Jump to content

Er startmotor fra Biltema OK?

NilsPils

Recommended Posts

Tora har en Volvo B18 motor.

Startmotoren virker bare av og til. Den slår ikke riktig inn og gir bare rapelyd ved ca 2 av 3 forsøk og jeg er på vei til å ta den ut.

Ser ab BT katalogen at en kan få ny startmotor for kr. 699,-. Da lønner det seg kanskje ikke å fikle med den gamle, eller .......?

Det er litt jobb å få den ut (motoren må løftes), så jeg har ikke lyst å sette inn noe dritt.

Noen synspunkter?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for svar. Høres ut som det ikke blir BT, nei.

Noen tips om hva som kan være feilen? Noen ganger (ca 1 av tre startforsøk) virker alt OK, eller er det bare raping.

Pleier som regel å prøve å mekke først selv. Det ligger i blodet (desverre).

Starteren min dro veldig tregt rundt på slutten av sesongen i fjor, men ble som "ny" etter at jeg skrudde løs børsteholderen, beveget litt på børstene og fikk fri bevegelse på dem. Du kan også pusse kontaktflatene med smergelpapir for å få bedre kontaktk. Siden den virker av og til, høres det ut som om viklingene er ok. Det vil også hjelpe å smøre drevet og startkransen skikkelig, så den slår lettere inn.

Den går tilsynelatende lett rundt, men drevet slår ikke ordentlig inn hver gang. Derav rapelyden.

Jeg får få den ut, så kommer jeg tilbake med mer opplysninger. Må bare få løftet motoren litt og skaffet spesialnøkkel først. Har demontert akselkoblingen allerede.

Hei!

I "gamle" dager, da jeg jobbet med deler i en bilforretning, samt var en del innom verkstedet, var dette symptomer på at "bendix"-drevet, innslaget, var slitt. Startmotoren er sannsynligvis helt i orden. Tror du får kjøpt ny "bendix" hos noen som har deler til veteranbiler, men vet ikke :crazy:

Lykke til! :cheers:

Hilsen Sindre

Takk igjen for svar.

Av to onder, svinghjulskrans eller bendix drev.......: Vi får håpe det er bendix drevet!

Dette er standard for Volvo B18 og B20. Det burde finnes reservedeler.

Jeg får vente litt til i spenning. Håper å få tatt ut starteren i helgen.

:confused: :confused:

Hva er en "marinestarter"?

Jeg har egentlig en sterk mistanke om at motoren i Tora er en vanlig bilmotor type Volvo B18 som er blitt marinisert.

Jeg har også en gammel Volvo med tilsvarende motor (B20). Kan ikke se at det er noen stor forskjell på utstyret.

Nå var jo dette skrevet av en som selger båtdeler, men interessant likevel. Det meste, om kjølesystemer og sånt, vet vi jo fra før.

Men at det skulle finnes en marine utgave av starteren for Volvo B18 visste jeg ikke. Skal sjekke nærmere med VP.

Jeg kunne ikke holde meg. Var en tur i båten på morgenen. Jekket opp motoren og tok ut starteren.

Gladmeldingen er at tannkransen på svinghhjulet ser bra ut. Men tennene på starteren er sterkt slitt. De ytterste ca. 5 mm er helt borte.

Det burde forklare det hele. Nå gjelder det å få reservedeler, ellers frister BT sterkt. Får nok ikke mye reservedeler for kr. 599,-.

Hei.

En "marinestarter" har ingenting med om den kan forårsake gnister eller ikke.

For at en motor ikke skal lage gnister som kan antenne en gassblanding, må den være i Ex-utførelse.

Det går nok mer i at den skal tåle det røffe klimaet som er til sjøs.

Kairo

Til en slik gammel B18 så hadde jeg ikke nølt med å handle på Biltema om prisen er så lav som 699,- for en slik sak... Du kan jo sikkert kjøpe inn et lager før du nærmer deg "orginal" delen.. i den grad det finnes noen orginal volvo starter... i det var vel Bosch eller andre "kjente" som var hoff leverandør til Vovlo den gang B18 var "state of the art". Nå lager vel neppe Biltema sine egen startere, så de de kjøper nok sikkert fra de som fortsatt lager dette og det er neppe særlig mange vil jeg tro, siden det en noen år siden disse motoren ble produsert.

Kjøp en Biltema starter, som for alt en vet er den samme som Volvo selger....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er ikke helt uenig med deg, Sydvesten. Jeg har sjekket litt rundt og ser at en byttestarter (Thorshov, Maritim, ...) ligger på mer enn det dobbelte av BT prisen.

Det går nok mot at jeg kjøper en BT starter som jeg sjekker litt og prøvekjører før jeg monterer den.

Det eneste som får meg til å nøle er at den er litt vanskelig tilgjengelig. Må ta akselkoblingen og jekke opp motoren for å få den ut. Da vil en gjerne sette inn noe som en vet holder.

Det var ellers ikke så dumt å få sjekket litt rundt og under motoen med det samme jeg var i gang:

- Fant en lekkasje i kjølevannskretsen (ferskvannsdelen). Det var brukt en stump av vanlig vannslenge som var blitt stiv av elde.

- Motorfestene var VELDIG dårlig montert på labbene. Hullene var boret opp så mutterene omtrent ikke hadde anlegg. Her mangler det stoppskiver.

- Og så det verste: Skjøt på bensinrøret fra tanken har liten lekkasje!!

Jeg begynner å tvile på at det er forskjell for gamle VP motorer basert på B18.

Den starteren jeg tok ut av båten i dag ligner på en prikk den jeg har i min gamle Volvo 145 med B20 motor.

Begge er helt kapslet og gnistsikre. Men begge har bolter og skruer som irrer og ruster. Men den har holdt seg relativt godt i båten, bortsett fra tannhjulet som er gåent. Men det skyldes nok ikke miljøet.

Dersom det blir BT starter skal jeg ta en sammenligning igjen.

Når det gjelder Sydvestens bemerkning sier han jo "for alt en vet..."

Det er da sagt med forbehold, og det er vel ikke noe å kreve dokumentasjon for da?

Du må nok sikkert dokumentere påstandnene dine her du også om at de er like, i allefall i følge en herremann et par innlegg over... Jeg skrev ikke engang Volvo Penta, men Volvo i mitt innlegg siden vi snakket om B18 motor og ikke en ren Vovlo Penta AQ ...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Finn deg heller en brukt original Volvo starter! Når det gjelder noe såpass viktig som å forsikre seg om at motoren faktisk starter, ville jeg ikke stolt på Biltema (selv om jeg er der flere ganger i uken og handler). Du kan jo finne deg en hos bilopphoggeren og flytte over drevet til den du har, da har du ikke endret noe på en eventuell marine starter. Tro Volvo bruker samme starter fra tidlig sekstitall frem til langt innpå nittitallet. Så deler burde være kurant å finne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Du må nok sikkert dokumentere påstandnene dine her du også om at de er like, i allefall i følge en herremann et par innlegg over... Jeg skrev ikke engang Volvo Penta, men Volvo i mitt innlegg siden vi snakket om B18 motor og ikke en ren Vovlo Penta AQ ...

Da var det nok jeg som leste feil da :wflag:

Men snakker vi marine starte så er det flere ting som skilder dem fra bilstarter:

-Innslagsrele har som regel fler deler i stål når det er til bil men marine bruker messing og kobber.

-Det er også pakkninger flere steder på marine mens bilutgaven er uten.

-Marine er lakker eller galv på selve huset men bil er ofte ubehandlet stål.

Du kan jo sjekke om disse har en som passer til B18

http://www.maskin-marine.no/

STARTERE FOR VOLVO PENTA

25-0203 kr. 3995.- inkl.mva ( Den gamle må sendes i retur)

25-1420A kr. 3800.- inkl.mva ( Den gamle må sendes i retur)

25-1420 kr. 4095.- inkl.mva ( Den gamle må sendes i retur)

Jeg har selv meget god erfaring med Eurofritid som også har starter .

Redigert av power (see edit history)

Fikk kalde føtter og tok ikke risken på BT. Det er for mye jobb å komme til starteren igjen hvis den ikke virker.

Var hos Torshov Bil og hentet byttestarter i dag. Den er klin lik den gamle utenpå (forhåpentligvi også inni).

Kr. 1400,-.

Har ellers sjekket tannkransen på svinghjuler nøyere. Det er noen partier med LITT blanke slitemerker på enden av tennene, men alle tennene er intakte og ser bra ut på tannflankene.

Det er liten antydning til skarpe kanter på enden av tennene noen steder, men jeg tror det skal gå greit å gå over det med en fil uten å demontere mer.

Egentlig lurer jeg litt på hvodan sånt kan skje. Jeg har alltid trodd at startmotoren ikke får strøm og kan rotere før magneten har trukket tannhjulet frem så tennene er i inngrep??

Neste motorjobb er da å flytte dynamoen fremover. Den sitter 10 mm for langt bak, så reima slites ganske fort. Og så må impellerpumpa flyttes bakover. Den sitter ca 5 mm feil.

Egentlig utrolig at det har holdt en hel sesong uten reimbrudd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...