-Matros- Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Var veldig tøft med de neon lysene der.. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
enter4u Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Ja neonlysene er kule Men nå må jeg nok konse om ting som må gjøres for at båten skal være sjøsettingsklar. Og for sikkerhetsskyld så blir det skiftjobbing i tre uker da Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Da står motoren på labbene og akslingen er koblet. Prøvde den på starteren i dag, og jammen ble det lyd . Men fikk tips om at kjøleskapet trenger ventilasjon der jeg har bygd det inn. Stemmer det??? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Skal ha mulighet til å bli kvitt varmen det trekker ut av skapet ja. Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Da står motoren på labbene og akslingen er koblet. Prøvde den på starteren i dag, og jammen ble det lyd . Lyd fra motoren er fine saker Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 (redigert) Hadde en ryddesjau i båten i dag, og den ser jo nesten ferdig ut nå . Men litt gjenstår før den kan på vannet. Dieseltilførselen og eksosgjennomføringene. Men nå har jeg noen teite spørsmål siden jeg er helt blåst ang dieseltilførsler. Hehe Her er matepumpen. Det ses en nippel der. Det wer til dieselslangen fra tanken det vel? Her er dieselfilteret med vannutskiller i forkant motor. Men den stussen man ser der. Er det retur til tanken??? Eller???? Bildene er tatt med Sony Ericsson k800i Redigert 16.April.2008 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Nå begynner jeg å komme i rute her. Har lagt opp dieseltilførselen. Gjenstår bare å pumpe fram dieselen. Eksosgjennomføringene er på plass og komlet på slangene og jeg har lagt gulvbelegg. I dag skal jeg støpe igjen det gamle hullet til eksosen. Det kom ut over badeplattformen.....ikke veldig praktisk. Også skal jeg kappe messinglister rundt dørklukene Var nede i båten en tur i går også, men formen var helt på bunn etter en pubtur på fredagen Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Da har jeg listet gulvet. Manglet selvfølgelig noe, men får komplettere det litt senere. Skulle kjøpe nytt belegg, men budsjettet har sprukket, så jeg brukte det gamle. Ble ikke så ille likevel det. Redigert 20.April.2008 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Da er motoren startet og alt virker I morgen er det sjøsetting Noen som henger litt etter her eller? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Plassen min er ikke ledig før første Mai Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 (redigert) slettet Redigert 23.April.2008 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Jeg har jobba med peugeot i flere år også overhalt og brukt disse motorene i båt (Risør 27) det er strekk bolter på toppen dem trenger du normalt ikke å ettertrekke, jeg personlig ville ikke gjort noe med topplokk boltene , det eneste du skal passe på er å ikke kjøre motoren med mere belastning en temperaturen tilsier ikke over 90 grader over tid . normal temp bør/kan ligge på ca 8o/85 grader da er alt fint for motoren.Det er mange myter og bedre vitere angående Peugeot/ Volvo 61hk sine motorer ,men dem som snakker stykt om dem har liten viten!!! dem som har hatt dårlig erfaringer med dem er dem som ikke har passet på dem og stelt dem riktig, det er også slik at flesteparten av denne motortypen er fryktelig gammel og alle vet hva som tilslutt skjer med en gammel motor uten stell :-) Hei, Er veldig enig med deg at de som snakker stygt om disse bare mangler info om hvordan de skal håndteres. Motoren er egentlig en Indenor-blokk som både Volvo, Renault og Peugeot har brukt i sine drosjebiler også i åååårevis. I midtøsten går disse bilene i sterk varme og med en bruk hinsides fornuft Peugeot overalt. VP brukte den og mariniserte , det samme gjorde SABB Status, men med mindre effektuttak.. Selv hadde jeg 52 hesteren til SABB (blew også kalt Peugeot Status). Trakk etter topplokkboltene hver vår, aldri noe tull. Men det må gjøres pga alu-toppen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
enter4u Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Om noen vet noe om impellerproblem, så les innlegget mitt som heter "Impeller-besvær" Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Etter en prøvetur, så fant jeg ut at propellen min var litt stor. Får ikke mere enn 3000 o/min og 9 knop. Skal være 3600. Må nok gå ned 3 tommer til 16*10 tenker jeg. Men turtallet på marsjhastighet 6 knop var fint. 1900 o/min Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Jeg tror faktisk at jeg ville ha beholdt eksisterende propell, evt kun gått opp 1 hakk. "Problemet" med disse motorene var jo at Volvo var litt overivrige med turtallet, og dette ble mer enn motoren tålte over tid. Med lavere max turtall varer de nesten evig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Jeg tror faktisk at jeg ville ha beholdt eksisterende propell, evt kun gått opp 1 hakk. "Problemet" med disse motorene var jo at Volvo var litt overivrige med turtallet, og dette ble mer enn motoren tålte over tid. Med lavere max turtall varer de nesten evig... Nei jeg vil ha muligheten til å utnytte turtallet. Den er allerede sperret fra 4500 til 3600. Og 9 knop er litt skuffende. Med BMC'en hadde jeg 10,5 i ferskvann og 12 i saltvann Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Etter å ha prøvd ut en propell som er en 16*13, så mangler jeg 600 omdreininger, og båten gjør da 9,,,,2 knop ved 3000 o/min. Bytta nå til en 16*10 og får nå 3350 o/min og 10 knop Er fornøyd med det i ferskvann jeg. Regner med den gjør en 11-12 knop i saltvann Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Oki folks! Her er båten min da. Testing på full fart. Legg merke til den kule hekkstrålen som flapsen lager Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Det gikk jo bra, enter4u Har foresten fått malt skroget. Kommer på vannet til tirsdag Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Det ble da veldig så bra også Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Da står en ny vinter foran oss og nye oppgraderinger på båten følger. På slutten av forrige sesong røk termostaten min. Så ny blir det i hvertfall. I år blir det ny akselkobling. Nemlig denne Noen som har erfaring med den? http://www.sleipner.no/no/templates/index....p;selected2=107 I tillegg blir det nye motorlabber. Var så dum å bruke dem gamle som slettes ike er bra. Altfor harde. Skal også bytte ut den fettsmurte pakkboksen med oljesmurt eller volvo-kondom. Hva anbefales mest? Også er det flapsen som blir 30 cm bredere da. Hehe! Er sikker på at jeg kan få hekken ytterligere opp og atter en halv knop ekstra Sist vinter var jeg så "Harry" at jeg laga to eksos-yttak bak. en på hver side. Og det har jeg fått mange positive komentarer på. Var faktisk en som lurte på om det satt en sekser i båten Så det var et vellykka påfunn. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Skrudde ut de fremre motorlabbene i dag. Stemmer det at denne typen er dårlig? Virker som det er lite å gå på ang. vibrasjoner og slark her..... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Er vel ikke typen det kommer an på....når det gjelder dempingen, er det jo hvor hard gummien er....måles i shore. Men til fremdriftsmotor i båt, bør en vel bruke labber som tar opp aksielle bevegelser (trykket fra propellen) og ikke bare vekta av motoren. For øvrig er det jo alltid et vekt/antall labber forhold når en beregner størrelse og hardhet på motorlabber. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Jeg skal ha shore 60. 75kg pr. labb. Og på dem gamle sto det df-100. Hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 df-100 ?...står det på metallet eller gummien ? kan jo være hardheten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.