Jump to content

Jolla: "Gummi-båt" eller "Bøtteplast"??


fredriksen

Recommended Posts

Hei.

 

Var nede på havna i går, og "prøveløfta" på nokre båtar.

Fann fort ut at dersom ein skal ha ein letthandterleg båt som kan leggast på fordekket, er gummibåt beste løysinga.

Prøvde å få ombord ein gummibåt som vog 42 kilo. Dette var bildt sagt ein tung oppleving.

Helst bør ein finne ein båt som veg maks 25 kilo, då er det handterbart sjølv for ein dårleg rygg.

 

Naturlegvis blir det annaleis om ein kun skal slepe eller har davidtar.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Var nede på havna i går, og "prøveløfta" på nokre båtar.

Fann fort ut at dersom ein skal ha ein letthandterleg båt som kan leggast på fordekket, er gummibåt beste løysinga.

Prøvde å få ombord ein gummibåt som vog 42 kilo. Dette var bildt sagt ein tung oppleving.

Helst bør ein finne ein båt som veg maks 25 kilo, då er det handterbart sjølv for ein dårleg rygg.


og da er en Arimar, eller tilsvarende med spilebunn perfekt..

Naturlegvis blir det annaleis om ein kun skal slepe eller har davidtar.

Det er STOR forskjell på 19 og 29 kg. Arimaren vår er så lett at rederinnen hånterer den fint alleine..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har samme type som Nadheim og er godt fornøyd med den.

I sommerhalvåret er den stort sett oppblåst hele tiden og veksler mellom å ligge hvelvet på dekk under storseilbommen, eller henger etter på slep.

Hiver den enkelt på sjøen eller ombord aleine.

Til høsten tappes lufta ut etter grundig spyling og tørking, den rulles sammen til en pølse og stues vekk uten problemer.

Gummibåt blir alltid et kompromiss, men denne kan jeg leve med.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Trekker opp en gammel tråd :

 

Går til annskaffelse av en seilbåt, størrelseorden 40-42 fot, ønsker å ha med jolle

Har idag

 

10 fot hardplast AL320, med styrekonsoll og 10 hk. Kjøpte nå en ny

9 fot Gummibåt(280) godkjent for inntil 10 hk.

 

Tenker på hva er mest praktisk, med tanke på sleping, plass i havner osv.

AL veier vel 160 kg. med alt. Når det gjelder banking i skutesider, kan den fendres.

 

Hva er mest praktisk, ønsker ikke davit . Gummijollen kan legges på dekk, men den veier

48 kg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gummibåt er tingen, har jeg funnet ut :flag:

Jeg har en Zodiac 260 ?? som både er rodd opp i fjæresteiner, fisket med og blåst bortetter kaier og berg. Pakker den ned og vekk er den.

 

MEN....å ha den dinglende på slep etter båten (32 fot seilbåt) er ikke noe kupp.

Praktisk sett så er det helt utmerket, men den lager så mye plaskerier og bølgeskvulpstøy

at den tar seilingens stillhet fra meg :sleep::sailing:

Jeg liker å sitte heeeeelt bak i kroken på pushpiten og slumre..... :sleep:

 

Så nå legger jeg den på det negative akterspeilet, selv om den tar mye av den fine utsikten til kjølvannet mitt i 5 kn. fart :cool:

 

Kjøp deg en gummibåt.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...