Jump to content

Dykke etter mistede ankere, og selge...


Reidar67

Recommended Posts

Alt om Bruce her: http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

 

2kg Biltema-varianten er forresten et ideellt jolle-anker.

Ja noe annet kan det umulig være ideelt for. Jeg har en sånn 7,5 kilos i vår 2 tonns båt, og jeg har ennå ikke merket at vi har hatt feste -hverken på ren sandbunn, grusbunn eller steinbunn. Jeg liker ikke følelsen av å ligge på svai uten feste - så nå forsvinner dri****** over bord ved føste anledning. Det har fungert så dårlig at jeg vil ikke gi det bort engang. Og ja - jeg har lang nok kjetting på ankeret  :smiley:

Faktisk snorklet jeg litt for å se hvordan ankeret fungerte - det er ganske skremmende å se hvordan ankeret ved minste tegn til motstand legger seg over på siden for så å rotere fremover langs egen akse - for så å ligge opp ned på bunnen som en druknet måke. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn 7,5 kilos i vår 2 tonns båt, og jeg har ennå ikke merket at vi har hatt feste -hverken på ren sandbunn, grusbunn eller steinbunn.

Hvafornoe ??

 

Snakker du om Bruce ? (orginalt eller uorginalt ?)

 

Jeg har min andre bruce kopi og har også sett på hvordan det klarer seg (har bare sjekket på sandbunn). Sitter alltid. Vrir seg egentlig ikke helt ned. Sitter dønn lenge før det.

 

Dersom du også har kopi så er det kanskje forskjell på dem ? Orginalen burde ihvertfall være testet nok....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ja noe annet kan det umulig være ideelt for. Jeg har en sånn 7,5 kilos i vår 2 tonns båt, og jeg har ennå ikke merket at vi har hatt feste -hverken på ren sandbunn, grusbunn eller steinbunn. Jeg liker ikke følelsen av å ligge på svai uten feste - så nå forsvinner dri****** over bord ved føste anledning. Det har fungert så dårlig at jeg vil ikke gi det bort engang. Og ja - jeg har lang nok kjetting på ankeret  :smiley:

Faktisk snorklet jeg litt for å se hvordan ankeret fungerte - det er ganske skremmende å se hvordan ankeret ved minste tegn til motstand legger seg over på siden for så å rotere fremover langs egen akse - for så å ligge opp ned på bunnen som en druknet måke. :headbang:

Høres litt merkelig ut for meg. Har ligget på svai med bruce anker under forhold der mange andre måtte gi opp, med vindkast godt over 20 m/s. Rikket meg ikke av flekken, men det gjorde de andre. Har aldri opplevd noe problem med noen av bruceankerne mine. Alltid fått godt feste. Hvis dette ankeret er så dårlig, hvorfor er det da så populært ?
Link to post
Share on other sites

4   Ja noe annet kan det umulig være ideelt for. Jeg har en sånn 7,5 kilos i vår 2 tonns båt, og jeg har ennå ikke merket at vi har hatt feste -hverken på ren sandbunn, grusbunn eller steinbunn. Jeg liker ikke følelsen av å ligge på svai uten feste - så nå forsvinner dri****** over bord ved føste anledning. Det har fungert så dårlig at jeg vil ikke gi det bort engang. Og ja - jeg har lang nok kjetting på ankeret  :smiley:

Faktisk snorklet jeg litt for å se hvordan ankeret fungerte - det er ganske skremmende å se hvordan ankeret ved minste tegn til motstand legger seg over på siden for så å rotere fremover langs egen akse - for så å ligge opp ned på bunnen som en druknet måke. :headbang:

 

Syns det høres merkelig ut.

Har selv en 15 kg Bruce kopi. Fikk først med en 10 kg's den skulle vistnok være stor nok, båten veier ca. 4ooo kg. Syns 10 kg's en så litt puslete ut bak der. Så jeg valgte å øke til 15. Og har  bortsett fra en gang opplevd at ankeret har sluppet. Den ene gangen ble ankeret lagt ut alt for nært land,slik at det ikke var nok kjetting ute. Bør nevnes, jeg har kjetting hele veien.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bruce: Kona kjøpte 7 kg Bruce til meg for mange år siden da jeg hadde prolaps og det å dra anker var et problem. Det ankeret fant aldri feste uansett. En kompis hadde 20 kg brucekopi. En hel vinter lå hans 20 tonn skøyte og min 6 tonn seiler fortøyd til hans anker. Vi rikket oss ikke en meter. Tror Bruce'en må opp i en viss vekt før den har evne til å grave seg ned. Nå er Hulda utstyrt med 3 stk 15 kg brucekopier, hvorav det ene henger i 60 meter, 10 mm kjetting.

 

Men nå handlet jo denne tråden om hvorvidt det er moralsk å hente opp annet enn 7 kg Bruce fra bånn...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er Paraplydreggen han mener  :headbang:

Takk for tilliten til at jeg er i stand til å ta feil av en Bruce kopi og en paraplydregg. :smiley: Jeg må si at jeg faktisk kjente igjen dreggen min fra Ingars link over - og da kom frysningene på ryggen med en gang.

 

Jeg tror det skiller ganske mye fra en original Bruce og Biltemas bruce kopi, uten at jeg har erfaring med det. Den Biltema saken fungerte usedvanlig dårlig i fjor sommer, og da jeg leste testen av ankere i Yachting World rett før jul i 2003 kjente jeg igjen bildene fra mitt eget anker. Ikke bra dette her.

Link to post
Share on other sites

15kg uorginalt bruce-anker med 3m kjetting på 4,5tonn. Mistet aldri feste! Hadde tidligere bare brukt paraply, det ble en annen verden!

 

Hvordan er det egentlig å jekke løs bruce-ankere fra bunnen når man dykker? Det er jo som regel en grunn til at de ligger igjen der nede for å si det sånn...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker paraply dregg med kjetting til båten min. Er disse dårlige?? Har en 15Kg for litt dårlig vær og en (8 Kg tror jeg) fir fint vær. Båten er 2T. Har jeg noen grunn til å ligge våken om natten??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker paraply dregg med kjetting til båten min. Er disse dårlige?? Har en 15Kg for litt dårlig vær og en (8 Kg tror jeg) fir fint vær. Båten er 2T. Har jeg noen grunn til å ligge våken om natten??

Hvis du får det til å sitte så er det vel bra... men det har aldri jeg fått til. Kan fungere på steinbunn, men på sand/gjørme er det ikke i nærheten av holdet i forhold til bruce! Typisk hvis man ligger med parably mot land er jo at stadig når man drar båten inntil for å komme iland så må man bak og stramme dreggtauet etterpå. Med bruce-anker sitter det bom fast så lenge det ikke er glatt fjell. Eneste måte å få det løs på er å dra det rett opp så det brekkes ut av gjørma! Hvor mange ganger har du klart å få feste med paraply som ikke har løsnet når du strammer litt for mye..?
Link to post
Share on other sites

15kg uorginalt bruce-anker med 3m kjetting på 4,5tonn. Mistet aldri feste! Hadde tidligere bare brukt paraply, det ble en annen verden!

 

Hvordan er det egentlig å jekke løs bruce-ankere fra bunnen når man dykker? Det er jo som regel en grunn til at de ligger igjen der nede for å si det sånn...

 

Løfteballongen drar inntil 500 kilo RETT OPP! Det meste løsner nok da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...