Jump to content

Båtdesign - lav, slank og elegant...?


Lingefan

Recommended Posts

Takk!

Jeg trodde de fleste kjente til den båten, selv om jeg i første omgang glemte en e i navnet. Den var jo også med i autofil program nr. 2 her om dagen.

Forandret derfor mitt innlegg til 12m i stedet, som vel ikke er helt riktig eller retferdig men likevel en båttype som heller ikke er å forakte. Det var mest for å få fram et poeng når det gjaldt drøm og vakkert båtdesign.

For stort bedre kan det vel ikke bli eller ?

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke ganske uenig med deg her, men hva er problemet?

 

Ikke noe problem i det hele tatt. :wflag: Dette var ment som et innspill til trådstarter, les innlegg en :yesnod: .

 

Det går faktisk an å kombinere fine linjer med kabin som kan brukes til mer en lagring av puter og redningsvester selv i denne klassen.

 

En båt med så begrenset bruksområde som det et motorisert akebrett har, vokser du fort i fra! :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

løsningen må da være å kjøpe en 50 foter .. lang slank og nesten ståhøyde i cabinen.. ellers så er det selvsagt ikke bare de lange og slanke som er fine .. jeg synes 90 talls fairlane fly båt er meget pene .. litt eldre sea ray også .. ja jeg banner i kjørka au . noe av de værste må etter mitt syn :-) være kragerø 26 med hard topp helt bak . ( stasjonsvogn ) og har aldri likt utseende på halco.

styggeste seilbåt må være maxi 800 , selv om jeg aldri har sett en slik.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det går faktisk an å kombinere fine linjer med kabin som kan brukes til mer en lagring av puter og redningsvester selv i denne klassen.

 

En båt med så begrenset bruksområde som det et motorisert akebrett har, vokser du fort i fra! :wink:

 

En båt jeg synes har flotte linjer selv om den har både flybridge og kabin , er Trond Huseklepps Riviera 925, skikkelig tidløst design både på den og "storesøster" Skilsø 39.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At Storø 34 er en pen båt er jeg enig i, og det er jo mange av Furuholmen sine konstruksjoner også men de er jo heller ikke serieproduserte.

 

Storø 34 er vel serieprodusert i noen tusen eksemplarer, så i så måte kan den vel ikke sammenliknes med Furuholmens one off's.

 

Det er etter hva jeg har sett, ikke lagt inn noen kriterier her,men jeg syntes ikke de er i den kategorien av båt jeg eller trådstartern nevnte.

 

Trådstarter etterlyste medlemmenes syn på pene båter og god design på generell basis. Ikke bare etter hans eget hode.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det var nok litt keitete skrevt. Jeg mente at Storø34 og Furuholmen kansje ikke kunne sammenlignes nettopp på grund av det du skriver. Takk for hjelpen.

Jeg mente at det også er mange pene Furuholmenbåter men at det kansje er feil å trekke dem inn i denne sammenhengen.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med ett pent utseende er det egentlig symetri og myke linjer(femininitet) og litt hardere lnjer(maskulinitet) hjernen vår ser etter. Det har vært forsket en del på temaet og undersøkelser viser at der symetrien og linjene stemmer med hjernens oppfattning(som også er noe påvirket av hva som hevdes av reklame/moter), sier også de fleste at det er vakkert. Slik er det med mennesker/ansikter og det meste andre vi omgir oss med.

Når det kommer til båter er det også slik, vi elsker symetri og linjer som harmonerer med vår hjernes oppfattning. Der det imidlertid stopper hos meg(og sikkert mange andre) er når det vakkre blir direkte upraktisk. Jeg har ikke noe problem med å se at Fjord 40 Open har vakkre linjer(maskuline dog), men når det kommer til bruksegenskaper/nytteverdi hører det hjemme hos de som arrangerer partyer i Middelhavet. Jeg strekker meg derfor så langt å påstå at Fjord 40 Open er noe av det styggeste (les: mest ubrukelige) Tysk/Norsk båtindustri har klart å pressentere.

 

Siden jeg tror flere enn meg ser etter det praktiske våger jeg utspillet: Skjønnhet ligger ikke bare i formene, men også i bruksegenskapernytteverdi ! Man elsker rett og slett løsningene som er valgt.

 

O.T.

Jeg har forøvrig en samboer som ikke liker båter uten aktercabin, hun har den oppfatningen fordi hun føler seg tryggere med aktercabin når man har stor sjø aktenfra.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Siden Hifo ikke klarer så prøver jeg meg: 27,06693 fot :yesnod:

 

Forøvrig synes jeg Maxi`n din så flott ut. Meget få seilbåter som selges i den størrelsen(tror jeg), dessuten har den absolutt proposjonene i behold, samt integrert platform.

Nå er ikke jeg noen seilbåt-forstå-seg-påer så jeg vil ikke mene noe om kjøl-seil etc, men her var det da gode praktiske løsninger og velutnyttet plass.....likte meget godt byssa.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

spurte bare for å holde denne hyggelige praten i gang :sweat: .. sikkert dobbelt så dumt spørsmål kommer her : hva er den stangen opp av bordet i cabinen til , og kan den taes bort og slå ned bordet for dobbeltseng effekt .? er det masten?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

La meg heller sitere litt fra testen som Seilas utførte da båten kom i 1992 (selv om mange her påstår at den type "tester" er utført av ubrukelige amatører!);

 

Nye Maxi er annerledes. Frisk og velgjort. Rommelig og luftig under dekk. 90-tallets "Maxi 77" er morsom og lettseilt både for nybegynnere og drevne seilere. Velseilende båt. Solid bunn. God innredning. Bra finish. I mye sjø beveger båten seg lett og fint, den seiler høyt og bærer riggen godt i 7-9 m/sek.Min konklusjon er at båten eren vellykket båt. Den har en god design, er solid bygd og seiler godt.

 

Båten er, i mine øyne, forseggjort, solid, påkostet og tydelig laget av en seiler - Pelle Petterson. Dette var første båten som Nimbus laget etter at de kjøpte opp Maxi i 1991/92, men båten ble alt for dyr å produsere så etter at 43 eksemplarer var laget var the "game over". Båten er meget ettertraktet i både Sverige og Danmark, her hjemme er det så få av dem (vet faktisk ikke om noen andre) at folk ikke etterspør den ganske enkelt fordi den er så ukjent. GKKS i Gøteborg har visstnok fortsatt tre eksemplarer som de bruker til opplæring i havseiling. Nei, den er ikke til salgs, men som bekjent er alt til salgs bare prisen er riktig! :rolleyes:

 

Og den badebryggen bakpå er "gull verdt" og gir en fantastisk nærhet til vannet, noe vi setter stor pris på til bading, fisking, potetskrelling, oppvask, kroppsvask osv osv

 

hifo; masten står på dekk(ikke gjennomgående), men den støtten du sikter til avstiver dekket/masten. Nei kan ikke legges ned. Benken på styrbord side er så lang at man kan ligge en voksen og et barn i "lengderetning". Vi har vært fire (to tenåringssønner pluss oss gamlingene) i båten over tre døgn med maks vær, men båten er kjøpt for "mor og far" og barna kan gjøre noe annet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Artig å se tilbake på denne debatten.

 

Må tilføye at jeg har stor sans for Chris-Craft, da særlig 28 foteren.

 

Har også falt litt for Nordic Star sine halvplanere på 33 fot (med vannjet). Til tross for at sistnevnte visstnok er en kinesisk kanalbåt som ikke går helt heldig i sjøen.

 

Selv har jeg oppdatert båtparken med en Coaster 16 med Yamaha F60. Erstatter etter Yamarin 4110 med 30hk (nå solgt).

Det er en lav slank elegant båt til å være 16 fot. Ibiza 20 Touringen så veldig sedat ut da de lå ved siden av hverandre..

 

Mitt neste båtprosjekt er en lav slank elegant 24-30 foter som gjør 40 knop eller mer med en stor dieselmotor. Må være god i sjøen. Marex 270 Estremo kan være en kandidat. Må kunne gå an å sove 2 stk i den, helst 2+2 (vennepar). Men den skal ikke være høy og uelegant, og helst ikke koste over 7-800 000kr.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

chris craften vi kjørte forbi er og blir ett smykke ja mr T

 

sittet og surfet på fabio buzzi endel siste dagene, mye spennende, desverre litt teit med rib på 38 fot, fortsatt med 0 overnatting, da er jeg like langt. kanskje nor-tech om 1 års tid? uansett grattis med båt. forøvrig meldt bra vær til helgen, får ta en tur ut da, så får du sett chris craften i skikkelig solskinn også!

 

marexen har forøvrig fine linjer, sånn med 350/370 er ikke feil.

 

jeg blir også litt oppgitt av endel av disse vannets bobiler, jeg har heller noe som går bra i sjøen, er langt smalt og upraktisk, enn å ofre alt bare for å få god plass, kvalitet forran kvantitet.

 

bakpå budstikka i dag var det liten artikkel om restaurert gammel furuholmen, fantastisk smykke av en båt, når man ser hva de fikk til i 1937, vs endel av den driten som spys ut nå... tur igjennom middagsbukta nå til dags minner tidvis om tur på reperbahn i tyskland..

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei ka faen? Lav? Slank? ELEGANT :eek: En båt skal være rund i formene, litt høye, og BREIE! :cryin: Jo næremere det ligner badekar, jo bedre! :cheers:

 

Her har du prakteksemplar på hva jeg mener kompis :cheers:

 

2wpietd.jpg

zirg9g.jpg

 

Tut og kjør :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Kan nok til en viss grad være enig i at en lang slank båt kan være pent, men støtter Sjømann.22 fullt ut. Pokker meg om jeg ofrer full ståhøyde i doghouse, bare for å få en "smekrere" båt!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Her var det mye rart:giggle: Noen mener en bår må være lang og lav, andre stor og klumpete. Smaken er som baken uansett om det er en motesak eller smakssak. Har selv Lingebåt nå og er fan av hva J.H. Linge klarte å bringe frem for 30 til 60 år bak i tid. 

 

Selv liker jeg den klassiske W22 DC. Sporty nok med et lite krypinn om det skulle bli noen øl på brygga. Høy kalesje og vindskjerm som gir ly. Kjekt når det er dårlig vær, som ofte kan oppstå før man aner det.

 

W7800 er linjelekker, 7500 for lav, og 8000 (som jeg nå eier) er passe bred og høy i forhold til lengden. Ja, jeg liker litt kompakte båter. 9000 er også fin. Det jeg ikke liker på 7800 og 9000 er de malplasserte kabin vinduene på yttersiden av dollbordet. Her vinner 8000 glatt da den har vinduene på innsiden.

 

Men, smaken min endrer seg generelt sett når jeg tenker på innvendig plass, bredde og lengde på båten. Jeg har båtplass på 3,5 meter og må forholde meg til det (heldigvis). Jeg liker å sitte høyt, noe som gir god oversikt, og jeg liker innvendig plass. Vi drar på turer med flere netter i båt. Da må vi ha dass og gode muligheter for matlaging. Der faller vel W8000 igjennom når vi snakker kokkelering. Så vi får se hvor lenge vi har denne. Derimot en W9000 kunne vi levd med. Med singel VP D6 eller en Yanmar 6LP-.. Men da må man leve med de stygge kabinvinduene. Ellers en fin båt (vi er kun 2 på overnatting)

 

Jeg kommer ikke til å handle en båt for mer enn 500K, så jeg begrenser meg for hva jeg ser på . Men jeg liker flere av de nye pilot-house båtene godt. Noen mener de ser ut som en sjark, men jeg syns også sjarker kan være tøffe. Jeg syns også en supply-båt også kan være tøff. Dette har sikkert noe med alderen å gjøre, men for meg blir ikke en W7500 pen/tøff nok, da den kræsjer mtp mitt bruk. For en 20 åring, bevares, en rå båt med riktig motor. Men det får en 20 åring ta seg av. 

 

Nor-tec er jo råe båter. Men fin? Njet, ikke i min verden. Som sagt smaken er som baken og det er uendelig mye som spiller inn i mitt syn på båter. Men en Miami-Vice båt har jeg rett og slett ikke brukt for. Blir som å dra ut for å kjøpe en bobil og komme tilbake med en Porsche :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...