Jump to content

Landstrøm/lading ...:eek:


Bonita I

Recommended Posts

Som nevnt i tidligere innlegg, har jeg nylig hentet min "nye" Broom 10/70 - 1987 modell. Og etter relativt nøye gjennomgang i forkant - handelen er inngått og båten hentet (med kribling i magen og guttedrøm-følelsen !!!) :smiley::sailing: -dukker det selvsagt opp etter hvert en del "utfordringer":

 

Ved tilkobling av Landstøm-lader "blåser" sikringen på denne. Der er et startbatteri, og tre forbruksbatteri, alle av typen "vedlikehodsfri". Start- og det ene forbruksbatteriet viser "grønt", mens to av forbruksbatteriene vipper over til rødt. Spenningen er 14,84 på start-og det ene forbruksbateriet, og 14,15 på de 2 øvrige forbruksbatteriene.

 

Kan ett eller to av forbruksbateriene være ødelagt og forårsake probemet ???? Og hvordan sjekke ut hvilke som evt. er ødelagt ?

BONITA I

Link to post

Virker uklart hva som skjer. Du sier sikringen går ved tilkobling, men snakker samtidig om at batteriene viser rødt og grønt. Viser hvor da? På laderen?

Ut fra spenningene du oppgir kan ikke laderen være helt død. Hva slags lader? Hvilken sikring er det som går?

 

tror du må forklare dette en gang til. :smiley:

Link to post

Batteriene er såkalte vedlikehodlsfrie - lukkede. På toppen av batteriene er der et lite rundt "glassfelt" som viser indikasjonen på batteriet. (Grønt er ok, rødt er "trenger lading", hvitt er dødt)

I båten var det tilkoblet en Exide 10A lader. Denne lyser ikke på noen av indikatorene når tilkoblet til 230V. Ved tilkobling til batteriene, ryker 15ah sikring på laderen. (Har også en 20A Exide liggende. Denne lyser rødt på lader ved tilkobling til 230V, og sikringen 25ah ryker ved tilkobling til batteriene)

 

Prøvd i dag å koble fra startbatteriet, og kun måle på dette eller kun forbruksbatteriene. Fortsatt ryker sikringene umiddelbart ved tilkobling til batteriene.:confused::confused::headbang:

BONITA I

Link to post
Er du sikker på at ladderen er korrekt koblet opp? Kanskje er begge ledningene koblet på samme pol?

Enig - dersom sikringene går umiddelbart er dette vanligvis tegn på feilkobling. Broom har vel gjerne 24 volt anlegg ombord, og det kan være at du ikke har sjekket godt nok om de ulike systemene for 12 volt og 24 volt er tilstrekelig ivaretatt.

Link to post
Svart (redigert)
Er du sikker på at ladderen er korrekt koblet opp? Kanskje er begge ledningene koblet på samme pol?

Inn til lader er 230V (kontrollert at denne er ok) Ut fra lader går ledningene til hhv (sort) neg på batteri og rød til pluss.

 

 

Enig - dersom sikringene går umiddelbart er dette vanligvis tegn på feilkobling. Broom har vel gjerne 24 volt anlegg ombord, og det kan være at du ikke har sjekket godt nok om de ulike systemene for 12 volt og 24 volt er tilstrekelig ivaretatt.
Ser ut som det er 12V ombord på det meste utstyret.. Batteriene er ikke merket, men ved måling viser de alle i overkant av 12 V

 

Problemet med å lade ett og ett batteri, er at sikringen på laderen ryker med en gang jeg kobler til ett batteri. :headbang::headbang:

Redigert: Har selvsagt ikke prøvd å koble fra alt... skal prøve dette en av de nærmeste dagene og se hva resultatet blir da.

Redigert av kjetu (see edit history)

BONITA I

Link to post
Kan du fortelle litt om forhistorien til båt-kjøpet. Det er medlemmer her på BP som har eldre Broom båter, som sikkert kan geleide deg noe.

Forrige eier av båten har brukt den som bolig i et lite år. Eide den i vel 3 år, og var vel knapt nok ute av båsen i denne tiden. Der er selvsagt derfor mye å gjøre, ikke minst vask, polering og en del oppjusteringer interiørmessig, men det skal bare bli gøy. :crazy:

Etter utallige timer med innvendig vask og rengjøring, holder jeg nå på med å gjøre meg kjent med båt og utstyr og sjekke ut at alt fungerer som det skal - slik at jeg får en totaloversikt over hva som må prioriteres fremover.

 

Forrige eier hadde ikke allverdens rede på båt, og har bl.a stort sett lagt i marina med landstrøm på - og hentet forbruk fra 230V. Derfor er jeg egentlig usikker på om laderen noen gang har fungert overhode, og i og med at der også ligger en tilsvarende 20A lader som også sikringene ryker på, tyder det kanskje på at her har vært et problem lenge. :confused:

BONITA I

Link to post

Tok med en vanlig 10A billader i båten, og denne fungerer utmerket. Tok så begge båtladerne hjem og sjekket på bilbatteriet - og sikringene ryker med en gang. Begge laderene er nok vandret "til de evige jaktmarker" :cryin:

 

Så kom selvsagt valg av ny lader. og etter mye lesing på BP - (og nettet forøvrig) har valget falt på Sterling Pro-digital 40Ah fra Jørg Becker. At Jørg også tok kontakt og kom mye nyttig informasjon og delte av sin store kunnskap, gjorde at jeg også lot meg overbevise til å investerer i Batterikontroller PMP1 ( du er en god selger Jørg :wink: )

Så nå er det bare å vente på godsakene fra Jørg, og installere. Og iflg Jørg skal det være en enkel sak som selv jeg skal klare - og skulle jeg møte utfordringer, står Jørg klar på telefonen tilnærmet døgnet rundt. Kjempeservice :cheers:

 

Godt at slike uventede utgifter automatisk belastes "husholdningsbudsjettet" og ikke går ut over andre planlagte investeringer i båten !! :lol::lol:

BONITA I

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...