Jump to content

Video på reparasjon av glassfiberbåt


power

Ser dette riktig ut ?  

198 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har ikke lest gjennom alle innleggene her så kan være jeg sier noe som er sagt før!!

 

En ting som er veldig viktig er at hvis det er en sprekk så må man borre et hull i hver ende av sprekken for ellers kan sprekken forsette å utvide seg etter det er påført glassfiber. Samme gjelder med større hull, da må man sage vekk alt det skadete materiale!

 

Skal jeg være ærlig så har jeg liten tro på at den glassfiberen han på snutt.no la på båten vil holde så veldig lenge.

Er det ikke en tommelfingerregel at ny glassfiber skal ligges på gammel glassfiber og ikke på bunnstoff/primer/gelcoat?

 

En tredje ting er at det skal brukes aluminiumsrulle/lufterulle til å påføre polyester oppå glassfiberen. Ellers blir det gris og man får ikke ut all luften i materialet!

Link to post
Share on other sites

Regnet som sagt med at det ville komme en del innvendinger og de er berettiget nok de.

Men som ungdom uten tid til mikk makk valgte vi altså den raskeste løsningen titt og ofte og det holdt faktisk det.

Ikke hadde vi tid til å tørke ut noe som helst - var båten tørr utenpå var båten tørr nok.

Slipe inn til glassfiber var nå bare å glemme - ikke hadde vi tilgang til strøm og vinkelsliper var noe bare fagfolk hadde.

vi vasket riktignok med aceton eller ett eller annet egnet stoff.

Stålrulle hadde vi ikke, vi hadde faktisk ikke rulle i det hele tatt. Vi brukte en dott med stoff og dyttet/trykte/dro ut.

Borre hull i endene eller sage ut gjorde vi aldri.

Men vi smurte på det vi hadde av primer/bunnstoff når vi var ferdige.

Dette holdt altså - kan ikke huske at vi måtte ta opp igjen en eneste reparasjon.

Nå skal det sies at vi kun putret rundt - ikke noe racerbåter til å hoppe på bølgene med.

 

Å lage en video som dette i den hensikt at den skal være en instruksjonsvideo er håpløst, men som en lettvint løsning for den saktegående jollen mener jeg dette er godt nok.

Link to post
Share on other sites

Er det faren til Reidar som lissom er båteksperten her eller ? :cryin: Tragiskt spør du meg.

Som sagt av andre i tråden.....direkte feilundervisning !!!! Skulle vært saksøkt den fyren der.

Snekre kunne han heller ikke, ikke kom han videre i skaperen for denne ideen her heller. Tragiskt.

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Haha. Fikk meg en god latter av den filmen... :lol:

 

Men når en ser på hvilken type båt han "reparerte" så hadde ikke jeg vær redd får å gjøre det samme. Slike forbruksbåter som vi drar opp på stranden flere ganger i løpet av en sommer tar ikke skade av slike slarvete raprasjoner. Men å kalle det for "Båtskolen" og si at der er slik en raparerer båter synes jeg er drøyt :diving:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dette var sørgelige greier. Nesten skremt over at dette er lovlig. Ved lapping som vist her vil vannstrømmen innen kort tid rive glassfiberen løs fra bunnstoffet og flekke hele greia av. Har sett slikt flere ganger. Første bud ved lapping av plastbåt er å slipe helt ned til det gamle laminatet, altså slipe vekk gelcoaten, Dersom noe av den opprinnelige laminatet (glasfiber og polyesteren) er delaminert/knust så må dette slipes helt vekk og ned til frisk laminat. Så må lappingen avsluttes før den går ut på områder hvor det er gjenværende gelcoat og bunnstoff. Bunnstoffet er som kjent laget for å "slippe taket" og gelcoat er ofte vokset/polert, som man gjør med former for at støpt båt skal slippe formen. Dette henger ikke på greip i det heletatt og burde vært tatt av lufta/nettet.

Det var ikke meningen at mitt første innlegg her skulle bli å slakte en "fagmann?" men det er sterkt å fraråde alle å gjøre som snutten beskriver.

 

Per H

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

At bunnstoff er laget for å slippe taket er vel avhengig av hvilken type stoff en bruker.

At glassfiberen vil bli flekket av slik Per Harald har sett mange ganger tror jeg også vil skje med en hurtiggående båt.

At dette kan være en livsfarlig måte å reparere hurtiggående båter er jeg enig i.

 

Men for dem som putrer rundt i en bruksbåt og drar båten rett opp på stranden er dette en ok måte.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen Per Harald.

Har sett på videoen og kan vanskeligt se at han gjør noe riktig.

 

Det jeg ville gort er å slipe ned til gammel polyester, vekk med all bunnsmøring og gelcoat, se ette delaminireing og slipe bort dette. La det tørke ut gjerne med tilført varme. Etter sliping med grovt verktøy ville jeg blåst vekk støv før jeg vasker med aceton, dette for å ikke fylle porer. Det er porene/slipe rillene som gir heft for ny polyester. Ville heller ikke klippe glassfifber, kan gjøres men krever mere arbeide med alu rulle, viller revet glassfiberen for hånd. Dette ville gi finere overlappinger og bedre heft.

 

Men for en ungdom som roter rundt i fjeresteinene med ROBÅT er dette kansje ok, men ikke for motoriserte saker som kansje drar lengre utpå fjorden...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det gikk nok litt fortere enn du kan ro :-) og vel er fjæresteinene store og går langt ut her vest, men vi måtte jo krysse noen fjorder også på jakt etter bygdedanser og fester :-)

 

Kjenner meg igjen her..:)

Burde ikke skrevet ungdom men barn.... :crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning av en reperasjon ikke skal kunne sees. Den skal "inn" i skroget og ikke legges utpå skaden Vekk med alt som er dårlig og enda litt til, så erstattes dette, før så et nytt lag med topcoat, priming, og bunnstoff kommer på plass. Gjøres dette riktig, så kan man knapt se at det har vært en reperasjon, den er gjennomført i hele skadestedet og styrken blir ivaretatt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør ikke gi råd om reperasjoner til noen med den innstillinga som du har. På en hurtiggående båt kan en slik rep være livsfarlig.

 

Nå regner jeg med at folk helser hele innlegget og ikke bare halve!!!!!!!!!!!!!

Med det sitatet du tok så fikk innlegget en halt annen mening :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dette er noe av det mest stupide jeg har sett på en god stund. Med mindre videoene er ment som spøk, må dette være en ren gudegave til advokatbransjen, for slike "reparasjoner" er svært velegnet til å krangle om etter eierskifte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja verden vil bedra`s heter det jo. :crazy: Lurt blir man hvertfall hvis rådene fra denne karen blir fulgt. Jo da.......det er selvsagt nyanser og på joller som til stadighet blir dratt på land etter en rotur så er det selvsagt ikke så nøye hvordan det ser ut under. Men uansett er dette så til de grader lite fagmessig utført, at det ikke bør gjentas av andre.

Lurte på om disse filmsnuttene har vært sendt på noen av rikskanalene...? I så fall er det skremmende ukritisk å sende sånt tull. For dette er rett og slett bare tull. :smash:

Viser til spørreundersøkelsen her i tråden. :wink:

Link to post
Share on other sites

Elendig arbeid! Dersom filmen er ment seriøst burde den fjernes, men regner med at de fleste som har båt forstår at dette er langt i fra godt nok.

 

Fatter ikke poenget med å gjøre så dårlig arbeide, han lager bare ekstraarbeid for seg selv når dette svineriet må fjernes og gjøres omigjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...