enter4u Startet 27.Februar.2008 Del på Facebook Startet 27.Februar.2008 Dette har jeg lurt mye på. Hva menes med slipp-prosent, og hva er optimal slipp på ei snekke? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Hei Er ikke helt sikker her, men slipp prosent er vel prosentvis forskjell på den teoretiske fremskruingen og den faktiske freskruingen. Og forskjellen kommer an på hvor mye skroget holder igjen i vannet og er nesten umulig å beregne nøyaktig. Når en propell går rundt så skal den tilbakelegge en hvis distanse pr omdreining (vridning/pitch) men siden propellen "slipper" så går ikke båten like langt frem som det teorien tilsier. 0% blir vel da opptimalt, men uoppnåelig -Xlnt Redigert 27.Februar.2008 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Mouche Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Ordlyd hentet fra en test av propeller: Slipp er en måte å måle propellens effektivitet på. Teoretisk kan en 19 tommers propell skru seg fram 19 tommer i vannet under en omdreining, men i virkeligheten blir det kortere fordi vannet, som ikke er noe fast materie, skyves unna. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
enter4u Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hmm! Komplisert? Ja Men for å komme til poenget. Lurte egentlig på om en fireblads propell var mere effektiv for meg, siden båten vil gjøre 11-12 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 En propell er mindre effektiv jo flere blader den har. En 2-blader er mest effektiv. Men færre blader må kompenseres med større diameter, og det kan gjøre at man må opp i 4 eller 5 blader for å få plass til propellen. Færre blader betyr også mer støy. Så i utgangspunktet er svaret nei, dersom du har plass til en 3-blader vil ikke en 4-blader være mer effektiv. Slik jeg skjønner problemstillingen er det her snakk om å skyve en tilnærmet deplasementsbåt opp i mer enn skrogfart og da er det ikke uvanlig at slippet kommer opp i nærmere 50%. Altså en uøkonomisk drift. Lette, planende båter kan ha slipp under 20%. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Ahaa! Nå er jeg med her Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Hvis dere gidder å lese på utenlandsk, er det ett vell av information på Michigan Wheel som lager all slags propeller, fra ubåt til racerbåter. Det er de som lager bl.a. Ballistic propellene som mange foretrekker på påhengere. Så de kan sine saker. Les f.eks deres FAQsom bl.a omhandler om 3 blader er bedre enn 4.. (Rettet link) Redigert 27.Februar.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.