Jump to content

Restaurerings Prosjekt


z0tix

Recommended Posts

Hei! :seeya: Eg har ikkje peiling på båter i det hele tatt, men alikevel har eg tatt på

meg eit restuarerings prosjekt. Tenkte eg får heller lære underveis.

 

Dette er ein båt som har vært i min famile i omtrent hundre år. Eg legger ut eit bilde

nå på ein båt som ligner så får eg legge ut orginal bildet underveis.

 

Noe liggnendes båt

 

Slik tenkte eg at eg skulle ta restuareringa :

 

1. Slipe ned heile båten.

2. Gå over heile utsida av båten med tjære.

3. Lakkere eller olje båten. Har ikkje heilt bestemt meg enda.

4. Muligens snekkre eit utbygg av noko slag siden det er ein åpen båt.

 

Nokon som har nokon tips eller føle for å skrike ut at eg gjær noko feil så skrik iveg!!

Trenger all hjelp eg kan få.

 

Kjem til å følge opp restureringa med bilder steg for steg.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle om dette er en original oselver ?

 

Svar på dine spørsmål:

1,2,3 Blir vanskelig å svare på da man ikke har sett bilder av din båt.

 

4. Dersom din er noe lignendes som den på bilde ville jeg si det var raserende å bygge noe over. Som åpen båt kan du få mye glede av denne. Muligens også med seil.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jawik? Eg må desverre si at eg ikkje har litt peiling ein gang på hva ein oselver er?

Eg er heilt fersk på dette området, heilt fersk! :smiley: Så ja, eg har veldig mykje å lære.

 

Båten er så å si identisk med den på bildet. Legger ut orginal bildet til helga.

 

Eg må innrømme at din ide med seil hadde vært utrolig mye morro! Vet ingenting om seil,

men kan undersøke litt og vurdere! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har erfaring fra resturering av gamle trebåter bør du ikke hive deg til med vinkelsliperen og starte noen nedpussing. Har set flere eksempler på flote gamle båter som har blit rasert med slipeutstyr. En mer en 100 år gammel båt skal ha noen merker. Skrap vek alt som er løst og påfør nyt. Har båten vært behandlet med Tranmaling må du antagelig bruke samme sorten for og få det til og sitte. Ta kontakt med nærmeste fartøyvernsenter der kan du sikert få gode råd og kyndig veiledning for resturering av en gammel båt.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så ja, eg har veldig mykje å lære.

Fortvil ikke. Og velkommen til BP. Tar bare litt tid før noen våkner og forteller deg hva du har. Jeg tror dette er oselver. Og som nevnt ovenfor - 100 år, da bør den ivaretas så langt mot original som mulig.

 

Få lagt ut bilder så får du en masse info på hva du bør gjøre.

 

BMP har et viktig påeng. Ikke raser en rasert båt. Vent til kunnskapen er inhalert.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har den ligget ubrukt inne på et naust lenge eller kanskje under en presenning? Se godt etter i nærheten av der den har ligget. Kanskje finner du en gammel mast, seil eller annet som hører til? Om det ikke er brukendes, så kan du bruke det som mal for nytt :smiley:

 

Dette blir spennende å følge med på!

Link to post
Share on other sites

Her er det et bilde av Oseleveren vår; (Som ikke er en Oselver :lol: )

sommeren_07_005.jpg

 

Visse skal også være like gode og seile som å ro. Og den er veldig god å ro :flag:

 

Båten ble kjøpt ny av min oldemor og er nok hvertfall 100 år ja..

Den ble restaurert hos båtbyggeri for noen år siden, der noen av bordene ble byttet.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

zOtix viser til bilde hvor båt siden har tre bordlengder og det er tynne bord. Hadde vært interessant å vite hvor i landet du har båten. Det kan gi en pekepinn på hva dette er. 100 år og samme sted gir mye historisk. Hvordan vet du at denne kan være 100 år ? Se forøvrig tegningen jeg henviste til. Tenk ikke så mye på verdien bortsett fra historien :wink:.

 

Overtok en tilsvarende (bildet ditt) for ti år siden, men det var en type som vi ikke klarte å bestemme. Den var rasert mye, men gammel var den og vi kunne ane de fine linjene i bordgangen som var nede i 10 mm på det tykkeste. Den endte på det berømte St.bål.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...