Jump to content

Prosjekt: Fram 25


enter4u

Recommended Posts

Nå har jeg jobba 13 timer i båten på 3 dager. Er et skikkelig rivjern når det trengs :lol: Men straks det kommer noen og forstyrrer meg i jobbinga, så blir jeg helt satt ut. Hehe. Er ca 70% ferdig med det elektriske, og har lagt opp eksosen. Har bestillt det andre eksos-uttaket. Får det etter påske:-).

 

Motorfestene måtte jeg levere til modifisering for andre gang. Får ikke motoren nok ned i front. Men med nye fester som blir laget i 10mm syrefast så blir det bra :wink: Måtte også anskaffe nytt kjølevannsinntak. Hadde den typen med masse små hull i, og det vil jeg ikke ha. Så det er montert i dag.

 

Nå får jeg ikke gjort mere før 2.påskedag, men godt med en liten pause også....

Link to post
Share on other sites

Å baaare skulle bytte motor er ikke noe man gjør på en dag. I hvertfall ikke i mitt tilfelle. Som noen av dere vet så fikk jeg kjøpt en MD21a fra 1979 som har tusla bare 2000 timer. Kjenner forrige eier, og vet at motoren er meget bra. Har hørt mye om disse (Peugeot) motorene, og det er ikke mye positivt, men jeg tar sjansen :yesnod:

 

 

 

 

I forrige uke sprøyta jeg motoren, og syns det ble riktig så fint.

dsc00659.jpg

 

Det ble jo skikkelig flott. Minnes at at man bør ettertrekke topplokksboltene med moment regelmessig på disse peugeot-motorene ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobba med peugeot i flere år også overhalt og brukt disse motorene i båt (Risør 27) det er strekk bolter på toppen dem trenger du normalt ikke å ettertrekke, jeg personlig ville ikke gjort noe med topplokk boltene , det eneste du skal passe på er å ikke kjøre motoren med mere belastning en temperaturen tilsier ikke over 90 grader over tid . normal temp bør/kan ligge på ca 8o/85 grader da er alt fint for motoren.

Det er mange myter og bedre vitere angående Peugeot/ Volvo 61hk sine motorer ,men dem som snakker stykt om dem har liten viten!!! dem som har hatt dårlig erfaringer med dem er dem som ikke har passet på dem og stelt dem riktig, det er også slik at flesteparten av denne motortypen er fryktelig gammel og alle vet hva som tilslutt skjer med en gammel motor uten stell :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobba med peugeot i flere år også overhalt og brukt disse motorene i båt (Risør 27) det er strekk bolter på toppen dem trenger du normalt ikke å ettertrekke, jeg personlig ville ikke gjort noe med topplokk boltene , det eneste du skal passe på er å ikke kjøre motoren med mere belastning en temperaturen tilsier ikke over 90 grader over tid .

 

Jeg har lett etter dokumentasjon vedr problemer med topplokk og pakning. Jeg fant dette , noe som viser at min påstand ikke var tatt utt av løse lufta

 

 

Etter en tid begynte man å anbefale at toppen trekkes til før hver sesong, samt at momentet ble økt. Det har også senere kommet bedre pakningstyper.

Ang. ettertrekking er det ut fra min erfaring ikke nødvendig etter 3-4 sesonger. For å trekke til toppen trenger man momentnøkkel og en spesial ”klo” (17mm):

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6&hl=md21

Link to post
Share on other sites

Topplokk sitter under ventildekslet (toppdeksel)

 

13 timer bare enter4u :rolleyes:

Jeg hadde 12 igår og 9 idag :yesnod:

 

Blir nok 8-9 timer i morra også

 

å har jeg vært på jobb i tillegg jeg da. Statskassa skal jo også ha sitt vet du :lol:

 

 

Jeg har jobba med peugeot i flere år også overhalt og brukt disse motorene i båt (Risør 27) det er strekk bolter på toppen dem trenger du normalt ikke å ettertrekke, jeg personlig ville ikke gjort noe med topplokk boltene , det eneste du skal passe på er å ikke kjøre motoren med mere belastning en temperaturen tilsier ikke over 90 grader over tid . normal temp bør/kan ligge på ca 8o/85 grader da er alt fint for motoren.

Det er mange myter og bedre vitere angående Peugeot/ Volvo 61hk sine motorer ,men dem som snakker stykt om dem har liten viten!!! dem som har hatt dårlig erfaringer med dem er dem som ikke har passet på dem og stelt dem riktig, det er også slik at flesteparten av denne motortypen er fryktelig gammel og alle vet hva som tilslutt skjer med en gammel motor uten stell :-)

 

Denne motoren har gått bare 2000 timer. Det anser jeg som ingenting. Fins det noen tommelfinger-regel ang omregning til hva det tilsvarer i km på veien?

Dette er er md21a. Den yter 75 hester på 4500 o/min. Men den er sperret på 3600 ble jeg fortalt. Noe som er fornuftig. Men leser at md21b har 61 hester ved samme turtall. stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har fri nå. Men våkna tidlig i dag av at noen polske snekkere begynte å jobbe i kjelleren her. Og utafor soverommet mitt brukte dem ei sirkelsag. Jeg ga dem klar beskjed om å ikke bråke før etter tolv i dag. Jeg var noe litt brysk i stemmen der jeg sto med bar overkropp og sukkat i øya her, så de hørte på meg :nono:

Har besøk i påska av dattra mi på 16 år, og hun syns ikke det er så kult at jeg driver med båt da :lol: Så nå skal jeg heller ha middagsgjester i to dager :crazy:

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har gått bare 2000 timer. Det anser jeg som ingenting. Fins det noen tommelfinger-regel ang omregning til hva det tilsvarer i km på veien?

Dette er er md21a. Den yter 75 hester på 4500 o/min. Men den er sperret på 3600 ble jeg fortalt. Noe som er fornuftig. Men leser at md21b har 61 hester ved samme turtall. stemmer det?

 

Du kan jo ta 2000 t X 60 kmt = 120 000 km

Ehhh har jo vært starta og gått varm noen ganger da hehe

Link to post
Share on other sites

Datter + svigersønn på besøk her, = lite båtpuss

Ekstra middagsjester i dag = enda mindre båtpuss. :crazy:

 

Bao......håper du kommer til Horten-treffet. Gleder meg til å se Fram'en din :yesnod: Har inntrykket av at mange Fram'er ikke blir tatt vare på, eller at dem er fullstendig ribba for utstyr. I motsetning til mange gamle Sandvik'er eller Nidelv'er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...