Jump to content

Båtdesign - lav, slank og elegant...?


Lingefan

Recommended Posts

Nidelv 780 er også fin, men den er "bare" en modernisert 750 sport. Det er selvsagt veldig fine båter, både 610, 690, 750 og 780, men de er visstnok litt mer "sedate", lettkjørte og trygge i kjøreoppførselen, mens 725 sport er den mer lekne for entusiasten. Dette fikk jeg ut av en laaaang prat med en på Nidelv-standen som har hatt nesten alle Nidelvene selv og kjørt alle.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at lang, small og slank er en bra beskrivelse av en vakker båt.

Jeg liker de fleste båtene som Jan H. Linge har designet, men favorittene er Windy 7800 og Fjordling 17.

 

Bavaria 42 er vel den båten jeg ikke har likt utvendig, men fantastisk inneplass.

Link to post
Share on other sites

Avataren min viser en lang, slank og linjevakker båt-type. :cool:

12 lang, 2,4 bred og 60 cm. fribord. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lingefan - ser at du gjentatte ganger skriver at 725 har samme skrog som Mirage. hvor har du det fra?

 

her er spekken på Windy 25

Length 7,68

Beam 2,50

 

Her er spekken på Nindelv 725

Lengde: 735 cm

Bredde: 249 cm

Design: Hans Jørgen Johnsen

 

At Windy ikke ble helt happy med at Hr Johnsen lagde 725 er ikke ukjent :wink: Men at Windy har gitt Mirage skroget til Nidelv stemmer nok ikke helt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi, oi, ja der ser man ... At Skibsplast 655 er en "stygg" båt må være subjektivt ja, den første jeg har hørt som har uttalt noe slikt. 655 er vel selve prototypen på "lav, slank og elegant" som Lingefan har viet denne tråden til? Men det kommer tydelig an på øynene som ser, og brillene man har på ... :cool::wink::wink:

 

Grunnen til at jeg synes den er stygge er at dekket heves veldig over fribordet, samt at vindskjermen er montert som en egen kloss oppå selve skroget. Pene båter etter min smak har en hel linje helt fra akter og frem til bauen, uten påbygg som raver høyt sett i forhold til båtens totale dimensjoner.

 

Alle er jo enige om at Skibsplast lager høye båter og at de derfor er praktiske. Dette går etter min mening på designen "løs"...

 

Kvaliteten og brukervennligheten er det derimot ingen ting å si på. "Nye" 690 er den heldigste utgaven de har laget så langt. Fortsatt høy men relativt pene linjer - og meget smart interiør.

 

Snart sommer... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Lingefan - ser at du gjentatte ganger skriver at 725 har samme skrog som Mirage. hvor har du det fra?

 

her er spekken på Windy 25

Length 7,68

Beam 2,50

 

Her er spekken på Nidelv 725

Lengde: 735 cm

Bredde: 249 cm

Design: Hans Jørgen Johnsen

 

At Windy ikke ble helt happy med at Hr Johnsen lagde 725 er ikke ukjent :wink: Men at Windy har gitt Mirage skroget til Nidelv stemmer nok ikke helt.

 

 

Det riktige blir vel heller å kalle 725 sport en 24 fots utgave av skroget til Windy 25 Mirage. Samme konstruktør og svært mange likheter. Så det er svært nære sannheten og tipper at 725 sport ikke er noe dårligere i sjøen enn 25 Mirage.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen aning om N725 er bedre enn W25.

 

Men å si at man bare strekker litt her og bredder litt der også er det egentlig samme skrog - vel, da er man omtrentlig. For meg er det viktig å skille snørr og bart når det gjelder hvor et skrog vandrer mellom produsenter. Særlig på et forum som dette der mange kan ta en slik påstand for sannhet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at det er greit å skille de to litt fra hverandre som helt like, mtp at de faktisk har forskjellige lengder. Det var en selger/utstiller hos Nidelv som sa "husk W25M og N725S er samme båten, men det liker ikke Windy å innrømme og at vi sier". Noe sleipt sagt til meg kanskje? ;-b

Lingefan

Link to post
Share on other sites

At Nidelv sier noe slikt på en messe synes jeg skal tilskrives kontoen for merkverdigheter og usakligheter. Sier etter min mening mer om Nidelv selgeren enn noe annet.

 

Jeg har spurt Kaare Rannekleiv om dette, og han sa at det er samme konstruktør og at de ville lage en båt som ga litt mer enn Mirage til samme pris. Det synes jeg de har lyktes bra med.

Link to post
Share on other sites

Enig. Synes Nidelv har lykkes bra med 725 Sport. Jeg har jo lengtet etter en 22 foter fra Windy, eller i det minste en 25 Mirage bare i litt mindre utgave, og 725 sport er faktisk et skritt i riktig retning slik sett. I tillegg er den jo bedre innredet i cockpit etter min smak.

 

Designet er jo veldig tøft på begge båtene.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nidelv 780 er også fin, men den er "bare" en modernisert 750 sport. Det er selvsagt veldig fine båter, både 610, 690, 750 og 780, men de er visstnok litt mer "sedate", lettkjørte og trygge i kjøreoppførselen, mens 725 sport er den mer lekne for entusiasten. Dette fikk jeg ut av en laaaang prat med en på Nidelv-standen som har hatt nesten alle Nidelvene selv og kjørt alle.

 

 

Slik går det når man tar påstander til sin sannhet.

mye av det samme som jeg mente i mitt første innlegg til deg at selv om du synes det og det er finest , gjør det nødvendig ikke til en sannhet :puke:

Link to post
Share on other sites

Sant sant, jeg bare ble fortalt dette av en Nidelv-mann på Nidelv-standen. Han solgte båter og var utstiller (en eldre mann på 50-60 år) og hadde eid dem alle. Skal jeg velge å ikke tro på han mener du?

 

Har jo kun prøvd Nidelv 690 med kad43 personlig. Flott båt, men ikke helt Windy 7500 sjøegenskaper synes jeg. Litt flat under om sjøen er veldig krapp, farten høy og svevene et faktum, men det er veldig komfortabelt uansett. Skal jo litt til å slå 7500 sine sjøegenskaper da...!

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ofte er mer interessant å høre hva folk synes er fint enn hva folk synes er stygt. Det er jo mye høfligere, det skaper positiv stemning, men det ødelegger jo enhver debatt - uten at en pen-stygg debatt nødvendigvis er nyttig til annet enn ren underholdning.

 

Jeg representerer Delta powerboats på en del messer, båter som har et design som er litt annerledes enn dusinvaren. På messer er det et alltid et par som sier designen er det styggeste de noen gang har sett. Jeg gidder ikke bruke tid og krefter på å sutre av den grunn. De er i sin fulle rett til å mene det. (De aller fleste synes selvsagt det er de råeste båtene de noengang har sett :lol: )

 

For å slenge meg på Lingefans tråd (forresten overrasket over at du ikke trekker fram flere Linge-båter som PENE). Hva med å stte opp liste over 5 PENE båter (gjerne de 5 peneste - selvsagt med helt objektive kriterier over hva som er pent). Disse kriteriene var............. lav, slank og det minst subjektive av de alle ELEGANT. :wink:

 

Min liste ser ca ut som følger (uten å ha tenkt gjennom den mer enn 30 sekund):

 

  1. Delta 40 WA (programforpliktet.......)
  2. Fjord 40 (Cruiser er vel den mest praktiske , men liker Open også - liker de de moderne "minimalistiske" interiør, og designtrekkene)
  3. ...dessuten det meste fra Wally (av samme grunn som Fjord)
  4. Nordkapp 760 Noblesse (Norges peneste daycruiser - og ja - du er i din fulle rett til å være helt uenig)
  5. Goldfish 30

sprtcruiser (jeg vet ikke helt hvorfor)

 

Lista kune lett bestått av 10, 15 eller 20 båter. Det er mye fint!

 

Det aller fineste synes jeg er strøkne trebåter - uansett type. Men jeg kunne aldri hatt en da den ikke hadde vært velstelt lenge :rolleyes:

 

Jeg har selv en Askeladden 585, og den kom ikke med på lista gitt. Men stygg - det er den ikke (fremdeles hel objektivt :yesnod: ).

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det ikke er flere Linge-båter på listen er at det ikke er så mange flere pene Linge-båter.

 

Pene linge-båter etter min mening: Windy 22 sport, 23, 24, 7500, 7800, 8000, 9000 (dog litt høy?), Fjordling 17 classic og 18 HT, Wesling 16 HT, Muslingene er pene til å være åpne småbåter, ellers er det ikke så mye jeg synes er pent av det han har skapt. F eks er Mekling en veldig god båt, men pen er den ikke, osv...

 

Topp 5 av pene båter er det vanskelig å komme på og det kan sikkert variere. Men her er mine favoritter som jeg kommer på i farten (holder meg til under 40 fot):

 

Windy 7800 "facelift"

Windy 7500 "facelift"

Windy 8000 "facelift"

Nidelv 725 sport

Nidelv 690 sport

Windy 25 Mirage

Windy 38 Grand sport/ 11600

Ibiza 24 Touring

Ibiza 20 Touring (i nyeste facelift)

Eikeli 24

MV-Yacht 30 med dekk og vindskjerm

Windy 22 sport

Goldfish 21 og 22 sport

Goldfish 32 sport

Eikeli 21 sport

Cormate T-27

Fjord Terne 28

Fjord Terne 24

Nimbus Nova 230R

Morgan 5250

Morgan 485

Morgan 445

Fjordling 18HT (er den penere enn 17 classic egentlig?)

Gozzi 17

Draco 2300 Chrystal

 

En del båter jeg ikke kom på, men det var noen av de :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

En del båter jeg ikke kom på, men det var noen av de :-)

 

 

Felles for mange av de båtene du lister er at de er svært upraktiske og ganske så ubrukelige til annet en en liten brifetur på en fin solskinnsdag. Takke seg til en båt som faktisk har litt plass om bord og ikke bare "fine" linjer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg representerer Delta powerboats på en del messer, båter som har et design som er litt annerledes enn dusinvaren. På messer er det et alltid et par som sier designen er det styggeste de noen gang har sett. Jeg gidder ikke bruke tid og krefter på å sutre av den grunn. De er i sin fulle rett til å mene det. (De aller fleste synes selvsagt det er de råeste båtene de noengang har sett :lol: )

 

Jeg har selv en Askeladden 585, og den kom ikke med på lista gitt. Men stygg - det er den ikke (fremdeles hel objektivt :yesnod: ).

 

Delta Powerboats er ikke direkte pene, men drit-tøffe er de og kunne gjerne tenkt meg en! Det sier jo noe om den forvirring som kan oppstå at man faktisk har lyst på noe som man faktisk ikke er det peneste på fjorden? Dette er rene subjektive meninger.

 

 

Fjordling 18HT (er den penere enn 17 classic egentlig?)

 

Nei, 17 classic er mye penere!

 

Felles for mange av de båtene du lister er at de er svært upraktiske og ganske så ubrukelige til annet en en liten brifetur på en fin solskinnsdag. Takke seg til en båt som faktisk har litt plass om bord og ikke bare "fine" linjer.

 

Ikke ganske uenig med deg her, men hva er problemet? Hvis det man ønsker seg er å cruise rundt på fjorden på en godværsdag og kanskje med et lite glass hvitvin så er vel f.eks en Fjord Terne 24 eller 28 den helt perfekte båten. :wink:

 

Forøvrig skal man ganske mye opp i størrelse før en kabinen er brukandes til noe annet enn å legge inn puter for å beskytte disse mot regn.

 

Er fortsatt like forundret over at man kan kalle alle politikere (også med navns nevnelse) for idioter og alle som er ansatt i stat eller kommune for parasitter og ubrukelig latsabber, men si noe mindre pent om en båt man hverken har designet eller bygd, ja da er fanden løs! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om pene båter og linjer så må vel den mest ihuga motorbåtentusiast istemme at noe av det vakkreste som er se på fjorden må være en gammel 12m

Ellers så syntes jeg det er rart at Dolvik sine båter ikke er nevnt. Eller feks. Chris Craft 25,28,33 Corsair, Riva sine både nye og gamle. Ingen av dem er vel særlig praktiske, men pene eller en nytelse og se på syntes nå jeg.

Lingefan setter både W 7800 og W 7500 forran W 8000 Jeg for min del setter W 8000 først av disse, men det er jeg vel forpliktet til, har litt spesielt forhold til akkurat den. Ellers så kan jeg jo opplyse hifo om at W 9000 er i samme design serien men

W 9800 ikke er en Lingebåt i den desingserien.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At Storø 34 er en pen båt er jeg enig i, og det er jo mange av Furuholmen sine konstruksjoner også men de er jo heller ikke serieproduserte. Det er etter hva jeg har sett, ikke lagt inn noen kriterier her,men jeg syntes ikke de er i den kategorien av båt jeg eller trådstartern nevnte.

 

"Små linjelekkre men men stort sett upraktiske".

Det blir jo litt av problemet med denne tråden. Bortsett fra de gammle 12m så tok derfor utgangspunkt i en båttype som jeg føler ligger i den gata som Lingefan beskriver. Og syntes derfor det er rart at han ikke har med noen av de forrannevnte på sin drømmeliste.

For det er vel det det egentlig er ?? Om ikke så burde jo Lingefan se å få skaffet seg en W 7800 fortere en svint.

 

Jeg syntes jo selv at det meste av feks. Windy sine båter er meget pene men de kan jo ikke bli disignperler som enkelt Rivaer når en skal ta hensyn til det praktiske bruket. Riva har jo også prøvd å lage noen praktiske båter men mange at de ser jo helt forferdelige ut spør du meg. Dette blir like sprøtt og vanskelig som å sammenligne en Lamborgini med en Dusenberger og BMW. Men det er vel kansje det som er meningen :crazy:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om pene båter og linjer så må vel den mest ihuga motorbåtentusiast istemme at noe av det vakkreste som er se på fjorden må være Eilin II

Ellers så syntes jeg det er rart at Dolvik sine båter ikke er nevnt. Eller feks. Chris Craft 25,28,33 Corsair, Riva sine både nye og gamle. Ingen av dem er vel særlig praktiske, men pene eller en nytelse og se på syntes nå jeg.

Lingefan setter både W 7800 og W 7500 forran W 8000 Jeg for min del setter W 8000 først av disse, men det er jeg vel forpliktet til, har litt spesielt forhold til akkurat den. Ellers så kan jeg jo opplyse hifo om at W 9000 er i samme design serien men

W 9800 ikke er en Lingebåt i den desingserien.

 

-De båtene jeg ramset opp kom egentlig i noe tilfeldig rekkefølge, slik at jeg ikke har sortert de prioritert.

Derimot de tre første Windy-båtene, 7800, 7500 og 8000 liker jeg nesten like godt alle sammen, men de er nevnt i prioritert rekkefølge. Dog tronende kanskje helt på toppen av alt jeg vet om under 40 fot.

 

-Kan ikke huske hva Eilin II er for noe, men dersom jeg ser den kan det være vi er enig :-)

 

-Dolvik sine båter er helt klart verdt å nevne. I alle fall noen få av de.

 

-Riva og Chris Craft har også litt snadder å by på.

 

-Kan legge til at Windy 8800, 9800 og 9900 alle er konstruert av Eivind Amble.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nei, 17 classic er mye penere!

 

 

Vi har hatt 17 classic og jeg er enig i at det er en fantastisk 17 foter (og en lekker klassiker). Men den ser utvilsomt eldre ut enn 18 HT. Likevel får jeg ikke helt bestemt meg for hvilken som er penest og jeg kunne like greit kjørt den ene eller den andre.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...