Jump to content

- Skulle aldri hatt båt


Sydvesten

Recommended Posts

Synes taxibåtene i Kragerø er flinke til å ta hensyn 80 % av tiden. Men det er enkelte steder de kjører litt for fort, og de lager ofte store bølger og kjører nærme små båter med mye last i. Det kan gi utfordringer for noen småbåter.

 

Likevel er det halvplanerne som er verst, rent hekkbølgemessig. Husker jeg kjørte Askeladden 430 ST med 40hk for noen år siden og tok igjen en 50-60 fots fly bridge båt som lå i 17-20 knop gjennom Skiensund i Kragerø. Der er det relativt smalt to steder og samtlige møtende båter måtte helt ned av plan og fikk de skarpe hekkbølgene "most" over dekk og vindskjerm. De som ikke hadde vinsskjerm fikk bølgene opp i båten.

 

Husker at jeg skjønte det var svært store og skarpe bølger da selv en Windy 7500 valgte å gå helt ned av plan og fikk vann skyldt over dekk da den kjørte mot bølgene i 3- 4 knop. :eek:

Valgte å bli liggende bak fremfor å kjøre gjennom hekkbølgen...!

Link to post
Share on other sites

Kan det være at de som lager så mye bølger, rett og slett ikke er klar over hva de gjør?

Ingen som tar en titt over skulderen i trange sund, for å se hvordan det ser ut bak dem?

Eller blir fortalt hvilken effekt de har, på de andre mindre båtene?

 

Jeg velger å tro, at det er de færreste som gir fullstendig blaffen. At det meste av den slags uvettig kjøring kommer av uvitenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg "tusler" nå litt rundt omkring i Kragrøskjærgåden når jeg finner det for godt.... har i grunnen lite å utsette på taxibåtene jeg da...... kanskje med unntak av de kunne ta båten ned av plan noe lengere unna Tårnbrygga på Jomfruland enn de "15m" de gjør det på nå, da dette skaper en del store og totalt unnødvendige bølger for de av oss som ligger på den den søndre piren på ytterste delen av gjestebrygga....

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tidligere tuslet rundt i skjærgården i Kragerø, men da som hjelpegutt i denne båten fram.

Det var min bestefar og broren som kjørte denne, og jeg var hver sommer fra jeg var en liten gutt i skolealder og til jeg ble 16-17 års alderen ca.

En kjempefin tid, og jeg husker flere av turene i denne båten.

Husker også det var en taxibåt som de kalte for plogen, du hørte den i ett kvarter før du så den, og kom den rett i mot så du nesten bare et par store bølger som kom i mot deg.

Vi badet mye på odden ved fyret der, og bølgene fra denne skylte godt opp på land, så en kunne ikke unngå å legge merke til den. :-)

 

Nå er det en stund siden jeg sist var på sjøen i kragerø, men i sommer skal vi dit med egen båt, da skal jeg igjennom eidkil kanalen og litt rundt forbi for å se igjen plassene vi kjørte folk ut til.

Gleder oss :-)

Link to post
Share on other sites

Synes taxiskipperene stor sett tar hensyn jeg,

 

Synes taxibåtene i Kragerø er flinke til å ta hensyn 80 % av tiden.

 

har i grunnen lite å utsette på taxibåtene jeg da......

 

Se det. Så har de fleste av dem kanskje tatt til vettet. :yesnod: Ingenting gleder meg mer enn det, men jeg har da opplevet fullstendig unødvendig snittkjøring i farter langt over 20 knop av disse sjøens helter.

Det var riktignok ikke i fjor, så ting kan ha endret seg til det bedre. Kjempeflott :sailing:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kommer man i retning fra nord mot Strømstad ( forbi Alaska) er det nedsatt fart til 5 knop. Skal vi si at 80 % av båtene holder langt høyere fart enn lovlig. Værstingene holder 20 /25 knop.

 

Det er satt opp tydelig skilting på land i begge retninger

 

Hva kommer det av?

Link to post
Share on other sites

Tenk dere:

Hvis vi hadde innretninger som kunne avsløre alle tilfeller av råkjøring med båt (= kjøring i strid med Kardemommeloven, altså slik kjøring som plager andre), hva skulle vi i så tilfelle gjøre med dem som kom på avslørt-listen?

1. Straffe dem med formål å hevne oss på dem?

2. Lære dem hva de plager andre med - og så snakke dem til fornuft?

3. eller ...

 

Obligatorisk båtførebevis er antagelig bare et meget bitte lite skritt på veien (selv om jeg igrunnen er for det), noe i likhet med effekten av obligatorisk Svømmeknappen til alle som bader.

 

Ja, altså: Hva bør vi gjøre med dem?

 

Hilsen Gompe

Link to post
Share on other sites

Kommentaren fra leder av Sjöreddningssälskapet i Strømstad gikk på at årsaken til mange båtulykker var at mange nordmenn ikke setter seg inn i hvordan utstyret ombord virker. Når vi i tillegg minnes denne saken http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?A...NYHET/171533380 hvor det skyldes på GPS bommert, kan det tyde på at kommentaren har noe for seg. Kanskje lurt å tørrtrene endel på bruken av instrumentene ombord før man kaster loss.

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange pluss og minus for nordmenn i Strömstad - enten de kommer via landeveien eller via sjöveien.

 

Men på fölgende link http://kanal5.se/web/guest/kustbevakarna-vast finner dere en del bra avsnitt

om hvordan Kustbevakningen jobber på västkusten. Der finnes tilsvarende på östkysten dvs. Stockholms

området - hmmm vet ej om dom er så mye bedre sjöfolk der borte........ se själv.... Denne serien

går på andre året på Kanal5 :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

...Synes det tar litt av her nå. :smiley:

 

 

Jeg er helt sikker på at hvis hver av en av oss tenker litt etter så har vi ALLE kjørt litt fortere enn vi skulle inn et sund en gang i blant, gjort manøvere som ikke var helt heldige med hensyn til andre sjøfarene o.s.v.

 

- Artig å se at så mange engasjerer seg og har så sterke meninger om "disse bøllene" som helt sikkert en gang i blant faktisk er DEG og MEG.

 

Det var dette med å kaste glass i steinhus,- eller stein i glasshus.

 

- men jeg oppfører meg selvfølgelig alltid eksemplarisk, har aldri hatt høylytte samtaler om natten eller vært beruset, aldri kjørt på feil side av en stake, aldri irritert noen med mine manøvere. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig finnes det håpløse folk, men det visse pussige sider ved disse bedreviterne (som i dettte tilfellet er det svenske sjøredningskorpset.

 

1. GENERALISERING: I alle slike skremselsoppslag males det med bred pensel. Skal vi virkelig ta på alvor påstanden om at nordmenn er verre en svensker på sjøen ? Bohuslansfolket er jo oprinnelig nordmenn, så hvis man utelukker arv...så må det vel være båtmiljøet i Norge som gjør at vi er verre en svensker....?? Jeg klarer ikke å ta dette på alvor. Uansett er det som vanlig en håpløs generalisering av båtfolk som aldri rammer andre samfunsgrupper som jegere, klatrere, svømmere, punkere, politikere eller andre. Jeg har selv mange hatter også, men det er kun som båtmann jeg stadig får kollektivt stempel som versting.

 

2. KUNDEN HAR ALDRI RETT...??

Det merkelige er at det er de som lever av oss båtfolk som trakaserer oss mest. Svenske redningsfolk er det nå som henger oss ut, men andre ganger er det redningselskepet, politiet, Røde kors, KNBF, Norsk Folkehjelp eller andre som tjenesteytere som henger ut oss som jo er deres kunder . Er det for å få mer penger de krisemaksimerer ? Alle redningsfolk som har så nedlatende holdning til oss båtfolk og som hater å hjelpe oss bør skaffe seg en jobb på landjorden i steden. Det er vi som skattebetalere og båtfolk som sørger for at disse kystens oppsynsmenn får kose seg på fjorden med betaling....ordtaket sier jo "you don;t bite the hands that feeds you"......)

 

3. DE ANDRE ER ALLTID VERSTINGER

De båtfolkene som er med på heksejakten har aldri selvinsikt til å inse at de selv er håpløse....det er alltid noen andre som er håpløse. Man generaliserer å sier at alle er fæle, men altså ikke en selv og egne fornuftige venner i den lokal båtforening....hvor er alle disse verstingene ??

 

4. HVA ER RÅKJØRING ?

"Spesielt trekker han fram store båter med høy fart, gjennom trange sund og ved gjestehavner." Hvis høy fart defineres som 8 knop i 5 knopssoner finnes det sikkert mange kriminelle både her og der.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer man i retning fra nord mot Strømstad ( forbi Alaska) er det nedsatt fart til 5 knop. Skal vi si at 80 % av båtene holder langt høyere fart enn lovlig. Værstingene holder 20 /25 knop.

 

Det er satt opp tydelig skilting på land i begge retninger

 

Hva kommer det av?

 

Dette gjelder vel ikke nå, utenfor sesongen? Mener 99,9% sikkert at det her er begrenset til høysesongen

Link to post
Share on other sites

Vel, høysessong eller ikke. 5 kn. skiltet sto der nå i påska, som (-- reference to evil site removed --) sier, rett før og etter Alaska.

Det er satt opp tydelig skilting på land i begge retninger

Hva kommer det av?

Tja? Hva kommer det egentlig av at de har satt opp et 5 kn. skilt akkurat her? Både før og etter er det ingen spesiell fartsbegrensning til tross for at farvannet er betydelig trangere. (lenger sør, mot Strømstad)

Jeg tror mange går for fort her rett og slett for at de ikke skjønner, eller ser noen åpenbar grunn til å sette ned farten akkurat her.

Link to post
Share on other sites

Tja? Hva kommer det egentlig av at de har satt opp et 5 kn. skilt akkurat her? Både før og etter er det ingen spesiell fartsbegrensning til tross for at farvannet er betydelig trangere. (lenger sør, mot Strømstad)

Jeg tror mange går for fort her rett og slett for at de ikke skjønner, eller ser noen åpenbar grunn til å sette ned farten akkurat her.

 

Det er en trafikkert led. Mange ligger å fisker her. Det er hytter , brygger , fortøyde båter og badestrender. Det er fergetrafikk både til Hvaler og ,,Alaska,, som går her. I utløpet til Strømstad skal trafikken ledes mellom 2 staker ( sør). Kjører man 20 knop tjener man kanskje 4 minutter.

 

Mouche tror det skorter på norskkunnskapene :flag: . Jeg heller mer til at mange ikke vet hva skiltet betyr eller hva 5 knop innebærer

 

PS Rem. Før skiltet kommer man inn fra havet og etter skiltet kjører man langs land inn til Strømstad. Derfor har skiltingen en naturlig forklaring

 

bildeyn1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...