Jump to content

Antall volt på batteri når det er toppladet/utladet osv


Enzo

Recommended Posts

Har funnet det her på forumet før men klarte ikke å søke det opp nå , når man har vanlige batterier , var det 12,8V når de var toppladet og hva er 50% osv ?

 

Har fått meg en sånn kjekk Nasa batterimonitor nå og dermed litt mer tall å finstudere så da lurer jeg bl.a på hvor mange Volt det er når banken er f.eks 70% fulladet

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at et batteri regnes som utladet ved 10,5 volt, og 12.8 volt når det er topp ladet. Det er mulig å få et batteri høyere opp, men selvutladingen vil gjøre at spenningen synker raskt tilbake til 12.8. (tar forbehold om det jeg husker er korrekt).

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

På bildet i siste innlegg, står det at 14,4 er gassningspenning.

Jeg tipper dette er denne spenningen hvor batteriet begynner å "koke", noe som ikke er bra?

 

Min Sterling PDAR regulator er stilt inn på å lade åpne bly/syre batterier, og lader da med 14,88 volt til de er fulle, deretter går den over i float modus til 14,3 volt.

 

Jeg er redd for at jeg koker batteriene line med disse 14,88 voltene, hva mener dere?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har i hvert fall ikke hatt noen problemer med den settingen på mine åpne Euroglobe Semitraction batterier. Og ikke har det blitt nevneverdig forbruk av vann heller. Det er stor forskjell på å "koke" og at det kommer noen få små "bobler".  Generelt vil jeg påstå at litt for høy spenning er av det gode på slike batterier. Med for lav spenning får batteriene en for tidlig død.

 

Men jeg stusser litt på de tallene dine, er det et kvalitetsvoltmeter du måler med? Med den settingen på PDAR skal du få 14,80V og 13,65V. Og det stemmer for min PDAR regulator. ved 20grader.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spenningen jeg referer til er det en Victron BM702 som oppgir, har ikke målt med eget voltmeter.

 

Jeg har ikke koblet vekk internregulatoren, slik at hvis PDAR egentlig vil senke ladespenningen til under 14,3 volt, vil den interne overstyre dette.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det forklarer at du ikke kommer ned i floatspenningen på 13,65V. jeg har også gammel regulator innkoblet, men det er en Ladac regulator som jeg har justert ned til 13,5V. Så den står der bare som en backup om PDAR'n skulle svikte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med PDAR er at den går over til float etter en tid, i motsetning til de fleste med internregulator som blir værende på 14,4V når batteriet er fullt. Ved lange strekk ser jeg på det som en fordel, det er jo sik landstømladere fungerer. Men med kortere turer er jo det greit også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...