Kos II Startet 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2008 Toppakningen på Mercruiser D219 3,6l diesel (1991mod) er gått i stykker på 5 og 6 sylinder (ser at vannet drypper ut på siden). Pleier toppene også gå i stykker? Er de dyre og hvor bør man kjøpe de. Pleier man bare å bytte toppakning og strekkbolter? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 (redigert) Kjøper du deler hos en Mercruiser forhandler, koster det sikkert en arm og et bein. Dersom du tar kontakt med et firma som driver med motordeler, blir det straks mye bedre. Selv om jeg har en BMW D530 motor, er den i store trekk lik på din D219 så jeg vil tro de samme delene kan brukes. Disse prisene fikk jeg hos Motorteknikk i Oslo: - TOPPAKN. JEEP/CHRY/VM 2,5TD 1,42mm 0H: 243,00 / stk - STREKKBOLT VM/JEEP/BÅT 3,1TD 5syl.:514,00 / sett for 5-sylindret motor - INNSUGSVENTIL. VM. Diesel: 157,00 / stk - EXHAUSTVENTIL. VM DIESEL 2,5TD: 188,00 / stk Prisene er uten moms og evt rabatt. Jeg har ikke kjøpt nye topper, men mener å huske at de koster litt i overkant av 3000+ moms / stk. Vær forøvrig obs på at toppakningene finnes i ulike tykkelser. Pass på at du får riktig! Dersom du skrur selv, blir det ikke så fryktelig dyrt å reparere motoren. Må du sette bort arbeidet, kommer arbeidspengene til å bli mange ganger dyrere enn delene. Redigert 7.Mars.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Kos II Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 (redigert) Takk for informativt svar. Er jobben krevende for en amatør som har bare skrudd litt fra før. Er det noe som jeg bør være obs på? Hvor bør jeg sjekke toppene hen?(Er det noen firmaer på østlandet som er flinke bor i Tønsberg). Er det vanlig at man må slipe toppene når toppakningen har gått? Redigert 7.Mars.2008 av Aril Solberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 (redigert) Oslo sylinderservice. Du bør plane toppene!!!.. Kansje trykkteste dem først.. Redigert 7.Mars.2008 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
JonnyBoy Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Dersom du ikke har skrudd så mye vil jeg si at jobben er krevende, men ikke uoverkommelig. Hvis du har et ønske om å få det til, så går det greit. Det gjelder bare å holde såpass orden på sakene at man klarer å sette ting tilbake på rett plass. En god reparasjonshåndbok er absolutt nødvendig. Du må også ha i bakhodet at det kan åpenbare seg mer slitasje når du åpner motoren. Jeg kjøpte en motor i høst som hadde hatt vannlekkasje på en sylinder. Selv om den startet og gikk bra, var stempelringene fastgrodd på på denne sylinderen. Dette medførte at sylinderforing og stempel var slitt og måtte skiftes. I og for seg en helt grei jobb, men det lar seg ikke gjøre mens motoren er i båten. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Kos II Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Motoren står på en henger. Er redd stempelringen "sitter", da den var treg til å gå rundt. Etter at vi fikk startet den opp, går den ikke tregt rundt lenger, men det drypper vann fra siden. på to av sylinderne. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Motoren står på en henger. Er redd stempelringen "sitter", da den var treg til å gå rundt. Etter at vi fikk startet den opp, går den ikke tregt rundt lenger, men det drypper vann fra siden. på to av sylinderne. Jeg tror det beste for deg og motoren att den blir plukket helt ned slik att alle deler blir sjekke før evt montering igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.