Jump to content

Restaurerings Prosjekt


z0tix

Recommended Posts

Båten er i Øvre Årdal innerst i sognefjorden. Den kommer ifra Nundalen som ligger mellom Øvre Årdal og Årdalstangen.

Ifølge min bestefar som eg har arvet den ifra så skal han ha arvet denne båten ifra sin far som fikk den av sin far igjen.

Ja, eg har sett tegninga, skjønner poenget ditt :wink:

 

Eg vil si att til alderen og vær så har denne båten vært godt tatt vare på, men eine enden er saget vekk slik at det

kunne settes båtmotor på den.

 

Det er ikkje meir enn knappe ein uke siden eg fikk båten så eg har ikkje kommet meg til og undersøke

så alt for mye om denne typen båt.

Link to post
Share on other sites

Ja da nærmer vi oss nok en Oselver. Om denne kan settes tilbake til original igjen blir usikkert, men du får ta kontakt med miljøet i klubben mm. før du foretar deg noe videre. Tar jeg ikke mye feil så er det personer der inne et sted som kunne ta denne i nærmere øyensyn. Litt rart å tenke på at det er to elvere på samme sted. Noen til salgs :smiley: uten at jeg må tømme skipskassa.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

4. Muligens snekkre eit utbygg av noko slag siden det er ein åpen båt.

 

 

Båten er i Øvre Årdal innerst i sognefjorden. Den kommer ifra Nundalen som ligger mellom Øvre Årdal og Årdalstangen.

Ifølge min bestefar som eg har arvet den ifra så skal han ha arvet denne båten ifra sin far som fikk den av sin far igjen.

Ja, eg har sett tegninga, skjønner poenget ditt :wink:

 

För f**n.....ikke snekkre noe "utbygg" :discuss::boxing:

 

gör du det er du helt galen......... :lol::wink:

 

 

det er som o sette aluminiumfelger på en T-Ford..... :smiley:

 

pröv istellet o restaurere den pent !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet z0tix :flag:

 

Eg pussa opp ein 16 fots Strandebarm i fjor, og lærte veldig mykje undervegs av dette. Båten eg pussa opp er også ein "familiebåt" som har høyrt til familien ei god stund (men den er riktignok berre halvparten så gamal som din :wink: ). Er iallfall kjekt å sjå at det er fleire som er opptatt av å ta vare på gamle trebåtar :smiley:

 

Viss du er interessert kan du lese i tråden min om oppussinga: Bytte spanter i 16 fots strandebarm (er mykje tomprat innimellom, men det er eit og anna bilete og sikkert eit par råd også :wink: )

 

 

Til Seilaren:

Båten din har nok for mange bord og er litt for "kraftig" til å vere ein Oselvar. Har sikkert sagt det før, men eg syst den minnar om ein Strandebarmar :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Her er det et bilde av Oseleveren vår;

sommeren_07_005.jpg

 

Dette er ikke en Oselvar, vet ikke hva det er men Oselvar er det ikke. En Oselvar har kun tre bord på hver side av kjølen. De var bygget som robåt, seilbåt eller "hybrid". Robåtene er noe mer drektig i skroget enn seilbåtene som er skarpere og smalere i fasongen. Eller en mellomting som skulle være god til roing og seiling.

Link to post
Share on other sites

Har sikkert sagt det før, men eg syst den minnar om ein Strandebarmar :wink:

 

Tja, det er vel heller du som har lurt meg til å tro det er en Oselver din slask.. :lol:

Såg ut som ein fin båt dette der. Minner litt om ein Oselvar...

 

Nå skal jeg begynne og undersøke dette så jeg finner ut hva den egentlig er. :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

..... skulle eg gå for ein motor tror eg at eg ville

gått for ein innenbords motor.

Du må ikke tenke i slike baner :nonod:. Dersom du har det det ser ut for, så er det for seil og roing denne er konstruert for.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Synd med den maliga, den beste måten å ødelegge trebåter på er maling eller annet som ikke trekker seg inn i treet,

terpentin og lakk er bra om en blander inn veldig lite lakk , fx bare 20 % , men de fleste orker ikke ta så mange strøk også og ekte trekjære er og brukbart men ikke så pent.Om en skal bruke trækjere , lukt på den og om den lukter det samme som nylagt asfallt så la butikken ta den tilbake. Når en ser de svarte flekkene under lakkken så kan en angre at en ikke brukte flere uttynnede strøk som forsvant inni trevirket og når det gjelder denne gamle båten så må kanskje lakkprosenten ned litt mere for att trekke seg inn i de allerede mettede treverket når malingen er fjernet uten slipeustyr.

Link to post
Share on other sites

Jawis, nå slenger eg berre løse forslag i lufta :smiley:

Først og fremst vil eg finne ut om eg klarer og få vekk den malingen

som er blitt ført på. Kunne egentlig tenkt meg å få bygd opp igjen den delen som

har blitt saget av. Om dette ikkje lar seg gjøre so kunne eg tenkt meg eit seil ja :wink:

Link to post
Share on other sites

Jawis, nå slenger eg berre løse forslag i lufta :smiley:

:lol: :lol: :lol: Om jeg er så vis vet jeg ikke...

 

Først og fremst vil eg finne ut om eg klarer og få vekk den malingen

som er blitt ført på. Kunne egentlig tenkt meg å få bygd opp igjen den delen som

har blitt saget av. Om dette ikkje lar seg gjøre so kunne eg tenkt meg eit seil ja :wink:

Det blir en stor jobb å få vekk malingen, men bruk ikke el.utstyr dersom du ikke er veldig lett på handa. Og heller ikke skarpe gjenstander som kniv o.l. Malingsekspertene her på BP kan gi deg gode tips om hvordan du fjerner dette. Og har det trekt inn i bordene så er løpet stort sett kjørt. Men slutt resultatet kan bli bra likevel. Er båten så gammel som du sier så er det fulgt mulig at grunnlaget er noe annet - tjære, olje o.l. Du får spørre noen om de vet hvilke type maling som er brukt. Se etter i naustet om det fortsatt ligger noen spann som kan gi deg en pekepinn i denne retning. Er tiljene malt med samme type maling så blir det enklere å bedømme hva som er brukt. Muligheten er jo stor for at tiljene er av nyere dato. Også toftene kan gi en pekepinn.

 

Det er også en sak du bør ha i bakhode og det er at der er en grunn til at båten en gang i tiden ble malt. En så gammel båt kan skule mangt under malingen.

 

Siden du nevner tjære så er vell dette bare i bunnen utvendig og inni. Her er det delte - og mange - meninger ute å går, så spør du meg, så bør du trø varsomt med hva du velger av behandling. Er det tran-olje som er brukt så kjenner du det på lukta. På dine trakter ble det brukt tyriolje og det bør du også ha i tankene når du pusser ned. Vanskeligere å kjenne om dette er brukt. Begynn med toften og tiljene og bruk nesen når du pusser deg nedover i lagene. Kjemiske stoffer kan nok brukes med forbehold og mye varsomhet slik at ikke båten forsvinner mellom fingrene dine.

 

Delen som har blitt kuttet vekk kan bygges opp igjen ved hjelp av epoxy og tilsvarende bord som er der fra før. Men enkelt blir det ikke dersom du ikke har kunnskapen tilgjengelig.

 

Som nevnt tidligere så hjelper det med gode bilder før en vurderer hva som må til :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hmm, på det facebook-bildet kunne det ligne mistenkelig på en krumstevnet nordlandsbåt. Dette ut ifra det reiste rip-bordet som smalner mot stevnene. I så fall har du sannsynligvis en svært gammel båt som kan være vel verdt å ta vare på i sin originale stand. På grunn av alderen er sikkert roene på saumen firkantige også - slik de ofte er i skikkelig gamle klinkbygde båter. Roene ble klippet ut av jernplater før de masseproduserte runde kom på markedet. Her finner du et bilde av en krumstevning.

 

Jeg er også av den oppfatning at det er helligbrøde å gjøre noe annet enn å restaurere denne til original stand. Jeg synes også båten bør få beholde slitespor. Disse bærer historie i seg, og et trent øye kan gjerne se hva båten har blitt brukt til.

 

Jeg mistenker denne mer og mer for å være en krumstevnet nordlandsbåt jo mer jeg ser på det bildet. Den måten å bygge båt på forsvant når sagbrukene kom fordi det var en veldig tidkrevende måte å bygge båt på. Akkurat som i oselverne ble halsene hugget. Halsen er det bordet som danner innløpet - der skroget treffer vannet fremme i båten, og slippet bak i båten. Disse bordene skal ha akkurat den rette vridninga for å få en fin overgang til en flat bunn, og er av stor betydning for å få en båt som er lettrodd og rask for segl.

 

Dersom jeg her rett i mine antakelser om at dette er en krumstevning bør den rigges med råseil om man vil være tro mot historien.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...