsdirektoratet å overlate all denne problematikken til IMCI da det logisk skulle hvert støy og eksosutslippet som skulle ha vert avgjørene om motorene holder CE kravene. Om en motor er helovrhalt, bare den nyborede blokka igjenbrukes , fremstår som ny og igjenbruk er miljøvenlig så hoder den ikke kravene pga serie nummeret på blokka. Heia Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 (redigert) Intresant, det er flott att andre en IMCi og kan kann svare på slike spørsmål , og om en motor har CE merket og en har Norsk oversatt Declaration of conformity og Norsk bruksanvisning så må motorenen kunne fortolles og brukes uten noen ny og ekstra godkjenning av IMCI selv om IMCI ikke skulle like det. Skandinavisk mener du vel? Oyy... når jeg blar i min CE mappe på motoren her ser jeg min er på Engelsk ? Stemplet i Brussel (EU Notified Body) Jøss? Trengte den egentlig ikke heller da jeg kjøpte motoren i Norge Redigert 25.Februar.2008 av Wandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 (redigert) Beklager , skandinavisk språk står det nok ja , muligens nordisk , men att det ikke er nødvendig om en kjøper motoren i Norge , vell vell ,da gjelder det vell ikke ved alle godkjenninger at erklæringen skal vere på skandinavisk /nordisk språk da . Redigert 25.Februar.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Veldig enig i at IMCI ikke burde få så mye myndighet fra sjøfartsverket. Bukken til havresekken..... De er desidert dyrest på markedet, og minst hjelpsomme, og tregest. Har gått ganske sikre rykter om at sjøfartsdirektoratet vil ta etterkontroll på båter som IKKE er godkjent av IMCI. Snakk om ....... Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Beklager , skandinavisk språk står det nok ja , muligens nordisk , men att det ikke er nødvendig om en kjøper motoren i Norge , vell vell ,da gjelder det vell ikke ved alle godkjenninger at erklæringen skal vere på skandinavisk /nordisk språk da . Joa... trenger nok det, men da jeg kjøpte motoren i Norge fikk jeg med all dokumentasjon på Norsk. Hadde jeg kjøpt den i CE merket i Sverige så ville de nok vert på Svensk Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Veldig enig i at IMCI ikke burde få så mye myndighet fra sjøfartsverket. Bukken til havresekken..... De er desidert dyrest på markedet, og minst hjelpsomme, og tregest. Har gått ganske sikre rykter om at sjøfartsdirektoratet vil ta etterkontroll på båter som IKKE er godkjent av IMCI. Snakk om ....... De ryktene jeg har hørt er at Sjøfartsdirektoratet ikke lenger skal blande seg med CE merking av fritidsbåter etter pålegg fra Brussel. Men det er bare rykter... Dessuten er det CE kontroløren som har annsvaret for kontrollen og SFD må derfor hendvende seg til den spesifike kontrolør Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 For å vere petimeter så står det i fritidsbåtforskriften at brukermanualen og samsvarserklæringen skal vere på Norsk , Svensk, eller Dansk ikke på nordisk eller skandinavisk språk. En god del motorer fra USA har CE merket på motorblokka , har kjøpt en litt eldre overhalt Mariner v6 to takter som har CE meket på blokka , ska fortolle den snart sååååååååå.???? Det blir nok noen diskusjoner men det er nok med en ce merking etter ce forskriftene , så her er det masse penger å spare og helt nye totaktere på 2-300 hk synes jeg blir litt dyre, og de som ikke har fått slikt CE merke støyer og forurenser for mye så de kan ikke godkjennes ifølge IMCI. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 For å vere petimeter Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 (redigert) Hei folkens. Jeg driver akkurat med en CE prosess hvor IMCI ikke er innblandet men derimot så er Sjøfartsdirektoratet tungt innblandet. Og jeg kan love dere at der hvor det er andre en IMCI som står for merkingen så går SFD papirene virkelig i sømmene!!! De kikcker til og med på skrivefeil i 20 sider lange dokumenter. Det holder ikke at man har kjøpt motor i Norge, jeg kjøpte en brukt motor i Norge og jeg måtte selv kontakte motorprodusenten å få de til å sende både samsvarserklæring og godkjenningssertifikater til meg. Prosessen har nå tatt over 1 år og er enda ikke ferdig. SFD har forkastet papirene 2 ganger og jeg venter på avgjørelsen på tredje forsøk. Det tok forøvrig 7-8 mnd etter at jeg trodde alt var ordnet og CE var glemt at jeg plutselig fikk brev fra SFD om å innsende alt av papirer til de for full gjennomgang. Btw, det er ikke kontrolørene som er ansvarlig, det er den personen som har fortollet båten/importert båten. SFD gidder ikke engang å snakke med hverken kontrollør eller utenlandsk kontrollorgan. Xlnt Redigert 26.Februar.2008 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
fiskebat Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Veldig enig i at IMCI ikke burde få så mye myndighet fra sjøfartsverket. Bukken til havresekken..... De er desidert dyrest på markedet, og minst hjelpsomme, og tregest. Har gått ganske sikre rykter om at sjøfartsdirektoratet vil ta etterkontroll på båter som IKKE er godkjent av IMCI. Snakk om ....... De rykktene er nok ikke overdrevet , ett utrolig antall båter er tatt in til Norge uten endelig godkjenning av IMCi eller annen sjøfartsdirektoratet godkjenner og stoler på og mange som tror dette er glemt og er ferdig med dette vill nok trolig få seg en overaskelse når de begyner å ta tak i disse. En erklæring , samsvarsærklæring er bare en ærklæring fra importør eller produsent om att båten oppfyller kravene og den er det ikke IMCI som lager eller bekrefter riktigheten av så om noen legger skyld på kontrolørene om CE merkingen blir underkjent så er det feil hvis ikke det er CE kontroløren som har skaffet dokumentene og eller samsvars erklæringen som blir underkjent. Det er derfor helt naturlig at ce kontrolørene ikke skaffer disse dokumentene , de kontrolerer bare att alle krav er tatt med og innportør har satt sin signatur på at gjeldende krav er oppfylt Disse dokumentene begynner det å bli vanskelig å skaffe da innportørene og eksportørene ikke ønsker parralellinport og de kan ha gjort små endringer så det er forskjeller på helt like modeller slik at produsentens samsvarsæeklering på en båt for eksport til EU ikke kan brukes på en paralell inportert USA båt. Om en forsmådd forhandler ser en slik båt for salg med ce godkjenning kan en risikere att inportøren/forhandleren ringer skjøfartsdirektoratet og spør om kontrollerklæringen for denne båten og om da kontrollærklæringen for produsentens eksportbåt til EU er brukt da har du ikke lengre en ce godkjent båt. En annen mulighet er å lage en egen sammsvarsærklæring fra bunnen av men da tror jeg det er bedre å starte med en planke dvs kalle hele båten ett selvbygg, da er det sjøfartsdirektoratet som har et problem , ikke eieren da kravene på selvbygg er lettere å etterkomme og om du ikke ska selge båten kan du bare kaste CE kravene på sjøen. På spørsmå øverst l om motoren kan godkjennes så er har en del ce godkjennere for motorer og maskiner databaser hvor de søker opp sertifikatene til denne motoren og kan da svare på om det er lett eller mulig med CE certifisering og det koster ca 80£ og du behøver da ikke prøve å sette igang noen kostbar videre certifiseringsprosess på motoren om svaret blir nei elller vanskeilig som egenlig betyr for dyrt eller holder ikke kravene. Alt her er trolig ikke helt korekt men jeg har brukt mye tid på å prøve å forstå mest mulig da vi innporterer litt båter og maskiner og det er nokogså ting som også IMCI og skjøfartsdirektoratet ikke har helt klart. Min erfaring med Norske IMCI representant Hjelmeland har vert svært posetiv men er noe undrede til ett konttrolorgan som ikke engang har utstyr for målig av eksosuslipp og støy slik som biltilsynet så noen kontroll /etterkontroll kan ikke de gjøre i ett land med fokus på miljø og salg av klimakvoter. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Donald Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Jeg har fått forsikringer fra importør at med MPI systemest går det fint, men blir litt usikker etter å ha lest en del artikler om emnet..Er det noen med samme type motor , som har fått den godkjent?J.N. Burde ikke være noe problem på MPI motorene.. Disse selges også nye i Norge. Jeg selv har en 4.3 MPI på 220HK. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Har importert en Bayliner fra USA med Mercruser Mag 350 MPI 300 hk 2002 mod. instalert.J.N. Hvis denne er brukt i saltvann så er levetiden på blokka ca 10 år , dette er vel noe du bør tenke på før du betaler hk avgift på denne motoren . Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hvis denne er brukt i saltvann så er levetiden på blokka ca 10 år , dette er velnoe du bør tenke på før du betaler hk avgift på denne motoren . Den var litt tynn vel?? Jeg har hatt en 7,4 liter bensin som var 14 år når jeg kjøpte den. Det var en saltvannskjølt motor og selvfølgelig hadde tidens tann satt sitt preg på forskjellige komponenter, men blokka i seg selv var veldig bra. Disse 454 blokkene og sikkert også 350 blokkene er massive greier, og skifter man til ferskvannskjøling ved 10 år så har man garantert 10 nye år spør du meg Det som tar kvelden lenge før blokka er "Risere". En motor som har blitt stellet med ville jeg ikke vært redd for å kjøpe selv om den var 10 år. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
power Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Den var litt tynn vel?? Jeg har hatt en 7,4 liter bensin som var 14 år når jeg kjøpte den. Det var en saltvannskjølt motor og selvfølgelig hadde tidens tann satt sitt preg på forskjellige komponenter, men blokka i seg selv var veldig bra. Disse 454 blokkene og sikkert også 350 blokkene er massive greier, og skifter man til ferskvannskjøling ved 10 år så har man garantert 10 nye år spør du meg Det som tar kvelden lenge før blokka er "Risere". En motor som har blitt stellet med ville jeg ikke vært redd for å kjøpe selv om den var 10 år. -Xlnt Her snakker jeg om sjøvannskjølt motor ! Hvor mange sjøvannkjøle motorer har du demontert ? Det er ikke selve blokka som er problemet , men kjølekanal mellom blokk og topp som tæres slik att pakkningen ikke dekker lenger , boltene til toppen tærer også opp. Hvor har du det i fra att tætingen slutter når du bare bygger om til ferskvannskjøling ? Denne blokka her har gått 10 år i saltvann , ser du problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Jeg har jobbet med slike motorer i ca 13 år og kan bekrefte att sb med sjøvannskjøling har ca levetid på 10-12 år så lenge den er sjøvannskjølt , med bb holder noe lenger. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Yankee Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Merkelig konklusjon at de kun holder i 10 til 12 år. Har plenty eksempler på at motorene går like bra etter 15 til 20 år. Selvfølgelig er der noe tæringi dem da, men den har jo ikke kommet så langt at de ikke fungerer som de skal. Problemet er som oftest at det tærer hulli risere og saltvann renner inn i sylinderene, det må ikke stå der for lenge før det går rett vest. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Huff, det ble vist helt avsporing av tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.