Jump to content

Prosjekt: Fram 25

enter4u

Recommended Posts

Hadde en ryddesjau i båten i dag, og den ser jo nesten ferdig ut nå :lol: . Men litt gjenstår før den kan på vannet. Dieseltilførselen og eksosgjennomføringene.

Men nå har jeg noen teite spørsmål siden jeg er helt blåst ang dieseltilførsler. Hehe

Her er matepumpen. Det ses en nippel der. Det wer til dieselslangen fra tanken det vel? :eek:

dsc00734.jpg

Her er dieselfilteret med vannutskiller i forkant motor. Men den stussen man ser der. Er det retur til tanken??? Eller???? :headbang:

dsc00733.jpg

Bildene er tatt med Sony Ericsson k800i

Redigert av enter4u (see edit history)

Nå begynner jeg å komme i rute her. Har lagt opp dieseltilførselen. Gjenstår bare å pumpe fram dieselen. Eksosgjennomføringene er på plass og komlet på slangene og jeg har lagt gulvbelegg. I dag skal jeg støpe igjen det gamle hullet til eksosen. Det kom ut over badeplattformen.....ikke veldig praktisk. Også skal jeg kappe messinglister rundt dørklukene :yesnod:

Var nede i båten en tur i går også, men formen var helt på bunn etter en pubtur på fredagen :lol:

Jeg har jobba med peugeot i flere år også overhalt og brukt disse motorene i båt (Risør 27) det er strekk bolter på toppen dem trenger du normalt ikke å ettertrekke, jeg personlig ville ikke gjort noe med topplokk boltene , det eneste du skal passe på er å ikke kjøre motoren med mere belastning en temperaturen tilsier ikke over 90 grader over tid . normal temp bør/kan ligge på ca 8o/85 grader da er alt fint for motoren.

Det er mange myter og bedre vitere angående Peugeot/ Volvo 61hk sine motorer ,men dem som snakker stykt om dem har liten viten!!! dem som har hatt dårlig erfaringer med dem er dem som ikke har passet på dem og stelt dem riktig, det er også slik at flesteparten av denne motortypen er fryktelig gammel og alle vet hva som tilslutt skjer med en gammel motor uten stell :-)

Hei, Er veldig enig med deg at de som snakker stygt om disse bare mangler info om hvordan de skal håndteres.

Motoren er egentlig en Indenor-blokk som både Volvo, Renault og Peugeot har brukt i sine drosjebiler også i åååårevis.

I midtøsten går disse bilene i sterk varme og med en bruk hinsides fornuft :smiley: Peugeot overalt.

VP brukte den og mariniserte , det samme gjorde SABB Status, men med mindre effektuttak.. Selv hadde jeg 52 hesteren til SABB (blew også kalt Peugeot Status). Trakk etter topplokkboltene hver vår, aldri noe tull.

Men det må gjøres pga alu-toppen.

• 2 uker senere...

Jeg tror faktisk at jeg ville ha beholdt eksisterende propell, evt kun gått opp 1 hakk. "Problemet" med disse motorene var jo at Volvo var litt overivrige med turtallet, og dette ble mer enn motoren tålte over tid. Med lavere max turtall varer de nesten evig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg tror faktisk at jeg ville ha beholdt eksisterende propell, evt kun gått opp 1 hakk. "Problemet" med disse motorene var jo at Volvo var litt overivrige med turtallet, og dette ble mer enn motoren tålte over tid. Med lavere max turtall varer de nesten evig...

Nei jeg vil ha muligheten til å utnytte turtallet. Den er allerede sperret fra 4500 til 3600. Og 9 knop er litt skuffende. Med BMC'en hadde jeg 10,5 i ferskvann og 12 i saltvann :yesnod:

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Da står en ny vinter foran oss og nye oppgraderinger på båten følger. På slutten av forrige sesong røk termostaten min. Så ny blir det i hvertfall.

I år blir det ny akselkobling. Nemlig denne :yesnod: Noen som har erfaring med den? http://www.sleipner.no/no/templates/index....p;selected2=107

I tillegg blir det nye motorlabber. Var så dum å bruke dem gamle som slettes ike er bra. Altfor harde. :sad: Skal også bytte ut den fettsmurte pakkboksen med oljesmurt eller volvo-kondom. Hva anbefales mest? Også er det flapsen som blir 30 cm bredere da. Hehe! Er sikker på at jeg kan få hekken ytterligere opp og atter en halv knop ekstra :wink:

Sist vinter var jeg så "Harry" at jeg laga to eksos-yttak bak. en på hver side. Og det har jeg fått mange positive komentarer på. Var faktisk en som lurte på om det satt en sekser i båten :yesnod: Så det var et vellykka påfunn.

Er vel ikke typen det kommer an på....når det gjelder dempingen, er det jo hvor hard gummien er....måles i shore.

Men til fremdriftsmotor i båt, bør en vel bruke labber som tar opp aksielle bevegelser (trykket fra propellen) og ikke bare vekta av motoren. For øvrig er det jo alltid et vekt/antall labber forhold når en beregner størrelse og hardhet på motorlabber.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...