Jump to content

Kalibrert ankerkjetting, hvilken dokumentasjon ?

Arild Iversen

Recommended Posts

Planlegger å bytte ankerkjetting, og har innhentet tilbud på 50 m / 8mm kalibrert galvanisert kjetting fra Ilas.

Spurte den lokale leverandøren om det forefantes noe form for produsentsertifikat / batchsertifikat på kjettingen.

Han kunne ikke svare, men ringte Ilas, og de kunne heller ikke fremskaffe sertifikat på denne kjettingen.

Der står jeg da og vet egentlig ikke hva det er jeg er i ferd med å kjøpe annet enn at bruddstyrke er ca x ton og nyttelast ca xxx kilo fortsatt ifølge Ilas pr telefon.

Som sertifisert kontrollør av løfteredskap vet jeg at det finnes mye rart på markedet, og har feks. ikke lyst å kjøpe "kukjetting" fra China selv om den er aldri så mye "kalibrert".

Hva er egentlig standard når det gjelder ankerkjetting for fritidsbåter, hvilke krav vil forsikringselskapet stille hvis kjettingen ryker en natt på svai og båten stille og rolig havner i fjæra?

Edited by Arild Iversen (see edit history)
Hva er egentlig standard når det gjelder ankerkjetting for fritidsbåter, hvilke krav vil forsikringselskapet stille hvis kjettingen ryker en natt på svai og båten stille og rolig havner i fjæra?

I praksis:INGEN.

Sålenge kjettingen var dimensjonert normalt i utganspunktet, er dette noe selskapene tar på egen kappe.

Suzuki

No boat needed..

Greit nok i forhold til forsikringsselskap, men hvorfor i all verden vil ikke leverandør supplere med materialsertifikat på kjettingen.

De må jo tydeligvis ha det ettersom de har både arbeidslast og bruddlast?

Det er jo bare en mail til forhandler som så kan ta så mange kopier han vil til kunder som etterspør det...

Eneste dokumentasjonen tilgjengelig blir da en kopi av katalogsiden til Ilas...jeg syns dette er for dårligl

Greit nok i forhold til forsikringsselskap, men hvorfor i all verden vil ikke leverandør supplere med materialsertifikat på kjettingen.

Fordi (nesten) ingen etterspør dette, og er villige til å betale for det.

Neppe, data er nok basert på " typiske data for lignende støp / produkt

Det er jo bare en mail til forhandler som så kan ta så mange kopier han vil til kunder som etterspør det...

Produsenter av sånt " billigræl" veit knapt hva du spør om...

jeg syns dette er for dårligl

Ikke vanskelig å være enig i dette.

Men igjen - markedet bestemmer. Du KAN jo besille sertifisert kjetting fra noen som fører sånt.

Koster vel da 2000kr meteren istedetfor 70kr meteren ?

Suzuki

No boat needed..

Nå er det vel ikke snakk om å ville, men jeg tviler på at de har materialsertifkat. Det er neppe noen båteiere som vil betale for det.... Man kan bestille kjetting med 3.1 b sertfikat eller 2.2, hvorav 2.2 nok er det rimeligste for dette. Skal dette brukes til løfteutstyr så er det krav om sertifisering og testning(prøveløft) av kjettingen, men det er relativt kostbart siden det skal gjøres av godkjente organer.

Bruddlasten er nok enkelt basert på billigste materialkvalitet som er tilgjengelig for slike galvaniserte båtkjettinger...

Men om du beskriver i bestillingen til Ilas at du ønsker sertifikat med kjettingen så vil du selvsagt få dette,vel få gjør du nok ikke men du må betale det som ILas må betale for dette(noen tusenlapper). Det er nok noe leveringtid også, siden dette må spesifiseres før kjettingen lages og følge kjettingen med materialsporbarhet i henhold til EN 10204 3.1b.

Jeg hadde nok ikke villet ta denne kostnaden som nok er betydelig større enn selve kjettingkostnaden (50m, 8mm galv) og akspetert at bruddlasten er basert på den dårligste materialkvaliteten, da "vet" jeg i allefall hva minimum bruddlast på kjettingen er og forholder meg til det når jeg dimensjonerer kjettingen som jeg skal ha.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Som sertifisert kontrollør av løfteredskap vet jeg at det finnes mye rart på markedet, og har feks. ikke lyst å kjøpe "kukjetting" fra China selv om den er aldri så mye "kalibrert".

Om du jobber i et firma som driver med kontroll av løfteredskap, vil jeg anta at dere har gode avtaler med firmaer som har et bredere spekter enn ILAS. Kjøpte selv gjennom vår leverandør og betalte 60% av ILAS prisen på syrefast kjetting. Husker i farta ikke om kjettingen kom med sertifikat.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Her var det mye rart! :eek:

Hjertmans selger kalibrert kjetting til ankerspill.

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/a...artname=Kätting för ankarspel

Eksempelvis Art.nr 5908-850 8mm lengde 50 meter bruddgrense 2500kg - pris SEK 2.895,-

Dette tilsvarer ca. NOK 55,- pr. meter med spesifisert bruddgrense. Ikke snakk om noe "rølp".

Har god erfaring med Hjertmans - de har også så langt svart ryddig og greit på mail. :flag_sw:

Edited by Utkikken (see edit history)
Dette tilsvarer ca. NOK 55,- pr. meter med spesifisert bruddgrense. Ikke snakk om noe "rølp".

Så denne kjettingen er sertifisert og leveres med materialsertifikat ?

Suzuki

No boat needed..

:nonod:

Det er nok lite trolig.... men den er kalibrert om det kan hjelpe..

Det er nok ikke særlig vanlig her til lands at ankerkjetting av den dimensjon vi snakker om her til fritidsbåter selges sertifisert og med materialsertifikat i henhold til NS-EN 10204 .. i beste fall får en med et eller annet som sier at den er kalibrert i henhold til en eller annen standard om det er et krav.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hvis Hjertman's averterer kalibrert kjetting og oppgir bruddstyrke til 2500 kg vil de risikere alvorlige problemer om dette ikke er riktig.

Hva om du sendte en mail til Hjertman's, Suzuki - det bør du vel gjøre når du først har sådd tvil om de er til å stole på? :rolleyes:

Hva om du sendte en mail til Hjertman's, Suzuki - det bør du vel gjøre når du først har sådd tvil om de er til å stole på?

Jeg er ikke i tvil om noe som helst jeg.

Jeg er helt overbevist om at dette er usertifisert og utestet kjetting, uten materialsertifikat.

Prisen forteller meg dette.

Jeg har likevel INGEN SOM HELST betenkeligheter med å benytte den, som en hvilken som heltst annen 8mm kjetting.

Sertifisert kjetting med materialsertifikat, er i beste fall tåpelig. Dessuten har jeg, desverre må jeg vel si, ikke all verden tro på materialsertifikater fra Kina. Desverre.

Tipper f.eks Sydvesten også er enig i at et materialsertifikat fra en " noname " halvseriøs produsent, neppe er verdt papiret det er skrevet på.

Skal du ha en sertifisert, testet kjetting med materialsertifikat som holder vann, må du gå til en helt annen sjappe en noen som selger " melk og brød " båtprodukter til lav pris.

Du kommer garantert til å få sjokk av prisen.

Suzuki

No boat needed..

Har sendt Hjertmans en mail og spurt om sertifiserng og materialasertifikat, så få vi se hva/om de svarer.. på deres annonserte 8mm kjetting

Et spørsmål i denne retning. Jeg "får" med 30 meter med rustfrikjetting 8 mm på 10 kg Delta anker. Er denne rustfrie kjettingen sterkere enn galvanisert. Må nok se langt etter noen form for sertifikat...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg er ikke i tvil om noe som helst jeg.

Betyr dette at du vil stole på at denne kjettingen Hjertman's averterer har en bruddstyrke på 2500kg?

Hvis ja, hva er da problemet?

Er denne rustfrie kjettingen sterkere enn galvanisert. Må nok se langt etter noen form for sertifikat...

Jeg ville ikke regnet med det, men det finnes "rustfritt" materiale som er "sterkere" enn galvanisert "svartstål" og motsatt..

Jeg "får" med 30 meter med rustfrikjetting 8 mm på 10 kg Delta anker. Er denne rustfrie kjettingen sterkere enn galvanisert. Må nok se langt etter noen form for sertifikat...

Hjertman's averterer rustfri kjetting 8mm bruddstyrke 3200 kg meterpris SEK 240,- (artikkel 5910-8).

Betyr dette at du vil stole på at denne kjettingen Hjertman's averterer har en bruddstyrke på 2500kg?

Jeg vil snu problemstillingen på hodet;

hvor mye bruddstyrke trenger du til en ankerkjetting ?

Har det noen praktiske konsekvenser om den f.eks " bare " er 1500kg ? 1800kg ? 1200kg ? 2200kg ? Hvor mye trekker båten i kjettingen ved en gitt vindstyrke ?

Dessuten er neppe den eventuelle sertifiseringen verdt noe særlig lenge, fordi kjettingen vil starte å brytes ned første gangen den er i kontakt med saltvann. Hvor lenge kan en kjetting brukes i vann før den ikke lenger har de egenskapene den hadde som ny ( les:i serifikatet ? ) Sertifisert løfteutstyr skal jo byttes etter et gitt tidsintervall, uavhengig av slitasje eller bruk..

For å trekke en konklusjon helt til slutt.

En 8mm kjetting har en typisk arbeidslast på 2500kg. På en 30 - 33 fots båt, er du ikke halvveis i nærheten av å utsette kjettingen for så store belastninger.

Du må også skille mellom arbeidslast og bruddlast. Bruddlast er typisk det dobbelte av arbeidslast.

Sett deg ned å regn hvor mye krefter båten din utvikler ved 15ms vind, ved 30ms vind og ved 60ms vind. Så kommer du med tilsvarende tall for holdekraft på ankeret ditt.

Du kommer til å oppdage at ankerkjettingens styrke er det minste problemet du har. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Dette med hvilke krefter som bli påført ankeret har blitt debattert flere ganger tidligere og jeg sakser en utregning jeg gjorde på min egen lille båt for en tid tilbake

For morro skyld så regnet jeg litt på hvilke krefter båten min (39fot) utsettes for av vind direkte fra siden... noe som er sjelden vare om en ligger for anker..

Siden båten min er 12m lang og har et fribord på maks 1,5m så har den areal på 18m2 og med en vindstyrke på 20m/s så gir dette en vindkraft på 4500N som tilsvarer en vekt på ca. 450kg.. Nå er det ikke så ofte en ligger for anker i liten storm inn fra tvers..

Hele tråden finnes her

Jeg vil snu problemstillingen på hodet;

hvor mye bruddstyrke trenger du til en ankerkjetting ?

Har det noen praktiske konsekvenser om den f.eks " bare " er 1500kg ? 1800kg ? 1200kg ? 2200kg ? Hvor mye trekker båten i kjettingen ved en gitt vindstyrke ?

Fint om du kommer deg ned fra hodestående! :wink:

Poenget er: Kan vi stole på at når en seriøs forhandler oppgir en bruddstyrke så skal det være en verdi de er forpliktet til å levere? Jeg mener ja! Hjertmans kan pådra seg et erstatningsansvar hvis kjettingen ikke holder hva de lover. Så enkelt er det!

som vi da ser, kjettingens bruddkraft er rett og slett ikke av interesse.

Har du forresten tatt hensyn til at båten er buet Sydvesten, ettersom den da vil minkende motstand ettersom vinden vil bli " avvist " langs skroget ?

Faktisk vil en 6mm kjetting gi over det dobbelte av styrke, og det er i arbeidslast, av hva Sydvesten trenger ved storms styrke.

Sakset fra Trygg

Konklusjon; en 8mm kjetting er styrkemessig mer enn nok for de fleste som har båtstrørrelser. Å bruke penger på kjetting som er sertifisert, blir i beste fall for spesielt interesserte.

Lurer egentlig på hvor mye en ankervinsj, som 7 av 10 fortøyer med, egentlig tåler før den rives løs ?

Jeg er helt overbevist om at jeg røsker beslagene til fortøyningspullerten foran tvers gjennom dekket før kjettingen går av.

Suzuki

No boat needed..

Nominell bruddstyrke på ankerkjetting ligger vel vanligvis langt over nyttelasten den blir utsatt for, slik at det normalt skulle være ganske sikkert.

Men jeg er generelt skeptisk til galvanisert kjetting fra ukjent leverandør. Har hørt skrekktifelle om ankerkjetting som ryker når den går gjennom ankervinsjen og er så godt som ubelastet.

Oppvarmingen under galvaniseringsprosessen krever at det er brukt eldningbestandig stål. Ellers risikerer en sprøbrudd pga. såkalt hurtigeldning. Dette var et problem også i Norge før en fikk bedre kontroll med stålkvalitetene.

Jeg er helt enig i at å kreve sertifikater for ankerkjetting kan være å skyte over målet, men leverandøren skulle kunne opplyse om stålkvalitet (dvs. standard) og produsent. Som seriøs leverandør må du i det minste kunne opplyse om hva varene du selger er laget av og hvor de kommer fra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Poenget er: Kan vi stole på at når en seriøs forhandler oppgir en bruddstyrke så skal det være en verdi de er forpliktet til å levere?

Nei, dette er å betrakte som en " omtrentlig verdi ".

Jeg mener ja! Hjertmans kan pådra seg et erstatningsansvar hvis kjettingen ikke holder hva de lover. Så enkelt er det!

Ja, vil du i ytterste konsekvens forsøke det der i retten, så lykke til. Det trenger du.

Vær forberedt på å dokumentere vedlikehold, lagring, korrosjonsmålinger, bruk, strekklogg og en rekke andre data for å vinne fram.

Vi ser noe av det samme når det gjelder f.eks båtkrybber. Når båten velter, har du satt opp krybba ihht instruksene fra leverandøren ?

Kan du dokumentere det ?

Var underlaget ihht leverandørens instruksjoner f.eks ihht sammensynking og kompresjon.

Kan du dokumentere det ?

Har lagring av krybba vært ihht leverandørens spesifikasjon ?

Kan du dokumentere det ?

Har inspeksjon og kontroll av krybba vært foretatt ?

Kan du dokumentere det ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg er helt enig i at å kreve sertifikater for ankerkjetting kan være å skyte over målet, men leverandøren skulle kunne opplyse om stålkvalitet (dvs. standard) og produsent. Som seriøs leverandør må du i det minste kunne opplyse om hva varene du selger er laget av og hvor de kommer fra.

Da må du gå utenfor de båtforretningen man vanligvis besøker,og gå til f.eks kjettingleverandører som Trygg, Nøstedt eller Kjettingfabrikken.

De som leverer til Biltema, Maritim, Seatronic og andre " prisjagende " butikker, veit bare at produkter ligner på en kjetting, selges som kjetting og prises som kjetting.

Dermed er det nok ganske sikkert en kjetting. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Om kjettingen er galvanisert, er vel gyldigheten av matrialsertfikatet så som så? Vet ikke om det gjelder kjetting, men har du f.eks noen rør som settes sammen, for å så få galvanisert, er ikke sertfikatene verdt så mye for dokumentasjonen sin del.

Med båtførerbevis.

Nå sa jeg jo "seriøs leverandør". Jeg har for lengst sluttet å tro på julenissen.

Derfor har jeg valgt "syrefast" kjetting. Den er også uten alle sertifikater og referanser, men jeg har som sagt liten tiltro til galvanisert. Og så er den mye penere lettere å ha med å gjøre.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................