Jump to content

Jolla: "Gummi-båt" eller "Bøtteplast"??


fredriksen

Recommended Posts

Vel, dette blir vel som om å spørre etter religion, men jeg prøver meg:

 

Jeg vurderer behovet for ei jolle, og undres derfor på hva som vil være best av en oppblåsbar sak eller en bøtteplast-type båt a la Pioner. Har egentlig tenkt å klare meg uten påhenger, men det varer vel ikke lenge ..  :lol:  Størrelsen som frister er ca 10 fot.

 

Er klar over at en oppblåsbar sak tar vesentlig mindre plass når den er flatpakket, men tenker meg også følgende minus ved de:

 

- Tar lang tid å pumpe opp (??)

- Antar at det fører til at man har de oppblåst mesteparten av sommeren og at de da tar like stor plass som en av hardere type?

- Min erfaring er at det fort blir skvett av sjøvann inn i jolla under bruk (våt oftere..)?

- Har slepeegenskaper som et drivanker??

 

Jeg har inntrykk av at det er x ganger flere oppblåsbare joller enn av den harde når det gjelder de riktig små utgavene, så det er helt sikkert gode grunner for dette. Men, Adiralinnen ønsker en båt som hun kan ro, og da er jeg fristet til en Pioner i mindre størrelse.

 

Hva er erfaringene fra dere som har vært Jolleredere en stund??  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er oppvokst i Pioner 8 og har masse gode minner og erfaringer med den. Den fungerer ikke bra med motor - har vel adri sett en Pioner som gjør det. Utover det er jo båten et under av slitestyrke, stabilitet, og den er OK å ro. Den fungerer svært godt som drivanker - vi hadde seilbåt i alle år - den bremset nok fort 1 knop, og den graver seg fort ned om slepefarten er stor. Foreldrene mine har en Pioner 235 (tror jeg) med 4hk. De har den sjeldnere og sjeldnere med på tur. Jeg tror den bremser for mye for fatter'n når han seiler om kapp med alle andre som også er på tur og tar det "rolig" :cryin:

 

Jeg har tenkt å kjøpe jolle til ungene og da blir det gummibåt med "semifast" bunn, dvs. en mellomting mellom RIB og ren duk. Det finnes noen båter med spiler etc. som stiver opp bunnen.

 

Det som teller for meg er:

1. gummibåten veier mindre

2, sleper bedre etter motorbåt (?) - jeg har tenkt å ha snap daviter - å slepe i mer enn 15 knop er vel ikke noe smart uansett

3. en gummibåt fungerer bra som ekstra fender

4. gummibåten er morsommere - mye morsommere - med motor.

5. gummibåten kan jeg enkelt legge på loftet om vinteren - det kan jeg ikke med Pioner (med mindre jeg har helikopter)

 

Pioner har jo kjøpt opp Steady båtene nå - det er en gummibåt i samme materiale som de gamle Pioner båtene - de har jeg ingen egen erfaring med.

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt diskutert tidligere, og du får nok like mange svar som det antall personer du spør. Jeg var ikke i tvil da jeg kjøpte. Det ble en 3 meters gummijolle med oppblåsbar bunn. Jeg har en 8hk påmontert jolla, og da går den veldig greit i plan og en har da mye mer glede av den.

 

Ikke noe dunking i moderskipet

Veldig stødig, og det er viktig spør du meg

Grei å slepe på en hekkbølge etter snekke (har aldri forsøkt i fart over 10-12 kn)

Enkel og grei å pumpe

Pakkes bort i egen bag om vinteren

 

Mitt største problem er at den ikke kan ligge på vannet inne i havna. Da tar den for stor plass bak båten. Derfor må jeg vippe den opp over badeleideren, og motoren må av først. Den plasseres på en brakett på plattformen. Men hele denne operasjonen ville jo vært mye vanskeligere med en tyngre plastjolle, så da så..........

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Ja, dette har nok blitt diskutert tidligere: Jeg prøvde nå "Søk"-funksjonen, og fant mer enn nok kommentarer og pekere til informasjon! Så nå blir det bare å få tid til å lese alt!

 

Lurer bare på hva Batdilla  endte opp med??

 

Takker!

Link to post
Share on other sites

Var med på den siste diskusjonen vi hadde om dette.

 

Har aldri likt gummibåt, tung å ro i litt motstrøm/vind og dessuten alltid en plage med lekkasjer, spesielt i varme srtøk. Pioner jolla er heller ikke noe, ustødig og tung som den er.

 

Derfor ble det en Walker bay jolle m/RIB pølse rundt, noe som gjør den enormt stabil. Kjøpte også med seil sett. Dermed kan den seiles, roes og kjøres med motor. Veier under 40 kg.

Har brukt den i hele vinter, meningen var at den skulle være slepejolle + at barna skulle lære seg å seile med den. Men den er så morsom å enkel å bruke at jeg bruker den like mye som dem !

Link to post
Share on other sites

Er vel en av de som kan skryte av å ha BÅDE plastjolle og gummibåt  :smiley:  og dermed ikke burde være "farget" av å like best det jeg har :confused:

 

Jeg ser KLARE fordeler ved begge jollevarianter:

 

Pioner 235 plastjolle 52 kg:

Tåler mye juling og kan trekkes opp i fjæra og på svaberget uten å frykte lekkasje pga rur og skarpe gjenstander i motsetning til gummibåten.

Går faktisk fortere (høyere toppfart - raskere skrog) med samme motor i forhold til vår gummibåt dersom du velger Pioner 235 og ikke Pioner 8.

 

Suzumar 265 Gummibåt 32 kg:

Mye bedre sidestabilitet og enormt mye bedre bærevne/lasteevne enn Pioner'en vår.

 

Vi har slept begge jollene våre i hastigheter opp til mellom 18 og 22 knop og føler overaskende nok at gummibåten er mest stabil når det er lite vind. Blåser det en del er det imidlertid dødfødt med gummibåten.

 

Ut fra det over nevnte vil jeg ikke gi noe fasitsvar på hva som er best. For meg varierer det med vær, hva slags tur vi skal på osv. så her må en prioritere egenskaper selv.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Ja, dette har nok blitt diskutert tidligere: Jeg prøvde nå "Søk"-funksjonen, og fant mer enn nok kommentarer og pekere til informasjon! Så nå blir det bare å få tid til å lese alt!

 

Lurer bare på hva Batdilla  endte opp med??

 

Takker!

Jeg har hatt en 290 phoenix gummibåt med oppblåsbar kjøl og platedørk i aliminium  i 1 sesong. Hadde klart meg fint med en på 265/275. Blir ikke pakket ned ( for mye styr). Må etterfylle luft en par tre ganger i løpet av sommeren. OK å ro. Går 11 - 12 kn med 3,5hk suzuki

Det er fort nok når barn skal bruke den. Ser ut som du har en hurtiggående båt og da bør du ha en som kan stå på badeplattformen!!  :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Geir : Ja, har en 8 " som blir til 9 " med RIB`en påmontert. Har et performance sail kit, med vindu i. Rigger jolla på 10 min, alt er enkelt og solid og greit å sette sammen. Har brukt jolla så ofte det har vært vær nå i vinter. Morsom å seile, reagerer på det minste vindpust iogmed at den er så lett.Til og med kona syns det er morsomt å holde på med den. Vil tro at den vil enkeltgjøre seilingen for barna, når sesongen begynner.  Har ingen erfaring med andre joller, så jeg har ikke noe å sammeligne med. Forøvrig så er den lett å ro, viktig for oss her nordover hvor det kan bli en del strøm.

Tror også at den vil passe fint framme på fordekket på "hovedskipet", tenkte å rigge meg til slik at jeg kan bruke et fall når jeg hiver jolla ombord. Den er så lett at jeg og jentungen på 11år lett bærer den ! Det er også montert et lite hjul bak på jolla, slik at hvis underlager er noenlunde plant, så er det bare å løfte jolla opp i forkant og spasere avgårde.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har en hurtiggående båt og da bør du ha en som kan stå på badeplattformen!!  

Ja, "moderskipet" er til sine tider hurtiggående (25 / 32). Den hadde davider da den var levert ny fra fabrikken, men de er ikke der lengre. Jeg antar at en ordning med vipp opp på badeplatformen (jeg har en integrert en) vil være enklest. Alternativet vil være å ta lufta ut av den.... :wink: og stue den ned i ene lasterommet (ryddig god plass til det..) eller legge den på kabintaket  :wink:  Tror ikke det blir ofte at man tapper ut luft for å stue den ned... og ved å legge den på taket dekker den en viktig del av sikten forover: Ikke bra.

 

Det kan se ut som om en gummijolle som ikke er for stor kan være en brukbar løsning. Skulle muligens først kjøpt en udødelig Pioner som har mange år på baken, for å prøve denne uten for mye investering. Antar at man da etterpå setter mye større pris på en gummibåt ??

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere ulike joller men min konklusjon er at dersom du er på utkikk etter en lettbåt som du alltid skal ha med "skipet" når du er på tur - velg en gummibåt. Har selv en Zodiac 310 og 270 og dette er, størrelse og vekten tatt i betrakning, noe av det beste jollevalget du kan gjøre.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra RIB (som båtene kalles - Rigid Inflatable Boat) er fra Kystvakta. Vi hadde en 18 fots Avon RIB - type Searider. Mener at vi hadde en 70 hk på den. Logget den på radarplotter i Tromsøysundet til ca. 45 knop med 3 mann ombord. Den hadde vanntuneller i skroget som gjorde den stabil i lav fart - men litt tung å få ut av plan når vi sto på vannski. Ellers helt suveren. Vanntunnellene ga ekstra stabilitet når vi sjøsatte og tok opp RIB'en fra KV-skipet i fart. Båttypen kjennes godt igjen med orange glassfiberskrog og grå pontonger.

 

Båten hadde helt suverene sjøegenskaper. Eneste faren var å gå i kraftig motsjø med sterk vind. Da kunne båten vippes rundt når vi hoppet på bølene. Pontongene fungerer som støtdempere/sidestabilisatorer når man kjører hardt, men ga også ekstra løft i motvind. I lav fart har skroget egenskaper som vanlig planende båt. Vi hadde airbag for å snu båten om den skulle gå rundt - men det slapp vi heldigvis

 

Ut i fra denne erfaringen tror jeg en RIB er noe av det mest sjødyktige man kan få. Vi var ute i masse vind og vær med denne - opp i mot 20 msek/6-7 meter bølger på det meste og vi hadde aldri problemer.

 

Vi brukte båten til alt fra inspeksjoner og SAR oppdrag til shopping av aviser og røyk til mannskapet ombord.

 

Jeg har hørt - men ikke erfart - at en svakhet ved RIB'er kan være innfestingen av pontonger til det faste skroget.

 

Som jolle til "lystbåtbruk" tror jeg en RIB er litt mye kjørebåt. Den blir fort ganske tung og hard å håndtere. Som landstedsbåt på hytta tror jeg den er suveren. Dog stjeler pontongene plass ombord samt at en RIB fort kan bli ganske dyr i innkjøp sammenlignet med vanlig landstedsbåt. Sitteplassene ombord i en RIB er enten på pontongene eller på sal/sete bak. Noen benker langs sidene har jeg ikke sett,

Link to post
Share on other sites

Kan du bruke snap daviter e.l. så anbefaler jeg en rib. Den er ikke nødvendigvis tyngre enn andre gummibåter. Tenk også på motorstørrelsen - heller en liten motor som du klarer å løfte opp og feste på en brakett enn å ødelegge ryggen...

 

Se litt om hva vi kjøpte - erfaringene siden er bare positive. http://www.hannah2.net/juliane.htm

 

Forøvrig er det skrevet mye om dette emnet tidligere her på Baatplassen.

 

Juliane i snap daviter bak på hannah II. Motoren henger på en brakett skjult bak gummibåten, godt ute på siden og uten å beslaglegge noe særlig av badeplattformen.

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg visste faktisk ikke at det fantes så små RIB'er som KOB viser her. Denne er jo suveren - ser det ut til. Holder den seg under 10 knop med motor også?

Neeei, kan vel ikke si det  :headbang: Den planer med meg ombord + 2 barn. Har ikke testet ut maksfart med flere ombord.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

OK,

jeg har lovet jenteungen jolle med motor når hun blir 10 år (neste år). Har tenkt å holde meg under 10 knop. Får kanskje sette på en 4 hk i stedet for 5 hk.

 

Men først må vi ha båt å ha jolla på.

Tally ho! Nå er det jakttid - snart båtmesse og kona gleder seg. Kan det bli bedre? Det blir mye fint å se på. Eneste som mangler er OK fra lommeboka.

Link to post
Share on other sites

Jeg visste faktisk ikke at det fantes så små RIB'er som KOB viser her. Denne er jo suveren - ser det ut til. Holder den seg under 10 knop med motor også?

Jeg er enig i at dette er en ideel størrelse. Jeg har en 2,5 meter lang AB-jolle, RIB med aluminiumsbunn som jeg er veldig fornøyd med. Al-bunnen gjør den endel lettere enn en tilsvarende med glassfiberbunn, men det koster selvsagt ekstra. Jeg tror imidlertid ikke det er vanskelig å få den opp i mer enn 10 knop. Med en 5 hk logget jeg 16,7 knop på flatt vann når jeg kjørte alene. Er vi to voksne kan det derimot bli vanskelig å få den opp i plan. :headbang: Hvor fort den går med en unge alene til rors tør jeg ikke tenke på. :nono:

 

Et moment som er viktig når det gjelder oppblåsbare joller er at de ikke liker å ligge uten luft. Det beste er å ha den fullt oppblåst hele tiden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hadde gummibåt, men det var en dårlig kombinasjon når man liker å fiske  (ihvertfall med hekle). Skarpe fjellkanter /rur var også stygge greier.

 

Har nå en Steady 260, som er en "bøtteplastbåt", men med skrogform som en gummijolle. Der kan to voksne stå på sidekanten uten at båten kantrer, altså veldig stabil. Morsom å kjøre (8HK = 17 knop med en voksen), og virker stabil også i fart. Ulempe er selvfølgelig vekt og at den ikke kan pakkes sammen (noe gummibåten heller aldri ble, for mye jobb).

 

Steadybåtene egner seg dårlig til sleping, fylles lett med vann. Men fine å henge i davitter, siden de leveres med dreneringsplugg. Ellers finnes det eget snapdavitter sett til typen.

 

Min konklusjon er at jeg er veldig godt fornøyd.

 

Mvh: BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

:headbang::sailing:  Hvorfor det, og hvem har sagt det???????

Det er det alle forhandlere (og forståsegpåere) jeg har snakket med sier. Det er jo også ganske logisk. Når du pakker den sammen vil hvert minste sandkorn bli liggende i klem, med tilhørende gnaging. En annen ting er om plasten liker å bli bøyd og vridd for mye. Dressen din har det vel også bedre hvis den henger i skapet i forhold til at du krøller den sammen og putter den i en bag? Ikke at man "krøller sammen" en gummibåt, men det er umulig å ikke få noen kinker når man skal legge sammen en jolle. Er du bekymret for at trykket skal slite på jolla kan du jo tappe ut LITT av lufta.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tid å pumpe opp:

->Jeg har en Bombard Ax3, tror den er 265cm. Jeg bruker under 5 minutter på å pakke den ut fra nedpakket stand (bag) og pumpe den opp med manuell pumpe. Det er heller ingen sak å tømme den for luft og pakke den ned. Med 12v pumpe går det sikkert enda raskere.

 

-Antar at det fører til at man har de oppblåst mesteparten av sommeren og at de da tar like stor plass som en av hardere type?

-> Du har ihvertfall muligheten til å pakke den ned hvis du ønsker.

 

- Min erfaring er at det fort blir skvett av sjøvann inn i jolla under bruk (våt oftere..)?  

-> Kan bare uttale meg om Pioner 8 vs Bombard gummijolle: Blir man overrasket av store bølger vil jeg foretrekke gummijolla. Pioneren kan bli fylt av vann, noe som er ubehagelig. Farlig er det derimot ikke, fordi Pioneren flyter selv om den er full av vann. Gummijolla skjærer ikke inn bølgene på samme måte, men spretter rundt oppå bølgene...

 

Min konklusjon er som følger:

 

Hadde jeg hatt saktegående snekke ville jeg valgt en plastjolle type Pioner e.l

Med Daycruiser/mindre Cabincruiser uten daviter: Oppblåsbar gummijolle som kan stues under dekk.

Større Cabincruiser e.l med daviter: RIB

Link to post
Share on other sites

Min konklusjon er som følger:

 

Hadde jeg hatt saktegående snekke ville jeg valgt en plastjolle type Pioner e.l

Med Daycruiser/mindre Cabincruiser uten daviter: Oppblåsbar gummijolle som kan stues under dekk.

Større Cabincruiser e.l med daviter: RIB

Takker! Dette virker for meg som ikke har erfaring med joller, som en fornuftig konklusjon!

Det er spesielt interesant å se at du føler at det ikke tar for lang tid å blåse opp gummijolla, ei heller å pakke den ned.  Da havner vel jeg også på samme konklusjon, da vi ikke har med oss "små redere" som ønsker å farte rundt med motor.

 

Ett spørsmål: Har din Ax3 plater i bunn (eller spiler)?

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...