Jump to content

Prosjekt: Fram 25

enter4u

Recommended Posts

Å baaare skulle bytte motor er ikke noe man gjør på en dag. I hvertfall ikke i mitt tilfelle. Som noen av dere vet så fikk jeg kjøpt en MD21a fra 1979 som har tusla bare 2000 timer. Kjenner forrige eier, og vet at motoren er meget bra. Har hørt mye om disse (Peugeot) motorene, og det er ikke mye positivt, men jeg tar sjansen :yesnod:

Etter å ha rivd ut den gamle BMC'en så så ikke motorrommet ut i det hele tatt. Omfattende rengjøring måtte til. Masse avfettings-middel og aceton gikk med, og et helsikes slit var det.

Motorrommet er rengjort.

dsc00574.jpg

Fant ut at jeg skulle male motorrommet, og hvitt var eneste alternativ :yesnod: Vurderte topcoat, men fikk tips om at Bengalac var like bra, så da valgte jeg det. To strøk er påført her. Motorbeddingen er malt med sort arcanol og skal finmales senere. Er litt søl her og der.

dsc00669.jpg

dsc00670.jpg

I forrige uke sprøyta jeg motoren, og syns det ble riktig så fint.

dsc00659.jpg

dsc00660.jpg

Da det gamle instrumentpanelet så ganske så slitent ut, så laga jeg et nytt med instrumenter fra Wema.

Bryterpanelet er kjøpt på Båtbua og er med automat-sikringer

dsc00671.jpg

Det neste jeg skal gjøre nå, er å løfte inn motoren. det skjer til helga. Da det er mye jobbing til over påske, så går jeg ut fra at jeg ikke får montert og koblet motoren før etter påska. Men jeg har god tid.......tror jeg. Båten skal på vannet 18.april :wink:

Det neste jeg skal gjøre nå, er å løfte inn motoren. det skjer til helga. Da det er mye jobbing til over påske, så går jeg ut fra at jeg ikke får montert og koblet motoren før etter påska. Men jeg har god tid.......tror jeg. Båten skal på vannet 18.april :wink:

Venter spent på hvordan det går. :cheers:

Da er dørken nesten ferdig, skal bare få på dekklister rundt lukene.

doerk2.jpg

doerk3.jpg

Har brukt noe som heter:

Tajima Ambiente, dette er staver som er 3mm. tykke, 10 cm. brede og 91 cm. lange.

Lagt med ca. 3 mm. avstand og natet.

Edited by bao (see edit history)

Det er 3 m2 i pakken, brukt 1,5 pakke, limt på eksisterende dørkplater.

Nå gjenstår trekking av cabintaket, nye puter i cabinen, nytt på skrogsidene ute under kalesja.

Da er det snart ikke mer, må kanskje bytte båt så en får noe å gjøre. :lol:

Har brukt noe som heter:

Tajima Ambiente, dette er staver som er 3mm. tykke, 10 cm. brede og 91 cm. lange.

Lagt med ca. 3 mm. avstand og natet.

Dette var strøkent, hvor har du kjøpt stavene, hva er kvm. pris

Var så heldig at jeg har en i familen som selger disse til forhandler.

Fikk 2 pakker veeeeldig billig.

Kan undersøke pris hvis ønskes.

Stavene er slitesterke, blir brukt endel i foretninger.

Har blitt annbefalt å bruke sterkt såpevann først og så bone.

Hva natet du med Bao? Skal det lakkes etterpå?

Og hva limte du med?

Red. Ser det kom litt info av Enter4u nå, blir tur til pusheren i morgen

Mange spørsmål, men dette ble så fint at mulig jeg gjør det samme selv i plastbåten.

Nå så ligger det skifer belegg der :lol:

taulesalong.jpg

Edited by M/S Bastard (see edit history)

Ja i går fikk jeg løfta inn motoren da. Det gikk smertefritt. Men selvfølgelig er motorfestene for smale, så i dag skal jeg levere inn festene og få lagd nye som er 3 cm bredere på hver side.

I dag begynner jeg å koble det elektriske. Tenker det tar noen dager å få det ferdig. :crazy:

dsc00685.jpg

Starta i båten i morges med litt pessimistisk tanke. Er det elektriske som sto for tur. Hadde jo røska ut det meste under dashbordet, så nå var det bare å legge inn nytt. Er ingen elektriker, men + - og giverkabel er ikke så vanskelig. Har et jordingspunkt under "dæsjen", så nå er alt under der tilrettelagt. Men har ikke koblings-skjema til wema's oljetrykkmåler og amperemeter, så jeg har ikke peil på åssen det skal kobles.

Skulle legge opp eksosen også, men der måtte jeg gi opp. er 60mm stuss på potta, og slangen er 57mm innvendig. Ikke lett i vie ut eksosslangen 3 mm. Prøvde med litt olje, men det ville bare ikke. Må finne på noe lurt der. Har hørt at å legge slangen i kokende vann skal hjelpe. Ikke greit å få det til i båten.....Noen gode forslag?