Jump to content

Båtdesign - lav, slank og elegant...?


Lingefan

Recommended Posts

For meg skal bra båtdesign samsvare med "lav, slank og elegant" for å være linjelekkert og nydelig. Eksempler på båter som er av den typen er Windy 7500/7800, Nidelv 725 sport, Windy 25 Mirage, Goldfish 22 sport, Ibiza 24 Touring (20 Touring holder bare akkurat, 22 holder ikke), Fjord Terne 24 og 28 (21 holder ikke helt) og slik kan jeg fortsette, heldigvis...

 

Det er slike båter som etter min mening blir elegante fordi de følger denne modellen "lav, slank og elegant".

 

Men jeg har til min store forskrekkelse notert meg båter som rett og slett er stygge og ekle og aaaaltfor høye!! Noen båtdesignere eier jo ikke grenser for hvor høye de lager båtene. Ja, noen er nesten høyere enn de er lange og brede. Firkantet kloss på sjøen er ikke akkurat "lav, slank og elegant".

 

 

Eksempel på skrekkdesign:

 

http://cache.finn.no/mmo/7/108/203/97_1904207216.jpg :headbang:

 

http://cache.finn.no/mmo/0/126/311/90_1676594640.jpg :eek:

 

 

Hva vil jeg oppnå med dette? Jo, jeg vil skape en båtdesign- diskusjon. Så, til dere som liker høye og uelegante båter: Kom frem i lyset! :wink:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Kjøp av lystbåt er et kompromiss mellom økonomi, plassbehov, design, motor, bruksmønster, tilgjengelig båtplass osv. Å kalle andre sine båter stygge er vel litt drøyt. Smaken er dessuten som baken. Og som sagt, lystbåtkjøp er og blir et kompromiss.

Link to post
Share on other sites

Kjøp av lystbåt er et kompromiss mellom økonomi, plassbehov, design, motor, bruksmønster, tilgjengelig båtplass osv. Å kalle andre sine båter stygge er vel litt drøyt. Smaken er dessuten som baken. Og som sagt, lystbåtkjøp er og blir et kompromiss.

 

 

Du har rett i at det er mye som spiller inn ved valg av båt, men hvem som eier de ulike båtene er egentlig uinteressant. Det som er poenget her er å diskutere hva slags båtdesign man liker og hva slags båtdesign man ikke liker når man selv ser etter båt.

 

Selv kan jeg ikke skjønne folk som velger høye båter, uansett hvor praktiske de måtte være. Båter med FlyBrigde eller hard-top har selvsagt en god unnskyldning til å være litt høyere, men skrogsidene på en båt skal etter min mening være lave, slanke og elegante.

 

Sjøen er vakker, hvorfor ødelegge den vakre opplevelsen med uelegante båtdesign?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ibiza 24 Touring (20 Touring holder bare akkurat, 22 holder ikke

 

Enig i at du nevner mange virkelig pene båter.

 

Men at Ibiza 22 ikke holder er noe svada! Det er jo en utrolig lekker båt :lol:

 

Heldigvis har vi alle forskjellig smak og kriterier for valg av båt. Det var f.eks ikke mange av "dine" båter som oppfyller våre krav til båt....overnatting/ ferie for 5 familiemedlemmer... :wink:

Link to post
Share on other sites

Enig i at du nevner mange virkelig pene båter.

 

Men at Ibiza 22 ikke holder er noe svada! Det er jo en utrolig lekker båt :lol:

 

Heldigvis har vi alle forskjellig smak og kriterier for valg av båt. Det var f.eks ikke mange av "dine" båter som oppfyller våre krav til båt....overnatting/ ferie for 5 familiemedlemmer... :wink:

 

 

 

Etter min mening blir Ibiza 22 Touring akkurat litt for høy, og hvorfor ikke kjøpe Ibiza 24 Touring når det er bare småpenger i differanse (i prosent) og så mye lekrere linjer? Ibiza 22 Touring skulle vært lavere når den samtidig er kortere enn 24 Touring og ikke bare en "avkappet" 24 T. Men det er jo bare min mening. Hvor grensen på lav, slank og elegant går hos hver enkelt er jo opp til.. ja, nettopp hver enkelt :-)

 

Når det gjelder overnattingsmuligheter så blir det verre om vi snakker båter under 25-30 fot, den skal du få for :yesnod:

 

Men jeg mener at F eks en Nimbu 230R er linjelekker, har masse uteplass og i tillegg overnatting for 2 og at den er en typisk flott båt, i motsetning til Nimbus 250R som igjen blir veldig bred, mye tyngre, og noe høyere bare for å få plass til et pentry i tillegg til 230R... større motor må den ha også. Et eksempel på tullete båtmodell ved siden av en vellykket båtmodell.

 

 

Veldig artig det som ble gjort med GB 50 her forresten ;-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lang og slank? Ja slik bør kvinnfolka være :smiley: Men båter? De er vel designet for et bruksområde, så her må man definere bruksområdet før man generaliserer, synes jeg. Bilferjer trenger ikke nødvendigvis å være lange og slanke. Men derimot en lystyacht. Men sier seg vel selv at 26 fot ikke kan være særlig laaang. Flybridge-båter (som min) er direkte u-pen hvis man setter på en kalesje på toppen. Det skal da ikke være kalesje på toppen. Det er nå forbaska trivelig å tøffe sakte langs land med fri utsikt :yesnod: i stedet for å sitte innelukket i finværet. Men kvinnfolka, jo de må gjerne være ... :eek: lange og slanke.

Link to post
Share on other sites

Bare til en viss grad synes jeg. Greit at tiden går og designet forandres noe, men hovedregelen lav, slank og elegant må aldri brytes uansett båtkonsept mener nå jeg!

 

Akkurat som at kvinner må være slanke og elegante uansett alder og klesmote :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 24 T er den mest linjelekre Ibizaen og også den mest vellykkede designmessig. 20 T og 21 T er også veldig pene, men utseendetmessig holder de ikke helt 24 T nivå. 22 T er ikke like vellykket etter min mening, men er likevel på 3. plass.

 

Når du spør om de nye store modellene (26 Touring og 28 Weekender) så synes jeg 26 T er for voldsom og høy og at 24 T er mye penere, samt at 28 Weekender blir for drøy for å være en Ibiza. Hadde heller tatt en Nidelv 725 enn begge de to store Ibizaene. Den er både mer linjelekker og forseggjort.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har en kamerat som har en båt like lang som min egen, men med bare halvparten så høyt fribord.

 

Pent med så lav båt? Utvilsomt. Praktisk? Tja.

 

Han sitter oppå båten, jeg oppi, så i ruskevær blir han våt fra topp til tå på et øyeblikk, jeg får knapt våte bukser og trenger ikke mer enn en allværsjakke for at overkroppen skal ha det greit. Når vi kommer frem kommer han og mannskapet over til meg for å skifte i en salong hvor det hvertfall går an å sitte behagelig uten å bøye seg.

 

Båten hans er raskere, betydelig lettere og i noens øyne penere, men for meg ville det ikke blitt det samme båtlivet om jeg hadde vært nødt til å gå i land for å overnatte eller kle meg i spesielle klær for å kunne være på sjøen når det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Når du spør om de nye store modellene (26 Touring og 28 Weekender) så synes jeg 26 T er for voldsom og høy og at 24 T er mye penere, samt at 28 Weekender blir for drøy for å være en Ibiza. Hadde heller tatt en Nidelv 725 enn begge de to store Ibizaene. Den er både mer linjelekker og forseggjort.

 

Weekenderne blir vel litt for høye og "klumpete" pga av at det skal gå ann og bo i dem. Men det er vel ikke så mange som gjør det uansett.

Den peneste av Ibizaene synes jeg er gode gammle 17 Sport. Beste hurtiggående båten vi har hatt. Aldri fikk vi sjøsprut ombord med den. Eneste problmet var at den var for smal og fikk lett slagside, men de løste kreativiteten lett.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Du har i hvertfall startet en diskusjon. Men jeg er redd dette blir litt feil. Her er det sterke følelser i sving. Du kritiserer ikke naboens hus eller kjerring forde du ikke synes de er pene nok etter DIN helt bestemte mening. Og du legger vel heller ikke ut bilde i lokalavisen og sier at det er stygt? Når vi bruker en haug med penger og tid på båtkjøp gjør vi det fordi vi liker nettopp DEN båten... Jeg kjøper IKKE en lav linjelekker designbåt når jeg skal ha en båt til familien på tur. Det er fint å kunne strekke ut ryggen i blant.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
sinnsykt irriterende at du kritiserer min båt uten å utdype det.

Hva er feil med min båt da????

 

 

Båten er sikkert perfekt til ditt bruk, men den har ikke et lavt slankt og elegant båtdesign. Den ser mindre pen ut, men trenger ikke være dårlig for det :-)

 

En dame kan være veldig smart selv om hun ser mindre pen ut.

 

Er kun designet vi snakker om her. Akkurat som å diskutere utseende på jenter dette egentlig. :-)

Noen liker de slanke og pene, mens andre liker de store og feite.

 

 

Greit nok at båt er en personlig ting for mange, og som enkelte bruker mye tid og penger på, men man må jo tåle å diskutere design på båter likevel, og finne seg i at båten en selv eier ikke har pent design i alles øyne. Såpass voksne regner jeg med at vi er her inne :yesnod:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...