Jump to content

Prosjekt: Fram 25

enter4u

Recommended Posts

Å baaare skulle bytte motor er ikke noe man gjør på en dag. I hvertfall ikke i mitt tilfelle. Som noen av dere vet så fikk jeg kjøpt en MD21a fra 1979 som har tusla bare 2000 timer. Kjenner forrige eier, og vet at motoren er meget bra. Har hørt mye om disse (Peugeot) motorene, og det er ikke mye positivt, men jeg tar sjansen :yesnod:

Etter å ha rivd ut den gamle BMC'en så så ikke motorrommet ut i det hele tatt. Omfattende rengjøring måtte til. Masse avfettings-middel og aceton gikk med, og et helsikes slit var det.

Motorrommet er rengjort.

dsc00574.jpg

Fant ut at jeg skulle male motorrommet, og hvitt var eneste alternativ :yesnod: Vurderte topcoat, men fikk tips om at Bengalac var like bra, så da valgte jeg det. To strøk er påført her. Motorbeddingen er malt med sort arcanol og skal finmales senere. Er litt søl her og der.

dsc00669.jpg

dsc00670.jpg

I forrige uke sprøyta jeg motoren, og syns det ble riktig så fint.

dsc00659.jpg

dsc00660.jpg

Da det gamle instrumentpanelet så ganske så slitent ut, så laga jeg et nytt med instrumenter fra Wema.

Bryterpanelet er kjøpt på Båtbua og er med automat-sikringer

dsc00671.jpg

Det neste jeg skal gjøre nå, er å løfte inn motoren. det skjer til helga. Da det er mye jobbing til over påske, så går jeg ut fra at jeg ikke får montert og koblet motoren før etter påska. Men jeg har god tid.......tror jeg. Båten skal på vannet 18.april :wink:

Starta i båten i morges med litt pessimistisk tanke. Er det elektriske som sto for tur. Hadde jo røska ut det meste under dashbordet, så nå var det bare å legge inn nytt. Er ingen elektriker, men + - og giverkabel er ikke så vanskelig. Har et jordingspunkt under "dæsjen", så nå er alt under der tilrettelagt. Men har ikke koblings-skjema til wema's oljetrykkmåler og amperemeter, så jeg har ikke peil på åssen det skal kobles.

Skulle legge opp eksosen også, men der måtte jeg gi opp. er 60mm stuss på potta, og slangen er 57mm innvendig. Ikke lett i vie ut eksosslangen 3 mm. Prøvde med litt olje, men det ville bare ikke. Må finne på noe lurt der. Har hørt at å legge slangen i kokende vann skal hjelpe. Ikke greit å få det til i båten.....Noen gode forslag?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...