enter4u Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Det står under på metallet. Umulig å se noe på gummien. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Men er vel egentlig uvesentlig hva det betyr...du skal jo bytte til dem du nevnte tidligere ... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Joda. Men tenkte kanskje at....eh....100 shore???? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 er det orginale volvolabber ? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Ja det ser sånn ut....... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Har du HELE motorskiltet for hånden.....m.nr, typ.nr, spec.nr ?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 De labbene der er 100 shore ja! Har hatt dem selv, de er hakket før stål.... Jeg skiftet til 60 shore, er mer fornøyd med dette. Forhandler hevdet at jeg også kunne benytte 45 shore, men det tok jeg ikke sjansen på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Ikke rart jeg får vibrasjoner i båten da jo Best å hive dem ut tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Har du HELE motorskiltet for hånden.....m.nr, typ.nr, spec.nr ?? Motoren du tenker på, eller labben? Står bare DF-100 under labben min. Her er motornummeret mitt Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Da har jeg kjøpt inn nye motorlabber, og har begynt monteringen. Men jeg lurer på hvor mye av motorstøyen som går ut via aksel kontra via labbene?? Vurderer en fleksibel kopling (Hydradrive), men folk sier jeg bør se om det ble bra med bare motorlabb-bytte først. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 I dag ble det vannlinje-stripe og to striper øverst. Syns det ble kledelig jeg Sitér dette innlegget Link to post
Fram skipper Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Hei ! Ser at noen av dere har lakkert og dekorert skroget på Fram 25 . Jeg har også en sånn båt , og kunne tenke meg å gjøre det samme. Hva for slags redskap har dere brukt , er det sprøytet ? Har lyst til å sprøytelakkere min , men er usikker på hvor mye luft en slik pistol trenger . Dette er det helt sikkert noen som hvet mer om enn meg . Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Min er dessverre rullemalt. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Hei ! Ser at noen av dere har lakkert og dekorert skroget på Fram 25 . Jeg har også en sånn båt , og kunne tenke meg å gjøre det samme. Hva for slags redskap har dere brukt , er det sprøytet ? Har lyst til å sprøytelakkere min , men er usikker på hvor mye luft en slik pistol trenger . Dette er det helt sikkert noen som hvet mer om enn meg . Jeg kjøpte vannlinjetape på Maritim Holdt hele sesongen uten at den løsnet eller flasset av. Bra greier. Nå er det tid for mere oppgraderinger på båten. Siden den veier i overkant av 3 tonn, så tenkte jeg å fjerne noe ballast i båten. Spesiellt ute i sidene bak. Jeg har en stålflaps som veier ganske mye, så jeg tenkte å demontere gulvet og ta ut noe av betongen som er støpt der orginalt. Har ringt rundt til bl.a Sandvik båtbygger der de sier at betongen ble støpt rett nedi båten. I dag blir ballasten støpt på forhånd og løftet ned. Så straks det er vær til det så tar jeg av burkaen og begynner med kappeskive + hammer og meisel. Det var tipset jeg fikk derfra. I tillegg blir det ny oljesmurt fettkopp og noe justeringer på motorlabbene. Tjaaa......skulle modifisert litt på det elektriske også, og den mekaniske RB-kassa er tung å få i gir. Men det med kassa vet jeg hva som er feil. Det er en lang arm med et hull på enden der kabelen blir festet. Det kan jeg ikke bruke. Er ikke mere enn 8 cm vandring på kabelen, og jeg må ha i overkant av 10 cm. Derfor har jeg laget et hull midt på stanga, og da må man bruke mere kraft for å få den i gir, Ikke optimalt. Eneste løsningen jeg vet om er å gå over til to-spaks. Evt. bruke ei styresnekke til firskift. Det er ikke noen bra løsning, men vet ikke om bedre. Noen som har noe tips? Skulle i båten i dag og skru litt, men når det er -20 grader ute så utgår det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Angående ballasten: Det var vanlig å bruke en spesielt "råtten" type betong til dette, for at den skulle være lettere å fjerne. Så du greier deg sikkert fint med hammer og meisel, da slipper du å støve ned hele skuta også.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Råtten betong???? Det var et nytt uttrykk Ja jeg får se åssen det går. Er en del demontering før jeg kommer dit Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 30.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Hæ, gulv? Men det syns jeg var vakkert, hvilket matriale er brukt her Det tok altså over 2 år før jeg skjønte denne kommentaren da :giggle: Ja jeg vet det heter dørk i båt :lol: Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Ble ikke noe av båtbytte skjønner jeg? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 31.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Nei det blir ikke båtbytte. Kosefaktoren er såpass høy i den båten jeg har, så jeg beholder den :-) Men her om dagen satt jeg og diskuterte instrumenter med en kompis. Vi kom fram til at VDO var det beste. Men også det dyreste. Han har Faria og jeg har Wema. Jeg har dårlig erfaring med Faria da jeg syns de dugger fort. Noe Wema ikke har gjort hos meg. Noen som vet hva som er det beste, eller blir det bare synsing? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 Da er det på tide med litt forbereding til båtsesongen igjen Tømte dieseltanken i dag og fikk spylt den rein. Der var det nye gammel moro nedi Tanken hadde jo ikke mannehull eller hva det nå heter. Så da var det enkleste å hive dritten ut. Brukte pumpe til borremaskin til å suge ut guffa med. (Biltema) Overraskende kraftig og effektiv Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 12.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2011 Ny dag med godt mot Demonterte mer av gulvet i cabinen og fant masse betong. Hmmmm!! Ikke rart den er tung i baugen. Her har jeg akkurat startet med hammer og meisel. Betongen virker ikke sååå hard 3 timer senere......og en øm hånd, svett kropp, vond skylder og helsikes betong som var hardere enn først antatt Må låne meg en liten pigger tenker jeg. Dette gidder jeg ikke for hånd To store poser med betong ble det og ca 50 kg. Er ca halvveis ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.