Utkikken Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Nei, dette er å betrakte som en " omtrentlig verdi ". .......................................... Ja, vil du i ytterste konsekvens forsøke det der i retten, så lykke til. Det trenger du. Vær forberedt på å dokumentere vedlikehold, lagring, korrosjonsmålinger, bruk, strekklogg og en rekke andre data for å vinne fram. Dette er jo det rene tøv! Bruddstyrken kan testes på "ny" kjetting. Og din anførsel om hva som kan ha skjedd med kjettingen under bruk gjelder uansett om den er levert med allverdens dokumentasjon. Det er kjettingen i kvalitet som avertert, levert som ny, som selgeren står ansvarlig for - samme hva slags dokumentasjon som ellers måtte følge med. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Som sagt, lykke til. Påenget er at problemstillingen dukker opp den dagen kjettingen ryker. Det er neppe når du lemper den baki bilen. At varer har avvik, er helt normalt og naturlig. Hvor store avvikene kan tillates å være, varierer fra produkt til produkt. Å tro at leverandøren blir erstatningsansvarlig, må du gjerne gjøre. I beste fall må han dekke ny kjetting, medmindre de VISSTE at kjettingen ikke holdt det den skulle tåle, og bevisst skjulte dette for deg som forbruker. Vi har ikke amerikanske tilstander innenfor lov å rett i Norge, heldigvis. Du skaper et problem som ikke finnes, og som ikke er reelt. INGEN leverer sertifisert kjetting med materialseritifikat til normal båtbruk, og det er det heller ingen grunn til å gjøre. Ved vanlig bruk er du ikke i nærheten av å komme borti kjettingens bruddgrense, selv under ekstreme forhold. Om kjettingen da tåler 15% mindre enn det som står i katalogen, så er den likevel god nok. Mer en god nok. Mer er det liksom ikke å si. Jeg påpeker at det ikke er noen som nekter deg å kjøpe kjetting et annet sted. Har du forresten bedt om materialsertifikat på sommerdekka på bilen din ? Hva skjer om de ikke holder 105km/t på motorveien ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Utkikken Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Har du forresten bedt om materialsertifikat på sommerdekka på bilen din ? Hva skjer om de ikke holder 105km/t på motorveien ? Det også! Alt kan hende med en vare etter bruk. Men selgeren er ansvarlig for å levere det han har spesifisert. Tror en del har tatt dette poenget - og trekker meg fra videre diskusjon av det aspektet! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Derfor har jeg valgt "syrefast" kjetting. Den er også uten alle sertifikater og referanser, men jeg har som sagt liten tiltro til galvanisert. I forrige Yachting Monthly stod det om en syrefast kjetting, levert for to år siden sammen med en ny seilbåt. Ved tilfeldig inspeksjon viste det seg at den hadde seriøse korrosjonsskader i sveiser, groptæringer samt rust mellom leddene. Så vidt jeg forstod var dette var jevnt fordelt over hele kjettingens lengde, og hadde altså oppstått over to års bruk. Eieren sendte hele kjettingen tilbake til verftet for egen regning, og fikk tilsendt en ny. De erkjente altså ansvar for kjettingens verdi, men ikke noe mer. Problemet med rustfritt er at det trives særs dårlig ved fravær av oksygen, feks i gjørma nede ved ankeret. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NilsPils Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Jeg tar poenget ditt og er ikke uenig med deg. Men groptæring kan en som regel finne ved visuell inspeksjon. Elding kan en som regel ikke se før det ryker. Nå pleier jeg heller ikke ligge så lenge for anker med kjettingen nede i mudderet. Men årlig inspeksjon av ankerkjettingen bør nok være fast rutine. Kjøp av billig kjetting blir nok en risiskosport uansett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Kjøp av billig kjetting blir nok en risiskosport uansett. Båteierskap er vel en risikosport i seg selv. Jeg siterer min gode venn Geir sitt inlegg fra noen tid tilbake: Å eie og bruke en båt er et risikoprosjekt som kun de færreste tør å begi seg innpå. Man bør ha svært god helse, stinn lommebok og et godt forhold til kona såvel som til banken før man i det hele tatt tenker på å lese en båtannonse. Jeg nevner bare isocyanater fra Sikaflex, giftig maling under båten, bensin, diesel, olje, blybatterier, svovelsyre, propan, tennvæske, frostvæske m.v. I tillegg, grunnstøting, kantring, synking, brann, ekspolsjon, drukning, skilsmisse, unger som krangler. Tau i propellen og dregger som løsner... Kuling, lyn og torden. Prikken over i'en må være Volvo Pentas delepriser, som har kostet mangt et dyrt forbrukslån. En lystbåt er et flytende katastrofeområde, den ligger der ved den overprisede båtplassen som en tikkende bombe og bare venter at Murphy skal komme ombord og hilse på. Men, jeg sier det bare, pass deg for den muggen! GeirKS Sett i relasjon til dette, er vel ankerkjettingsbrudd noe av det man bør være MINST redd for.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Jeg deler vurderingen til Suzuki. Jeg kan ikke huske at jeg har hørt at det har vært brudd i en vanlig ankerkjetting i en fritidsbåt grunnet materialsvikt. Jeg tenker ikke på kjetting brukt til moring eller fast instalasjon, men kjetting til bruk for svai-ligge eller aktermontering. Jeg forutsetter at kjettingdimensjonen er tilpasset båten. Sydvensten har tidligere hatt henvisninger til kjetting spesifikasjoner, men jeg finner dem ikke i farten. Jeg forutsetter videre at kjettingen ikke ligger opplagret ombord i en kjettingkasse hvor det er oppsamling av saltvann i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 (redigert) Bruk linken som Suzuki la ut lenger opp i tråden, så finner en litt informasjon om kjetting fra Trygg. Redigert 14.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nordan family 27 Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Med fare både for å komme med villedende informasjon - som kommentar til beregnet belastning på anker-kjetting for en gitt båt over; jeg minnes å ha lest i en av anker-testene at en 40 fots seilbåt på svai og da med vinden i hovedsak inn forfra ville dra omlag 1000 kg i ankerkjettingen ved vind av storm styrke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Jeg kan ikke huske at jeg har hørt at det har vært brudd i en vanlig ankerkjetting i en fritidsbåt grunnet materialsvikt. Jeg tenker ikke på kjetting brukt til moring eller fast instalasjon, men kjetting til bruk for svai-ligge eller aktermontering. ............. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6291 Tipper dette var typisk eldningsbrudd. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Jeg har lest innlegget NilsPils. Jeg lurer på om denne kjettingen i innlegget fra juli 2004 var CE godkjent? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Hva legger du i begrepet " CE godkjent "? Hvem tror du foretar CE godkjenningen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
lippert Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Kanskje litt på siden av i forhold til hvordan debatten har utviklet seg. Men når en selger bruker ordet "kalibrert" i forbindelse med salg av kjetting så sier vel den ikke noe mer enn at kjettingen holder seg til de spesifiserte "utvendige" målene. Slik at du skal være sikker på at den ikke skaper problemer i kabularet på vinsjen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
MB Keila Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Googlet meg frem til et eksempel fra as Einar Kunsts eft: Winsjkjetting, 8mm, galvanisert, G40, min. bruddlast ved strekk 4000 kg, pris pr. meter kr. 59,-. Leveres med sertifikat 31B iht EN-10204. Kalibrert iht DIN 766. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Ser det er diskutert vedrørende sertifikater på kjetting. Når det gjelder 2.2 sertifikat er det et materialsert. som produsenten utsteder. Man kan vel si at det ikke er verdt mer enn det papiret det er skrevet på. Se vedlegg: http://www.norskstaal.no/varekatalog/tabeller/142031.htm Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 as Einar Kunsts eft: Winsjkjetting, 8mm, galvanisert, G40, min. bruddlast ved strekk 4000 kg, pris pr. meter kr. 59,-.Leveres med sertifikat 31B iht EN-10204. Kalibrert iht DIN 766. Dette er forhandler som har orden i boet, her kan men "trygt" kjøpe ankerkjetting fra... her er det meste i orden etter hva jeg kan se.. til og med tykkelsen på varmgalvaninseringen er spesifisert.. Linken er lagret til neste gang kjetting skal innkjøpes og siden prisen ikke er ille heller... med tett under 3000 pluss mva.?? for 50m, 8mm, G40 kjetting Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Arild Iversen Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Googlet meg frem til et eksempel fra as Einar Kunsts eft: Winsjkjetting, 8mm, galvanisert, G40, min. bruddlast ved strekk 4000 kg, pris pr. meter kr. 59,-.Leveres med sertifikat 31B iht EN-10204. Kalibrert iht DIN 766. Takker EiriTo, det var nettop noe slikt jeg var på utkikk etter. Her ser vi også at kvaliteten er Grade 40, en seig kvalitet som ble benyttet en del i løfteredskap tidligere. Som man ser kan slike opplysninger skaffes, og en slik forhandler vil ihvertfall få mine penger istedet for en som selger 10 kr billigere pr meter, men ikke kan dokumentere noe som helst. Hvor holder dette firmaet til forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Firmaet holder til her. as Einar Kunsts eft Hoffsveien 65 A 0377 Oslo Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Lippert i innlegg #38 er inne på det rette. Kalibrering har ingenting med materialtype eller bruddstyrke å gjøre. At kjettingen er kalibrert betyr kort og godt at yttermålene på materialet og lengden på den enkelte løkke ligger innfor gitte toleranser. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Jeg forutsetter videre at kjettingen ikke ligger opplagret ombord i en kjettingkasse hvor det er oppsamling av saltvann i bunnen. Er dette egentlig et problem? Kjettingen tåler vel vann? Eller har jeg misforstått noe? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Er dette egentlig et problem? Kjettingen tåler vel vann? Eller har jeg misforstått noe? Ja, ingen ting varer evigt veit du. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydvesten Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Fikk svar fra Hjertmans i dag, og de har ikke noe materialspesifikasjon på kjettingen, det eneste de har er at den er kalibrert i henhold til DIN766. De kjøper den av http://www.stroem.no/ i Norge Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.