Jump to content

- Skulle aldri hatt båt


Sydvesten

Recommended Posts

Det er en trafikkert led. Mange ligger å fisker her. Det er hytter , brygger , fortøyde båter og badestrender. Det er fergetrafikk både til Hvaler og ,,Alaska,, som går her.

Jo da, det er en trafikkert led hele norskeranna ned til Strømstad, hytter, folk som fisker, brygger, fortøyde båter og badestrender finner du hele veien. Det mange finner unaturlige er at der leia fortsatt er på det breieste, og før den smalner av videre inn mot Strømstad, er det fartsbegrensning på et kort strekk. Fartsbegrensningen opphører altså der leia begynner å smalne. Det naturlige mener jeg ville være å beholde 5 kn begrensningen hele veien fra Alaska og inn til Strømstad.

Link to post
Share on other sites

Er en bedreviter når en sier fra om hvordan en opplever situasjonen? :rolleyes:

 

Min høyst subjektive opfatning er at når en avis hanker tak i en eller annen organisasjonsfyr eller redningmann som skal snakke om livet til sjøss så ender utalelsene (innen de er på trykk) som svært arrogante, bedrevitende og nedlatende overfor båtfolket.

 

De svenske redningsfolkene sier jo at vi aldri burde hatt båt ......jeg synes ikke det er så høflig sagt overfor potensielle kunder.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Det mange finner unaturlige er at der leia fortsatt er på det breieste, og før den smalner av videre inn mot Strømstad, er det fartsbegrensning på et kort strekk. .

Når fartsskiltene opphører skal man ferdes hensynsfullt og bruke skjønn.

 

Min høyst subjektive opfatning er at når en avis hanker tak i en eller annen organisasjonsfyr eller redningmann som skal snakke om livet til sjøss så ender utalelsene (innen de er på trykk) som svært arrogante, bedrevitende og nedlatende overfor båtfolket. De rister gjerne på hodet og sukker over folk som får tau i propellen,

 

Problemet er kanskje at påsketuristen og båtføreren har nogenlunde lik opplæring . De har vidt forskjellig utstyr å hanskes med . Påsketuristene har fjellvettreglene å forholde seg til og båtføreren har sjøveisreglene. 10 fjellvettregler og 100-vis sjøveirsegler blir forskjell.

 

Du er vel enig i at man skal stille ''litt'' større krav til en båtfører enn en påsketurist , Salt ? Derfor må en båtfører som ikke har kart ombord, ikke har drenert drivstoffstanken, gått tom for brennstoff eller har kjørt på skjær, rotet seg bort, kjørt opp på land , ikke forstått bruken av gasshendelen og krasjet båter i gjestehavna tåle endel mer kritikk enn skituristen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at hvis hver av en av oss tenker litt etter så har vi ALLE kjørt litt fortere enn vi skulle inn et sund en gang i blant, gjort manøvere som ikke var helt heldige med hensyn til andre sjøfarene o.s.v.

De fleste har nok gjort feil, ja, men mange lærer og legger av seg uvaner. "En gang i blant" blir for dem som ikke lærer så lett, eller som mener at regler er forandre.

 

Det gikk helt flott frem til det smalt. Det var så mørkt ute at vi først trodde vi hadde kjørt på en båt uten lanterner. Vi hadde ikke sett Galdhøpiggen om det sto der. Så mørkt var det.

Det var litt av et utsagn, men det går som regel bra helt til det går galt. Om det hadde vært en idé å vise aktsomhet, holde bedre utkikk og faktisk navigere i stedet for å fikle med noen nintendo-greier er et annet spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Dette er bildet ingen skulle se.(link tilFredrikstad blad)

 

Når politiet selv tabber seg ut er de ikke fullt så snakkesalige....da er det ikke lenger snakk om tullinger til sjøss....

 

Svenskene mener vi nordmenn kjørere mye på grunn og her er jo beviset...selv det norske politiet gjør jo det........men betyr det at heller ikke det norske politiet burde hatt båt ????

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener politimannen ble bøtelagt for hendelsen ( kr 10000) som ikke er vedtatt..

 

Nå er det ganske stor forskjell på å føre en båt uten kart og så gå på skjær midt på lyse dagen i motsetning til å føre en båt om natten med 2 truende gale arrestanter ombord med pil og bue. Dette kan i høyeste grad være forstyrrende for en båtfører. Her er det formildende omstendigheter.

 

 

Hensikten med utsagnene fra redningsmennene er trolig å vekke en del båtførere opp av dvalen ?

Link to post
Share on other sites

Jeg ferdes mye på sjøen i Hvaler/Strømstad-området og kan ikke si at jeg kjenner meg igjen. Folk er ikke noe verre der enn andre steder i Oslofjorden. Synes folk er ganske flinke til å oppføre seg i båt og opplever svært sjelden uvettig båtbruk. At noen kanskje tar litt lite hensyn er mulig men så synes jeg også at det er endel som ikke er så veldig tollerante at det gjør noe også. Hvorfor irritere seg så mye over bagateller? Hva med bare å glede seg over det fantastiske båtlivet.....

Link to post
Share on other sites

Synes redningstjenesten syter litt vel mye. Var det ikke en sak i Norge i fjor sommer der Redningsselskapet mente at de var en skam å måtte redde en far og to døtre i en 22 fots seilbåt i liten kuling. De ser vel mye rart i løpet av et år og har vel sine grunner for å klage.

 

På debatten om hvor sikkert det er å ferdes i Kragerøskjærgården sommertid, opplever jeg ofte truende situasjoner med andre båter når jeg kommer for seil. Lufthorn på boks er en god investering :D

Link to post
Share on other sites

Vel, høysessong eller ikke. 5 kn. skiltet sto der nå i påska, som (-- reference to evil site removed --) sier, rett før og etter Alaska.

 

Ja, skiltet står der jo hele året det.

Vet ihvertfall at for inntil et par år siden sto et skilt under fartsskilet om perioden som det gjaldt i.

Link to post
Share on other sites

Kommer man i retning fra nord mot Strømstad ( forbi Alaska) er det nedsatt fart til 5 knop. Skal vi si at 80 % av båtene holder langt høyere fart enn lovlig. Værstingene holder 20 /25 knop.

 

Det er satt opp tydelig skilting på land i begge retninger

 

Hva kommer det av?

 

 

Ja, skiltet står der jo hele året det.

Vet ihvertfall at for inntil et par år siden sto et skilt under fartsskilet om perioden som det gjaldt i.

 

For vi som ikke kjører så fort klarer vi fint å lese at 5 knop gjelder kun i høysesongen. Jeg tuslet forbi i 8 knop nå før påske, helt opp til leia inn til Strømstad der ferja kommer inn. Der var det faktisk 10 knop inn til havnebassenget. Jeg var alene forbi Alaska denne dagen og hadde god samvittighet for min fart inn til Strømstad.

 

mvh Astor

Link to post
Share on other sites

............ Det naturlige mener jeg ville være å beholde 5 kn begrensningen hele veien fra Alaska og inn til Strømstad.

 

Ja, synes også det ville vært naturlig, men siden mange større båter kjørere "hardere" der er det ofte greit med litt høyere styrefart for oss andre også :wink: . Selv om det sikkert en vanskelig å gjennomføre burde kanskje det ideelle vært en diffrensiering avhengig av båttype. En lite jolle eller skjærgprdsjeep burde lovlig kunne holde en høyere fart så lenge det er god oversikt og godt om plass. Begrensingen på 5 knop på denne strekningen er vel først og fremst for å minske bølgene?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at denne tråden har hatt mange innlegg om fart til sjøs og det er et tema vi stadig kommer tilbake til. Jeg vil minne om noe av det andre som lederen for Sjöreddningssälskapet, Bengt-Göran Bergstrand sa om "bajasene" fra Norge og som ikke har vært kommentert så mye i tråden. Han skulle visstnok ha uttalt:

Folk kan ikke lese sjøkart og vet ikke hvor de er i forhold til grunner.

De klarer ikke engang å lese ekkolodd og dybdemålere, og har ikke engang satt seg inn i hvordan utstyret fungerer.

Hvor treffende er dette for norske fritidsbåteiere? Jeg hørte for noen måneder siden om en innehaver av en ny båt med radar som var strålende fornøyd med skarpheten på radaren. Det vistre seg, ifølge min kilde, at båteieren i lengre tid hadde seilt med radaren i simulator modus. Ja, ja.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...