Jump to content

Ukurant Tillhengerfeste ?

fiskebat

Recommended Posts

I USA opererer man med flere forskjellige størrelser på kula: 1 7/8 inch, 2 inch og 2 5/16 inch. Se: http://www.hitchesonline.com/special_mount_main.htm#TRIPLE

I Norge tror jeg det er standard med 50 mm diameter på kula, som er litt mindre enn 2 inches. Du må altså enten modifisere kula eller festet på hengeren.

(edit: der postet vi visst samtidig)

Redigert av Stevens (see edit history)

Hei... ett gammelt triks for å bruke disse amerikanske hengerene på norsk henger feste er å fore hengerfeste med en litt modifisert tennisball. Kapper ett hull i tennisballen slik at det bare er tre kvart igjen av tennisballen.. Så trer du den på hengerfestet. Vips. så passer den.. Ikke helt lovlig selvfølgelig. Men det fungerer. Har en nabo som kjørte med sin 28 ft fra Kristiansand til Arendal men å gjøre dette. Fikk tipset fra en av batbyggerene her på sørlandet. Vil selfølgelig ikke si hvem da det ikke er helt stuerent.

Er hvertfall en rask løsning hvis du skal hente hengeren raskt..

Hei... ett gammelt triks for å bruke disse amerikanske hengerene på norsk henger feste er å fore hengerfeste med en litt modifisert tennisball. Kapper ett hull i tennisballen slik at det bare er tre kvart igjen av tennisballen.. Så trer du den på hengerfestet. Vips. så passer den.. Ikke helt lovlig selvfølgelig. Men det fungerer. Har en nabo som kjørte med sin 28 ft fra Kristiansand til Arendal men å gjøre dette. Fikk tipset fra en av batbyggerene her på sørlandet. Vil selfølgelig ikke si hvem da det ikke er helt stuerent.

Hei, tror jeg hadde vært veldig nervøs med en 28ft på en henger, med en tennisball som foring på festet. :nonod:

Tror du kan få SERIØSE problemer hvis hengeren skulle hoppe av kula med den tennisballen. HVIS den gjør det kan jeg nesten garantere at den vil treffe en annen bil, ta med seg noen skoleunger e.l. Ref Murphy.

I alle tilfelle trenger du ikke tenke mer på den båten på noen år.... :headbang: (behind bars)

Det andre alternativet er å finne ut hva slags kule den skal være, og så enten bygge om egen bil, eller låne en for denne turen.

Så blir det sommer i båt på deg også :cool:

Tror du kan få SERIØSE problemer hvis hengeren skulle hoppe av kula med den tennisballen. HVIS den gjør det kan jeg nesten garantere at den vil treffe en annen bil, ta med seg noen skoleunger

Hopper hengeren av så skal waieren strammes og dra opp håndbrekket på hengeren.

Men jeg hadde uansett ikke kjørt med tennisball som foring... :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Forslaget med tennisball , står over, tror ikke det er bare båten jeg kune ha mistet , kanskje også huse vårt , spørs hvilken stake som er blitt påseilet ved hengerens egen ukontrolerte seilas da mulighetentil de nok på høy grad er till stede.

Var faktisk litt uheldig med navigeringen på hjemmturen. Skulle hente en deleier av båten på lufthavna (Gardemoen) og ved å velge feil innseling ble det en runde igjennom noen parkerinshus og med tillhenger bredde på over 2,50 ble det en ekstrem belastning på kula, og når de blir ferdig å rydde opp kommer det vell ei regning i posten. Det hender både seibåter og lastebåter mister bommen men her var det motparten som mistet en del av sine bommer.

Tillengerfestet passet som fot i hose , har time for kontrol av hengeren på fredag , gule lys markeringslys forrover , neppe bra , ikke hånbrekk , neppe bra.

Skall skrive noen ord fredag kveld om resultatet av kontrollen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...