Jump to content

Video på reparasjon av glassfiberbåt


power

Ser dette riktig ut ?  

198 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det har vert mange innlegg om glassfiberreprasjoner på dette forumet , mange meget bedre en hva som er i tilgjengelig lesestoff om slike repreasjoner , denne filmen her viser jo helt klart att denne mannen med sitt noe manglende verneustyr trolig er noe /mye løsemidelskadet og er derfor unskyldt.

Når det gjelder innleggskrivernes erfaring med poliester/styren arbeider så kan det lett kontroleres , det er bare å telle antall skrivefeil i innleggene. og der blir ikke jeg dårligst.

Link to post
Share on other sites

Å telle trykkleifer for å angi om en er løsemiddelskadet eller ei, tror jeg vi sak holde oss unna...

 

Vil gi de honnør for a legge ut en slik snutt, tipper at innlegg korrigerer feilene nok til at det andre gjør med dette som utgangspunkt allikevel blir mere korrekt...

 

Vel, da jeg så snutten , så skvatt jeg også litt, ikke nok rengjøring/ avfetting med aceton (bruker selv malingsfjerner/ høytrykksvasker (Det som ikke overlever, vil jeg allikevel ikke ha der...)). Sliper skrått (1:8/ 1:10, minst) og rent (Liker de derre hovsliperene til å sette på vinkelsliperen, river noe aldeles vidunderlig). Har sett en slik båt som hadde plastet hele bunnen, utenpå bunnstoffet, og absolutt hele bunnen, med nytt bunnstoff kom av i et stykke, da fyren gav gass, tok litt tid før vi skjønte det, men så holdt vi på å le på oss brokk....("Hurtiggående" båt). Har også plastet utenpå bunnstoff, det holdt sånn circa.

 

Også må en rive glassfiber stykker ferdige før herderen gå i, kan bli for mye pes ellers..... (normalt heller ikke hele boksen til slik smårep).

Fordel å la den stå et par minutter etter omrøring og så røre på nytt.

 

Gammel glassfiber løser seg "lettere opp" (en lengre fremme i tråden hadde dette problemet), kan virke som at glassfiberduk må skjermes for luft, eller på en måte er "ferskvare", kan brukes, men er litt plundrete, men tror jeg ville ha holdt den unna epoxy....

 

Men her ser alle at enklere reparasjoner, der en ikke stiller krav til kosmetikk ( ehh. eller kvalitet), ikke er noen hekskunst.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Her er et godt innlegg om hvordan det skal gjøres , hele linken begynner på side 23

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38679

 

 

20.03.08 21:55 Innlegg #51

 

 

Innlegg: 128

Reg.: 08.02.04

Aktiv:idag 18:12

 

Gruppe: Medlem Du skal helst ikke bruke aceton eller andre løsemidler etter du har slipt,skal bare støvsuges med ren børste på munnstykke.

Vil heller ikke anbefale å bruke polyester under vannlinje,men heller vinylester som har mye bedre limegenskaper enn polyester,eller epoksy som er best

og ikke så temp avhengig.

selv om det er enkelte polyestertyper som har bra egenskaper.

sprekken må dessuten støpes fra begge sider,ha samme temperatur på duk,skrog og det du skal støpe med.

 

Skroget må være helt tørt,dette måles med fuktighetsmåler før støping.

temp må være på min 18 på skrog og materiell,dette er meget viktig!

 

Etter eksoterm kan det være lurt å øke temp på støp for å få mere binding i støpen.

 

Som sagt tidligere her i tråden så er det endel ting som bør settes på verksted,og andre ting en kan gjøre selv,slikt er det vel med bil og hus etc..dette har vel også blitt forsterket

etter å ha lest endel av rådene her i tråden.

 

Driver selv et plastverksted og ser mye rart etter gamle skader som er forsøkt reparert etter beste evne,og det er et under at det har gått bra.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forventer du honør for dine innlegg , må du legge av deg kritikk av andres skrivefeil. usansynlig lite med saken å gjøre om noen har noen stavefeil.. helst ikke polyester under vannlinjen skriver du.. hvorfor ikke? ja , det finnes sansynligvis bedre matrialer . men en god støp m polyester blir vel like sterk som den opprinnelige polyesteren.. som etter sigende holder noen hundre år.. selvsagt kan det gjøres feil . men hvis man overlapper riktig og , som jeg tror , de fleste lager reprasjonen litt tykkere enn den orginale skrogtykkelsen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg skrev "anbefale",med det mener jeg at polyester ikke har samme limegenskaper og det er jo viktig at støpen sitter under vannlinje.

En må huske på at når båten blir støpt er det en homogen støp,hvor da fibrene er rullet godt i hverandre,og ved en reparasjon er det

en såkalt sekundærlaminering hvor da den nye støpen blir lagt på noe som er utherdet for lenge siden og som ikke har en "levende" overflate .

 

En skal heller ikke bare støpe så tykt som mulig på en reparasjon,da det må være i samsvar med resten av skroget,da det kan flekse litt og at ikke det reparte området fungerer som en bruddanviser.

Link to post
Share on other sites

skjønner.. litt sent men , jeg støpte en tunnell over propellen i fjor. hvordan ville dere lagd den støpen i polyester? det er et støttelager\hylse til akselen festet i tunellen.. den er støpt så tykk og solid at den sansynligvis ikke flekser under vanlig gange.. tror den er noe sånn som 12-14 mm tykk javnt over.. kan det være svake punkter der den er skjøtet inn \overlappet i det gamle skroget=? se gjerne "ombygging til tunnell" startet av meg for bilder..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...