Jump to content

Video på reparasjon av glassfiberbåt


power

Ser dette riktig ut ?  

198 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vet at det sitter mye ekspertise her på forumet angående dette og etter det jeg har lest i andre tråder ville nok ikke dette vært anbefalt framgangsmåte.

Men det var slik vi gjorde det da vi var ungdommer og det var aldri noe problem. Har vært med å lappe en rekke båter på denne måten og vi fikk aldri problemer.

Tror nok jeg ville gjort det på samme måten med 16 foteren jeg putrer rundt med om det skulle bli behov, men ikke på store eller hurtiggående båter.

Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåten er jo grei, men instruksjonsvideoen burde vært mer detaljorienert. ( red.: Rengjøring var glemt...også av meg..... :lol: )

 

Om man pusser på den måten som vist så oppnår man jo ingenting......å tømme en flaske herder i et "rullebeger" med polyester er heller ikke å anbefale.

 

Ellers er jeg enig med Baylineren om at jeg nok tar slike greie reperasjoner på "jolla", mens "modeskipet" nok får en mer utførlig overlapping og sikkerhetssoner..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tja, fremgangsmåten var jo ikke helt gal og erfaringen jeg har fra en jolle jeg har overtatt tilsier at det kan bli sittende godt fast, men…

 

Jeg ville som andre her både pusset bedre, rengjort etter pussing og vært litt mer nøye med forholde polyester og herder. Det er litt mange detaljer som mangler i filmen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene hatt gleden av å se hvordan en nær og god bekjent som og er profesjonell båtreperatør jobbe med båtskader. Med bakgrunn i å se hvordan han rengjør, skaper grunnlag for heft av ny polyester, profilerer skadestedet og utfører forarbeid med bl.a. tilklipping av glassfiberstykker i forskjellig størrelse, kontrollerer bruk av herder i forhold til lufttemperatur o.a., var filminnslaget direkte feilinformerende. Jeg er redd for at de som følger "bruksanvisningen" i filmen vil kunne få delaminering mellom gammel glassfiber og det "nye" reparerte. Jeg lurer på hva som driver noen til å eksponere slik mangel på kunnskap om reperasjon av glassfiberbåt. De burde nesten beskyttes mot seg selv? Mangelfull reperasjon av glassfiberskader kan få meget tragiske konsekvenser.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik dere liker det da? Jo billigere og dårligere det er, dess bedre.

Det var da en snodig kommenter. Med untak av litt større forbruk av sandpapir og acceton så vil ikke en mer korrekt fremgangsmåte koste noe mer her. Hvis du tenkte på polyestern han bruker så leveres den av Reichhold, en av verdens største leverandører. I andre butikker får du kjøpt den under navnet Norpol.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Legg merke til regissørens navn. Det borger ikke for kvalitet...

Ja, kjenner igjen denne karen.....

 

Men til saken, og det er jo nevnt her i flere innlegg:

Manglende fjerning av maling og urenheter.

Manglende avfetting før støping.

Manglende fjerning av luftbobler.

Og en viktig moment er å ikke klippe duken, men rive den av.

Dette for å lage sømløse overganger mellom gammel og ny duk, og i tillegg blir reparasjonen sterkere.

Og temperatur, trekk, og % innblandet akselerator er momenter som påvirker det ferdige resultatet.

Så lykke til snutt.no!

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og en viktig moment er å ikke klippe duken, men rive den av.

 

Jeg "arvet" noe gammel glassfiber som er veldig lett å rive av i forhold til ny glassfiber man kjøper. Har nesten mistanke om at den er lagt i vann eller lignende for å få den så porøs?. - Eller kanskje den bare er gammel.

Link to post
Share on other sites

Det er mange kvaliteter glassfiber ute og går.

Hvert til sitt bruk.

 

En annen kardinalsynd på video'en var overlappingene. En sånn reparasjon skal alltid begynnes bakfra. Og det skal være minst 60 mm. overlap vått-i-vått. Det var heller ikke taper (avtrapping) utover.

Er dette en som driver med slikt til daglig?

Link to post
Share on other sites

Det er mange kvaliteter glassfiber ute og går.

Hvert til sitt bruk.

 

En annen kardinalsynd på video'en var overlappingene. En sånn reparasjon skal alltid begynnes bakfra. Og det skal være minst 60 mm. overlap vått-i-vått. Det var heller ikke taper (avtrapping) utover.

Er dette en som driver med slikt til daglig?

Nei, dette er han kroppen som var med i den reality serien fra Fagerstrand der de skulle bygge et hus.

Meget upraktisk type som var mer ute etter å skape konflikter enn å bygge hus. (kanskje noe av gamet...)

Men han driver også dette nettstedet snutt.no!

Sikkert mange gode råd på dette nettstedet, men dette var ikke et av de.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvem som driver snutt.no......skjønner jeg. :eek:

 

Hvem er det du mener han som utfører arbeidet eller?

 

Er dette en person en må holde seg unna når man skal ha utført båtreprasjoner?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

 

 

Når jeg ser hvem som driver snutt.no......skjønner jeg. :eek:

Ja, fydda. Ville ikke nærmet meg denne figuren uten mørke sveisebriller og gode hørselvern. Selv da kunne jeg trenge en bøtte å :puke: i. Prøvde å følge med i en konkuranse om husbygging for noen år siden, men orket ikke ut pga. dette paret. Fagerstrand het det visst.
Link to post
Share on other sites

I neste klipp går han løs med topcoat da..! Men, han maler hele bunnen med det, til og med over gammelt bunnstoff! Merkelig å legge ut informasjonsvideoer, med rein misvisning mener nå jeg :nono:

 

http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=c393c1...6A-6FD5C9E97565

 

har ikke vært borti å bruke sort topcoat som bunnstoff, kan kanskje være et alternativ dersom båten settes på land etter bruk. Ellers ser snutt.no til å være en interresant side, du kan også laste opp dine egne snutter. Og kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...