Jump to content

Båtdesign - lav, slank og elegant...?


Lingefan

Recommended Posts

Hallo alle i synseforum!

 

Det er her vi kan fortelle hva vi synes, ikke sant?

 

Jeg synes kjøttkaker er godt. Og etter som det er sant, kan det overhodet ikke motsies.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Eksempler på hva? Hva var poenget med linkene dine?

 

Jeg oppfatter det som eksempler på båter hvor ingen pyntestripe i denne verden kan skjule deres mindre heldige utseende! :yesnod:

 

Men for all del, sikkert praktiske båter med køyeplass for mange, særlig tatt i betraktning deres lengde og bredde. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Morsomt å se at folk "blir såret" av at noen mener at de og de båtene er stygge, mens andre er pene. Hvordan meninger presenteres kan ikke legges for meget til grunn. Skriftlig kommunikasjon medfører fravær av ansiktsuttrykk og mimikk, som gjør at noe man ikke mener noe "vondt med" kan oppfattes som sarkastisk for en annen.

 

Her inne må det være lov å mene noe så lenge man ikke sjikanerer eller kommer med personangrep. Så kan iallefall ikke jeg se har skjedd. Tonen er tvertimot meget pen med utstrakt bruk av :yesnod: , :wink: og :seeya: .

 

Jeg hiver meg forøvrig på trådstarters argumenter om HVA SOM ER PENT. Jeg og liker klassisk design, lave med pen finish. Jeg liker dessuten innenbords fremfor utenbordsnår båten nærmer seg 7 meter.

 

Jeg hadde en 6420 (Yamarin) tidligere. MEget pene linjer på den, kanskje litt høyt fribord, men ikke for høyt. også pen finish. Har kjøpt en Nidelv 690 i år. (2000 modell).

 

12_15682675521.jpg

 

I_ den prisklassen så kan man velge maaange praktiske båter, med masse køyeplasser og osv., men jeg er meget svak for klassisk og pen design og falt for Nidelv 690. Båten er kanskje NOE høy om man følger prinsippet slavisk - men ikke for høyt. I tillegg har den pentry, kjøleskap og en trivelig lugar, størrelsen tatt i betraktning. Går meget ann å bo i og "vakker å kjøre".

 

Her er forøvrig en "kar" jeg ikke liker designen på. MEget praktisk båt - men stygg.

 

Skibsplast

 

Folk får gjerne være uenig - men det er min mening.

 

Snart sommer forøvrig... :cheers:

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg liker lange og slanke linjer, og jeg er villig til å ofre volum pga linjer.

 

Nidelv 690 må trygt kunne betegnes som klassisk design. En lekker sportscruiser mener jeg. Vi var veldig fornøyde da vi hadde denne båten

 

3740103_12_0_101-0160_img.jpg

 

Windy 37 HT. Til å være en HT fra forrige århundre synes jeg den holder seg greit. For oss det optimale kompromiss mellom linjer, kvalitet og bruksegenskaper

bitteliten_paa_bile.jpg

Bildet tatt den flotteste sommerdagen i august i fjor på Bile ved Jeløya.

 

Av de værre eksemplene synes jeg er

Bavaria 42 Sport

74_1530853660.jpg

 

Cranchi HT

60_1204299543170.jpg

 

 

Mens denne Cranchi 41 er litt porno for meg

 

43_1620305798.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsom båt! Har sett flere eksempler på dette. om været er slik at flybridge ikke er behagelig så får man trekke innendørs. En enorm kalesje oppå flybridge blir litt i "overkant".

 

Bitteliten: Kan du komme med litt mer info rundt dine opplevelser med Nidelv 690? Jeg har sett at du har skrevet om den i erfaringsdatabasen, men likevel. Hvordan er denne å bo i feks i en uke? Vi er to moderat store voksne, og en 12 år gammel jente.

 

Send gjerne en melding om dette blir litt utenfor topic for denne diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Her er forøvrig en "kar" jeg ikke liker designen på. MEget praktisk båt - men stygg.

Skibsplast

Oi, oi, ja der ser man ... At Skibsplast 655 er en "stygg" båt må være subjektivt ja, den første jeg har hørt som har uttalt noe slikt. 655 er vel selve prototypen på "lav, slank og elegant" som Lingefan har viet denne tråden til? Men det kommer tydelig an på øynene som ser, og brillene man har på ... :cool::wink::wink:

Link to post
Share on other sites

690 er for trang å bo i en uke etter min mening. Vi overnattet en helg med to unger. Køyene under dekk er litt korte. Toalettet har 130cm ståhøyde. byssa er liten ute. Så den blir for liten etter min mening. Ett nyforelska par kan ha det bra ombord :wink:

 

Jeg var på tur med 1 unge et par ganger og det fungerte ganske bra.

 

Men som day/week end cruiser er dette en fantastisk fin båt. Med D3 190 må den være en perle

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vel ikke den her i tråd med Lingefans lov antar jeg?

 

topp.jpg

Finnes båter som har kun styreposisjon på flybridge. Da kan jeg skjønne en slik løsning, men det kan da ikke være noen tvil om at denne ser mye bedre ut uten kalesje. Ellers så ville jeg foretrekke en stygg og praktisk båt fremfor en fin og upraktisk. Design eller takhøyde er gjerne et valg man må ta med mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Men å kalle de andre båtene for ekle........(ref. lingefan) det var en ny betegnelse på båtdesign. Hva med snerpne, usympatiske, redselsfulle, glisne, sleipe.....bare fantasien setter grenser her.

 

Min båt er lav og slank, men ikke elegant. Vil den likevel kunne falle inn dine begreper for en båt?

 

På den annen side: Hvilke belegg har du for å si at ranke og slanke båter er mindre utsatt for sidevind????

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv så har jeg en gammel Albin Vega og har fått høre at den er stygg av flere :smiley: Men hva gjør vel det meg?
Den har jo til og med blitt mobbet på film :smiley: (SOS selskapsreisen)

 

 

Hva som gjør en båt pen i mine øyne? Tja.... gud vet. Det tror jeg ikke jeg har noe fasitsvar på. Jeg ser det bare med en gang - den er pen og den er stygg. I mine øyne altså.
Det er jeg enig i. Men som oftest stemmer det (etter mitt syn) at de peneste båtene er lave og slanke.

 

Men at de andre båtene ikke har noe på sjøen å gjøre er jeg absolutt ikke enig i.

 

 

Jeg synes kjøttkaker er godt. Og etter som det er sant, kan det overhodet ikke motsies.
det synes jeg også. Men jeg synes Taco er bedre :yesnod:

Kan det være fordi det ligner mer på båter?

Kjøttkaker vil jeg si i beste fall ligner brygger :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver meg forøvrig på trådstarters argumenter om HVA SOM ER PENT. Jeg og liker klassisk design, lave med pen finish. Jeg liker dessuten innenbords fremfor utenbordsnår båten nærmer seg 7 meter.

 

Jeg hadde en 6420 (Yamarin) tidligere. MEget pene linjer på den, kanskje litt høyt fribord, men ikke for høyt. også pen finish. Har kjøpt en Nidelv 690 i år. (2000 modell).

 

12_15682675521.jpg

 

I_ den prisklassen så kan man velge maaange praktiske båter, med masse køyeplasser og osv., men jeg er meget svak for klassisk og pen design og falt for Nidelv 690. Båten er kanskje NOE høy om man følger prinsippet slavisk - men ikke for høyt. I tillegg har den pentry, kjøleskap og en trivelig lugar, størrelsen tatt i betraktning. Går meget ann å bo i og "vakker å kjøre".

 

 

Nidelv 690 er en nydelig båt, selv om også den er, som du sier noe høy om man skal følge prinsippet slavisk. Windy 7500 og 7800 er lavere på en måte. Mens Ibiza 20 og 22 Touring, Nidelv 690 (og 610)og slike er akkurat litt høyere, men innenfor min grense for hva som er for høyt i forhold til lengden.

 

Favoritten min er dog Nidelv 725 sport. Den har samme skrog som Windy 25 Mirage, bare at den er bedre innredet og egentlig mer smakfull :yesnod:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...