Jump to content

Dykke etter mistede ankere, og selge...


Reidar67

Recommended Posts

Vi er aktive dykkere. I noen havner og også populære uthavner ligger det hver høst utrolig mange ankere komplett med kjetting og alt. Enkelte båteiere synes visst det er flaut å "harve" naboens anker, og velger simpelthen å kappe tauet og smyge av gårde uten ankeret sitt! -Og overlate problemet til de som er igjen...

 

Noen steder har jeg kommet over 15-20 (store, 10-25 kilo) ankere på et lite område. Det er relativt enkelt å få disse opp, med litt løfteutstyr for undervannsbruk. (Har 500 kilos løfteballong).

 

Noen sier til meg at de syns det er "umoralsk" å tjene penger på å selge disse ankerene. Jeg får ikke det helt til å stemme med min logikk, men kaster ballen ut til dere. Er det "upassende" å hente opp 15-20 ankere, for så f.eks. å avertere de på Til salgs i forumet her?

 

Det er da jaggu miljøvennlig å få "skrotet" opp, er det ikke???

 

 

 

(Kjekt med litt tilskudd å båtkassa da...)

Link to post
Share on other sites

Enkelte båteiere synes visst det er flaut å "harve" naboens anker, og velger simpelthen å kappe tauet og smyge av gårde uten ankeret sitt! -Og overlate problemet til de som er igjen...

 

Noen steder har jeg kommet over 15-20 (store, 10-25 kilo) ankere på et lite område.

 

Noen sier til meg at de syns det er "umoralsk" å tjene penger på å selge disse ankerene. Jeg får ikke det helt til å stemme med min logikk, men kaster ballen ut til dere. Er det "upassende" å hente opp 15-20 ankere, for så f.eks. å avertere de på Til salgs i forumet her?

 

Det er da jaggu miljøvennlig å få "skrotet" opp, er det ikke???

Heisan*

 

Nei, dette kan da ikke være umoralsk, tvert i mot. Slik som de ligger nå, kommer de jo ingen til nytte, og kan bare forårsake problemer for andre.

 

Dessuten kommer de jo ikke opp av seg selv for Deg heller. Så dette blir jo bare en vinn - vinn situasjon for alle (bortsett i fra de som mistet ankerne sine i utgangspunktet da, ergerlig, men de har nok avskrevet disse ankerne for lengst vil jeg tro).

 

For Deg koster dette noe arbeid, og da er det bare rett og rimelig at Du får noe igjen for det. Samtidig rydder Du opp i bunnen slik at disse ankrene ikke kan forårsake problemer for andre. Og til slutt vil det sikkert glede mange å få seg et fint brukt, billig anker.  :puke:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Er det "upassende" å hente opp 15-20 ankere, for så f.eks. å avertere de på Til salgs i forumet her?

Dykker ikke så mye nå, men tidligere ble det en og annen ankerfangst. De ble tatt opp og hjem og gitt til venner og kjente. Man ante jo ikke hvem eieren var og alternativet var å la ankerene ligge der de lå til de rustet bort. Nei, se heller på ankerinnsamlingen din som miljøarbeid, resirkulering og ressursutnyttelse til fellesskapets beste   :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ligger det virkelig så mye utstyr der nede? Man hører jo stadig om folk som kaster dreggen men som har glemt å binde fast tauet, så det kan jo kanskje stemme! :smiley:

 

Jeg ser overhodet ikke noe umoralsk i at dere tar opp og selger dette!

 

-Ved mindre dere dykker rundt på nettene og kapper folks dreggtau da...!!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er fint at du fjerner ankerene fra havbunnen. De har jo ikke noe der nede å gjøre  :smiley:

 

Dessuten er det ingen grunn til du skal ikke skal noe igjen for arbeidet du gjør med å hente de opp. Det er ikke umoralsk å hente opp ankere, også selge de.

 

MVH Anders

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at du bare burde gjøre det. Det eneste aberet jeg ser at det er noe uheldig dersom du starter oppryddingen 2 dager etter at noen har mistet ankeret sitt og vedkommende hadde tenkt å komme med dykkerutstyr neste helg....

 

Men noen sjanser må man tar. Sett igang  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det ser visst ut til at det blir ankere til salgs her etterhvert ja!

Har sett opptil flere 15-20 kilos Bruce ankere. Noen å siden nå, så kanskje nettopp de er funnet. Men det kommer da stadig nye!

 

Virker som de med behov for største ankere er de som bryr seg minst om de må kappe...

Link to post
Share on other sites

Gjerne et originalt BRUCE til meg også - 10 kg  (siden Ingar opplyser at en 7,5kg's er stor nok til en 39' båt så moderere jeg mitt ønske) 7,5 kg eller mindre, burde holde for mitt vedkommende - og hvis du kommer over et større (50 kg og oppover)  stokkanker så kunne jeg tenkt meg et som pynt i hagen min....... :lol:

 

Sånn som jeg ser det, gjør du alle en tjeneste, fortsett "oppryddingen" din!  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Alt om Bruce her: http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

 

Som dere ser holder et 7.5kg for opptil 39fot ved normalt bruk.

 

Det som er viktig med dette ankeret er at man har på nok kjetting/blytau.

 

2kg Biltema-varianten er forresten et ideellt jolle-anker.

Dessv. er det mange av butikkene som ikke tar det inn, alle skal ha vanlig paraply...  :cryin:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=12731

Link to post
Share on other sites

Hi,

 

jeg er helt enig med alle andre her: tar op ankerene, og selg dem videre.

En tips til de som må kappe ankertauet (for eks. fordi du ikke få op ankeret), og har tenket å hente ankeret sener: bind en fender e.l. til ankertauet, med registreringsnummeret dit, og evt. telefonnummeret skrivet på. Da blir de enklere å finne ankeret tilbake, samt at andere folk vet at du kommer tilbake for ankeret.

 

 

mvh,

 

Andries

Link to post
Share on other sites

Hei,

Helt enig, ta dem opp,de ligger bare og kan skape problemer for oss andre.

 

PS! Jeg vil også ha et originalt Bruce anker 20 Kg, dersom du finner et til som du skal selge.

Vet at jeg dessverre ligger langt nede på best.listene, men det er jo lov å håpe.....? :flag:

 

Selg dem kun til baatplassen.no medlemmer................ :flag:

 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...