NilsPils Startet 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2008 (redigert) Tora har en Volvo B18 motor. Startmotoren virker bare av og til. Den slår ikke riktig inn og gir bare rapelyd ved ca 2 av 3 forsøk og jeg er på vei til å ta den ut. Ser ab BT katalogen at en kan få ny startmotor for kr. 699,-. Da lønner det seg kanskje ikke å fikle med den gamle, eller .......? Det er litt jobb å få den ut (motoren må løftes), så jeg har ikke lyst å sette inn noe dritt. Noen synspunkter? Redigert 12.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gabba III Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Vet ingen ting om starterne til Biltema, men fikk et veldig dårlig inntrykk av dynamoene deres i høst, da to stykker gikk i stykker på kort tid. Billige, og med feil som lett kunne fikses, men ubrukelige i båten Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 (redigert) Nei biltema.( det ligger i navnet) Ta med den gammle til Triconor Norge AS. Redigert 12.Mars.2008 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 (redigert) Takk for svar. Høres ut som det ikke blir BT, nei. Noen tips om hva som kan være feilen? Noen ganger (ca 1 av tre startforsøk) virker alt OK, eller er det bare raping. Pleier som regel å prøve å mekke først selv. Det ligger i blodet (desverre). Redigert 12.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gabba III Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Starteren min dro veldig tregt rundt på slutten av sesongen i fjor, men ble som "ny" etter at jeg skrudde løs børsteholderen, beveget litt på børstene og fikk fri bevegelse på dem. Du kan også pusse kontaktflatene med smergelpapir for å få bedre kontaktk. Siden den virker av og til, høres det ut som om viklingene er ok. Det vil også hjelpe å smøre drevet og startkransen skikkelig, så den slår lettere inn. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Den går tilsynelatende lett rundt, men drevet slår ikke ordentlig inn hver gang. Derav rapelyden. Jeg får få den ut, så kommer jeg tilbake med mer opplysninger. Må bare få løftet motoren litt og skaffet spesialnøkkel først. Har demontert akselkoblingen allerede. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SiA Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Hei! I "gamle" dager, da jeg jobbet med deler i en bilforretning, samt var en del innom verkstedet, var dette symptomer på at "bendix"-drevet, innslaget, var slitt. Startmotoren er sannsynligvis helt i orden. Tror du får kjøpt ny "bendix" hos noen som har deler til veteranbiler, men vet ikke Lykke til! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Det kan også være startkransen på svinghjulet, drei motoren 1 full tørn. mens du ser på tennene der starteren går i inngrep. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Takk igjen for svar. Av to onder, svinghjulskrans eller bendix drev.......: Vi får håpe det er bendix drevet! Dette er standard for Volvo B18 og B20. Det burde finnes reservedeler. Jeg får vente litt til i spenning. Håper å få tatt ut starteren i helgen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Whistler Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Dersom Bitemastarteren ikke er en "marinestarter" ville jeg styrt langt unna med tanke på gnist/brannfare. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 :confused: Hva er en "marinestarter"? Jeg har egentlig en sterk mistanke om at motoren i Tora er en vanlig bilmotor type Volvo B18 som er blitt marinisert. Jeg har også en gammel Volvo med tilsvarende motor (B20). Kan ikke se at det er noen stor forskjell på utstyret. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Whistler Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 En marinestarter er en starter som er forseglet for å hindre gnister, som igjen kan antenne evt bensindamp. Det står litt om forkskjeller på bil- og marinemotorer (engelsk) her. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Nå var jo dette skrevet av en som selger båtdeler, men interessant likevel. Det meste, om kjølesystemer og sånt, vet vi jo fra før. Men at det skulle finnes en marine utgave av starteren for Volvo B18 visste jeg ikke. Skal sjekke nærmere med VP. Jeg kunne ikke holde meg. Var en tur i båten på morgenen. Jekket opp motoren og tok ut starteren. Gladmeldingen er at tannkransen på svinghhjulet ser bra ut. Men tennene på starteren er sterkt slitt. De ytterste ca. 5 mm er helt borte. Det burde forklare det hele. Nå gjelder det å få reservedeler, ellers frister BT sterkt. Får nok ikke mye reservedeler for kr. 599,-. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sleipner93 Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Det er kanskje mulig og skifte "kransen" på starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Her finner du i det minste en del delenr for tilsvarende startere. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
tb55 Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Eller en tlf. til Volvohuggeren. Det de ikke vet om volvo vil du ikke vite....... Selger nye og brukte deler Sitér dette innlegget Link to post
Loddesølv Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Hei. En "marinestarter" har ingenting med om den kan forårsake gnister eller ikke. For at en motor ikke skal lage gnister som kan antenne en gassblanding, må den være i Ex-utførelse. Det går nok mer i at den skal tåle det røffe klimaet som er til sjøs. Kairo Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Til en slik gammel B18 så hadde jeg ikke nølt med å handle på Biltema om prisen er så lav som 699,- for en slik sak... Du kan jo sikkert kjøpe inn et lager før du nærmer deg "orginal" delen.. i den grad det finnes noen orginal volvo starter... i det var vel Bosch eller andre "kjente" som var hoff leverandør til Vovlo den gang B18 var "state of the art". Nå lager vel neppe Biltema sine egen startere, så de de kjøper nok sikkert fra de som fortsatt lager dette og det er neppe særlig mange vil jeg tro, siden det en noen år siden disse motoren ble produsert. Kjøp en Biltema starter, som for alt en vet er den samme som Volvo selger.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 (redigert) Er ikke helt uenig med deg, Sydvesten. Jeg har sjekket litt rundt og ser at en byttestarter (Thorshov, Maritim, ...) ligger på mer enn det dobbelte av BT prisen. Det går nok mot at jeg kjøper en BT starter som jeg sjekker litt og prøvekjører før jeg monterer den. Det eneste som får meg til å nøle er at den er litt vanskelig tilgjengelig. Må ta akselkoblingen og jekke opp motoren for å få den ut. Da vil en gjerne sette inn noe som en vet holder. Det var ellers ikke så dumt å få sjekket litt rundt og under motoen med det samme jeg var i gang: - Fant en lekkasje i kjølevannskretsen (ferskvannsdelen). Det var brukt en stump av vanlig vannslenge som var blitt stiv av elde. - Motorfestene var VELDIG dårlig montert på labbene. Hullene var boret opp så mutterene omtrent ikke hadde anlegg. Her mangler det stoppskiver. - Og så det verste: Skjøt på bensinrøret fra tanken har liten lekkasje!! Redigert 13.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
power Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Kjøp en Biltema starter, som for alt en vet er den samme som Volvo selger.... Kan du dokumentere dette ?????????????????? Hvis du legger en bilstarter ved siden av en maniestarter så forstår du hvorfor den koster mere . Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 (redigert) Jeg begynner å tvile på at det er forskjell for gamle VP motorer basert på B18. Den starteren jeg tok ut av båten i dag ligner på en prikk den jeg har i min gamle Volvo 145 med B20 motor. Begge er helt kapslet og gnistsikre. Men begge har bolter og skruer som irrer og ruster. Men den har holdt seg relativt godt i båten, bortsett fra tannhjulet som er gåent. Men det skyldes nok ikke miljøet. Dersom det blir BT starter skal jeg ta en sammenligning igjen. Når det gjelder Sydvestens bemerkning sier han jo "for alt en vet..." Det er da sagt med forbehold, og det er vel ikke noe å kreve dokumentasjon for da? Redigert 13.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 (redigert) Du må nok sikkert dokumentere påstandnene dine her du også om at de er like, i allefall i følge en herremann et par innlegg over... Jeg skrev ikke engang Volvo Penta, men Volvo i mitt innlegg siden vi snakket om B18 motor og ikke en ren Vovlo Penta AQ ... Redigert 13.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 Finn deg heller en brukt original Volvo starter! Når det gjelder noe såpass viktig som å forsikre seg om at motoren faktisk starter, ville jeg ikke stolt på Biltema (selv om jeg er der flere ganger i uken og handler). Du kan jo finne deg en hos bilopphoggeren og flytte over drevet til den du har, da har du ikke endret noe på en eventuell marine starter. Tro Volvo bruker samme starter fra tidlig sekstitall frem til langt innpå nittitallet. Så deler burde være kurant å finne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
power Svart 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2008 (redigert) Du må nok sikkert dokumentere påstandnene dine her du også om at de er like, i allefall i følge en herremann et par innlegg over... Jeg skrev ikke engang Volvo Penta, men Volvo i mitt innlegg siden vi snakket om B18 motor og ikke en ren Vovlo Penta AQ ... Da var det nok jeg som leste feil da Men snakker vi marine starte så er det flere ting som skilder dem fra bilstarter: -Innslagsrele har som regel fler deler i stål når det er til bil men marine bruker messing og kobber. -Det er også pakkninger flere steder på marine mens bilutgaven er uten. -Marine er lakker eller galv på selve huset men bil er ofte ubehandlet stål. Du kan jo sjekke om disse har en som passer til B18 http://www.maskin-marine.no/ STARTERE FOR VOLVO PENTA 25-0203 kr. 3995.- inkl.mva ( Den gamle må sendes i retur) 25-1420A kr. 3800.- inkl.mva ( Den gamle må sendes i retur) 25-1420 kr. 4095.- inkl.mva ( Den gamle må sendes i retur) Jeg har selv meget god erfaring med Eurofritid som også har starter . Redigert 13.Mars.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Fikk kalde føtter og tok ikke risken på BT. Det er for mye jobb å komme til starteren igjen hvis den ikke virker. Var hos Torshov Bil og hentet byttestarter i dag. Den er klin lik den gamle utenpå (forhåpentligvi også inni). Kr. 1400,-. Har ellers sjekket tannkransen på svinghjuler nøyere. Det er noen partier med LITT blanke slitemerker på enden av tennene, men alle tennene er intakte og ser bra ut på tannflankene. Det er liten antydning til skarpe kanter på enden av tennene noen steder, men jeg tror det skal gå greit å gå over det med en fil uten å demontere mer. Egentlig lurer jeg litt på hvodan sånt kan skje. Jeg har alltid trodd at startmotoren ikke får strøm og kan rotere før magneten har trukket tannhjulet frem så tennene er i inngrep?? Neste motorjobb er da å flytte dynamoen fremover. Den sitter 10 mm for langt bak, så reima slites ganske fort. Og så må impellerpumpa flyttes bakover. Den sitter ca 5 mm feil. Egentlig utrolig at det har holdt en hel sesong uten reimbrudd. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.