Jump to content

Båtdesign - lav, slank og elegant...?


Lingefan

Recommended Posts

Svart (redigert)
menhvilken rett har du til å gå så hard ut.

DETTE er et forum som skal forene mangfoldet på sjøen og ikke splitt å hersk slik du tuller deg opp i. :nono: :flag::rolleyes::smiley:

 

 

Rett til å si dette = ytringsfrihet

 

Vel, jeg anser dette å være et forum for alle båtinteresserte. Forum = diskusjonsside/debattside i mine øyne. Diskusjon kan være vennlig selv om noen kritiserer båtdesign.

 

Å gå hardt ut kommer jo an på hva slags smak man har. "Alt er så hyggelig hele tiden og alle båter er like fine selv om vi egentlig ikke mener det" blir litt tåpelig og falskt.

 

Jeg mener vi må kunne diskutere personlige ting uten å bli uvenner på et diskusjonsforum :-). Dersom noen synes båtene mine er stygge så er de hjertelig velkomne til å mene dette og å påpeke det, så lenge de begrunner hva som skulle vært annerledes til det bedre.

 

Hadde jeg kjøpt meg en høy, stygg og praktisk båt og vært fornøyd med det så hadde jeg fortsatt synes at den var stygg, men akseptert for meg selv at jeg hadde valgt den av andre årsaker enn pent design.

 

 

Hvis du mener at båten din er penere enn en lav slank Windy 7800 så må du gjerne få lov til det.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

-Du kritiserer ikke naboens hus eller kjerring forde du ikke synes de er pene nok etter DIN helt bestemte mening.

-Og du legger vel heller ikke ut bilde i lokalavisen og sier at det er stygt?

 

Når vi bruker en haug med penger og tid på båtkjøp gjør vi det fordi vi liker nettopp DEN båten... Jeg kjøper IKKE en lav linjelekker designbåt når jeg skal ha en båt til familien på tur.

Men det er det mange andre som gjør. Da må det vel være lov og diskutere båtene uten at vi skal være håsåre av den grunn?

 

Til de to øverste pungtene; Dette er det da MANGE som gjør!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Når man ser hvor mye usaklig dritt som man kan slenge her om f.eks navngitte politikere så er det da merkelig at man ikke kan få lov til å mene at noen spesifikke båter ikke er så pene? Å sammenligne negative uttalelser om en konkret båts utseende/linjer med å være like ille som å komme med negative uttalelser om spesifikke menneskers (f.eks koners) utseende blir i beste fall noe primitivt! :nono:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ja men han kunne kostet på seg feks , jeg mener eller synes....... blir litt mye "fasit" (konklusjon ) når man skriver at den båten ER stygg. feks hifoen min er helt sikkert grusom i manges øyne , men hadde blitt forbannet og kuttet ut bp tvert, hvis det ble greit å skrive at den er gørrstygg ol av noen bedrevitere ,som gjerne hever seg selv, med å rakke ned på andres båter. går ann å få frem at man ikke liker utseende på en båt, uten å ta i bruk ord som stygg og mindre pene.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt se at jeg har hevet meg selv ved å rakke ned på andres båter. Jeg bryr meg som sagt ikke om hvem som eier de ulike båtmodellene, men om hva folks meninger om ulike båtdesign er.

 

Vi diskuterer da båter uavhengig av om noen eier de eller ikke og hvem som måtte eie de.

 

Jeg mener at båter som er innenfor kategorien "lav, slank og elegant" er de som er linjelekre og nydelige av utseende. De høye båtene som ser ut som at de kan velte i litt sidebølger er etter min mening en ny trend som ikke er bra for annet enn bokomforten. Men så kommer det jo an på hva man prioriterer da :-)

 

Personlig kunne jeg gjerne ligget trangt i en Windy 7800 fremfor å "stå og sove på tvers" i en Askeladden 705 Voyager.

 

Men det er jo ikke lov å si meningen sin i Norge. Tenk om man sier noe stygt om noe som andre har brukt masse masse penger på.... :crazy:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Les den en gang til. :wink:

 

 

Har ikke nevnt ulike brukere og sagt at de har stygge båter. Jeg har heller ikke diskutert noen av mine båter her og kan derfor ikke helt se hvorfor folk skal bli såret over en generell design-diskusjon. Er dette et såpass sårt tema så kan man jo bare la være å svare i denne tråden. Ingen som tvinger noen til å diskutere båtdesign.

 

Siden det dukket opp en båteier med Askeladden 705 Voyager kanskje vi skal snu på flisen og diskutere denne båten, fremfor å diskutere generelt; er det noen som mener at denne er penere og mer linjelekker enn Windy 7800 eksempelvis?

 

Hva kan en Voyager som ikke en 7800 kan?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke liker min egen båt, skal jeg ikke få lov til å meddele mine erfaringer til forumet i fare for at noen andre på dette furumet har samme båten, og den personen kan være veldig håsår?

 

Er det rart det er krig i verden?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at det hadde gått særlig inn på meg om noen rakket ned lave, slanke og elegante båter og kalte de for sleske bananbåter, eller upraktiske egobåter, eller tømmerstokker..

 

Vi har da alle selvtillit nok, som de voksne menneskene vi er, til at vi vet hva vi selv synes er best og at det alltid vil være noen som mener noe annet?

 

Jeg bare lurer på om de som kjøper disse høye praktiske båtene mener de kjører rundt i noe lekkert selv, eller om de rett og slett gi blanke i designet til fordel for annet...?

 

Så jeg kan ikke helt se den at noen blir såret eller skal gjøre et stort poeng ut av at man diskuterer ulike båtdesigntyper og hvilke man liker best.

 

Dere ville ha mer av "jeg synes" og sånt noe:

 

Jeg synes at det er lave slanke og elegante båter som har noe på sjøen å gjøre og at vi må fortsette den trenden i fremtiden og ikke gå den "gale veien" og bygge skyskrapere på sjøen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke liker min egen båt, skal jeg ikke få lov til å meddele mine erfaringer til forumet i fare for at noen andre på dette furumet har samme båten, og den personen kan være veldig håsår?

 

Er det rart det er krig i verden?

 

Joda, bevares Selilaren, men her trekker Lingefan frem flere båter, og skriver; den er stygg, den er stygg, og den er for høy. (Nei, det er ikke dirkete hva du har skrevet). I en diskusjon hvor man ønsker å diskutere et generelt tema, gir man generelle eksempler, noe det ikke har blitt gjort her.

Link to post
Share on other sites

De båtene jeg trakk frem i første innlegg er eksempler som skal få folk til å skjønne hva jeg mener er typiske båter som ikke er "lave, slanke og elegante".

 

Har enda ikke fått noen argumenter for høye og praktiske båter. Bare vrøvling om at "du har ikke rett til å kalle andres båter for stygge" og slike tåpelige furtne kommentarer som ikke er spesielt god debattskikk.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Grunnen er vel enkel, PRAKTISK, dessuten er det ikke alle som orker å krype rundt i en trang båt når man er på ferie. Det er også bedre oversikt fra en høy båt. Det finnes vel bare en fordel med tømmerstokkene dine, og det er utseende, valgte du kone etter utseende?

Link to post
Share on other sites

Man velger ikke båt eller kone etter utseendet, men man velger selvsagt båter og kone som ser penest mulig ut. Man kan ikke bare droppe utseendet fordi man er ute etter andre egenskaper.

 

Vet om mange smarte damer som også er utrolig pene. Vet også om mange smarte båter som er lave, slanke og elegante.

 

Fortell meg gjerne hva en Askeladden 705 Voyager kan som ikke en Windy 7800 kan.

 

Du nevnte en del gode argumenter for å velge høye båter, men de begrenser seg til god oversikt og bedre plass inni cabinen.

 

Fordeler ved lave, slanke og elegante båter:

-man kommer nærmere vannet (sjøen er herlig og det er flott å kunne ta i vannet)

-lavere tyngdepunkt og bedre sjøegenskaper

-ikke fullt så følsom for sidevind

-penere design

-kommer seg lettere under lave broer

-høyere stabilitet ved stilleligge pga lavere tyngdepunkt

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Man velger ikke båt eller kone etter utseendet, men man velger selvsagt båter og kone som ser penest mulig ut. Man kan ikke bare droppe utseendet fordi man er ute etter andre egenskaper.

 

Vet om mange smarte damer som også er utrolig pene. Vet også om mange smarte båter som er lave, slanke og elegante.

 

Fortell meg gjerne hva en Askeladden 705 Voyager kan som ikke en Windy 7800 kan.

 

Du nevnte en del gode argumenter for å velge høye båter, men de begrenser seg til god oversikt og bedre plass inni cabinen.

 

Fordeler ved lave, slanke og elegante båter:

-man kommer nærmere vannet (sjøen er herlig og det er flott å kunne ta i vannet)

-lavere tyngdepunkt og bedre sjøegenskaper

-ikke fullt så følsom for sidevind

-penere design

-kommer seg lettere under lave broer

-høyere stabilitet ved stilleligge pga lavere tyngdepunkt

 

Flere av dine argumeter er jo irrelevante da, man kommer nærmere vannet, hva så ?!

Kommer seg lettere under lave broer, for det første så kommer man ikke lettere under en bro, enten så går det, eller så går det ikke, og svært få broer SÅ lave. Penere design er heller ikke garantert.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nå at man burde tåle å høre at ikke alle synes at båten man har er det fineste som flyter på havet. Selv så har jeg en gammel Albin Vega og har fått høre at den er stygg av flere :smiley: Men hva gjør vel det meg? Det er et valg jeg har tatt og jeg er fornøyd med båten, folk kan si og mene hva de vil for min del(skal til og med være enig i at den kunne vært penere).

Hvis den viktigste grunnen til at man kjøper båt er at alle andre skal synes den er pen så bør man gå litt i seg selv.

 

Ellers så får jeg vel legge til et bilde av en båt jeg synes har rå linjer, men som også har et forbedringspotensial ved å gjøre den litt mer strømlinjeformet bak.

benchijiguaexp2005fo07.jpg

Link to post
Share on other sites

Selleri. Nå virket du bare desperat eller noe å ta Lingefan på.

 

Unnskyld meg...

 

Du kommer ikke bort fra at det er en fordel med lavt tyngdepungt.

Det er også et faktum at disse smale båtene spruter mye mindre, ikke bråstopper i bølger og er mye mer behagelige å kjøre.

 

Men disse ande båtene har selvfølge MANGE fordeler som de smale ikke kan måle seg med. Derfor velger noen (mange) og kjøpe dem.

Men i denne tråden er det design som skal diskuteres. Og ikke om båten er praktisk.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Lav, slank og elegant er subjektivt intil du har definert forhold mellom lengde, bredde og høyde, og deretter defiert kriteriene for elegant..

 

Elegant kan være tidsmessig riktig, tradisjonelt, funksjonelt, harmonisk osv., eller en kombinasjon av alle.... og da noen synes en BMW 5 serie er elegant , så kan et helt annet design som en Peugeot 407 være elegant for andre.

 

Hva som var elegan på 80 tallet er nødvendigvis ikke elegant i år ... og alt er subjektivt, så denne tråden er om subjektiv synsing, ikke noe annet.

 

Noen synes at en Nelson 38 er Lav, slank og Elegant, mens andre synes en Gozzi Jeep er lav slank og elegant.

 

Vi har selv en båt som i dag ville være klassifisert som "Retro Futuristisk", men som vi får mange kommentarer for ... alt fra Elegant, via "den kunne jeg ikke eid", til Stealth og kul ... men for oss så tilfredsstiller den våre behov fo vannlinje, sjødyktighet, økonomi, boplass osv... som uansett vil være et kompromiss.

 

Som konklusjon så kan en si at vi er alle villige til å inngå kompromiss mellom funksjonalitet, boplass, fart, økonomi, og mange andre kriterier som har innvirking på design... hvor dine kriterier er anderledels enn mine, noe som påvirker din, og min, subjektive "synsing"... som forresten ser ut til å være en norsk nasjonalsport.. :flag:

 

Okke som, så ønsker jeg dere alle (Lange, Smale, Brede, Høye, Lave, Seil, Motor, Årer, Raske, Saktegående, helplaner, halvplaner, displasement og alle mulige kombinasjoner ... inklusive de jeg ikke har nevnt) et godt og trygt båtår i 2008...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Fortell meg gjerne hva en Askeladden 705 Voyager kan som ikke en Windy 7800 kan.

 

Fordeler ved lave, slanke og elegante båter:

-man kommer nærmere vannet (sjøen er herlig og det er flott å kunne ta i vannet)

-lavere tyngdepunkt og bedre sjøegenskaper

-ikke fullt så følsom for sidevind

-penere design

-kommer seg lettere under lave broer

-høyere stabilitet ved stilleligge pga lavere tyngdepunkt

 

Nå er ikke Windy 7800 så liten og lav inne i kabinen som det kan se ut til. Båten har en dyp v-bunn som gjør kabinen stor i forhold til hva man skulle tro når man står på flytebryggen og kikker på båten. Jeg er 191 og min fru er 181 og vi har ingen problemer med å virrevirrevapp der framme, sove går også fint. Det er faktisk såpass bra plass at en småsneip sovende mellom oss skulle gått helt fint det og.

 

Lavere tyngdepunkt er ikke dermed sagt at båten er bedre i sjøen. Det fører til at båten blir hurtig i bevegelsene fra side til side. En båt med høyt tyngdepunkt vil få en mer behagelig måte å slingre på, tregere bevegelse fra side til side. For høyt tyngdepunkt vil selvfølgelig gjøre båten så rank at det blir farlig.

 

Jeg vil tippe min 7800 har et lavt tyngdepunkt men likevell er den sensitiv på sidevind. Dette er ikke pga tyngdepunktet med pga den dype v-bunnen. Gjør seg kun gjeldende i plan, 20 knop og oppover. Dette handler om å gi og ta. Vil vi skjære mykt i bølgene og akseptere litt krengning i sidevind eller vil vi ha lite krengning og noen sinnsyke brak når vi kjører gjennom bølgene.

 

At man får bedre stabilitet med lavt tyngdepunkt ved stilleligge er heller ikke sikkert. Dette avhenger mer av skrogets oppdrift i sidene. Bred båt med mye oppdrift ut i sidene gir mer krengningsstabil båt ved stilleligge.

Link to post
Share on other sites

Flere av dine argumeter er jo irrelevante da, man kommer nærmere vannet, hva så ?!

Kommer seg lettere under lave broer, for det første så kommer man ikke lettere under en bro, enten så går det, eller så går det ikke, og svært få broer SÅ lave. Penere design er heller ikke garantert.

 

 

Der hvor jeg ferdes i båt (i byen der man handler og gjør alle ting) så er det to lave broer, den ene er lavere enn den andre. Båter som Windy 7500 klarer det på nippet, mens båter som er litt høyere og "mer praktiske" må nok legge til utenfor disse broene eller kjøre helt rundt Øya. Dette er i Kragerø by the way.

 

For meg er derfor bro-argumentet nokså vesentlig. For deg er det kanskje helt uvesentlig.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

vis meg en båt under 30 fot, uten fly som ikke kommer seg under brua i kragerø :rolleyes: ( uten høy mast ) de båtene du har nevnt tidligere gjør det.. den indre broa i tarmen , er det værre med , men hvem gidder inn der alikevel? hvor barne vennlige er dine båter da ? ikke verdens høyeste vegger i kokpiten på de.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...