Jump to content

oppgradering av 9.9 til 15 hk, 2004 yamaha påhengsmotor


EMA

Recommended Posts

Hello, jeg er en nye båt eier. Jeg har nettop kjøpt en 9.9hk 2004 yamaha påhengsmotor og ønske å oppgradere det til 15 hk. har hørte at det er veldig lett, men ingen jeg kjenne har gjort det på en yamaha. Er det noen jeg kan gjøre selv? Hvor mye koster det? Hva må jeg gjøre? Håper at noe kan gir meg litt tips. Takk EMA

Link to post
Share on other sites

Du fjerner eller bøyer vekk det lille blikket som sperrer mekanismen fra å gi WOT inne i motoren. Blikket sitter på den mekanismen som gasswiren går inn på hvor stagene til forgasser og fortenningsregulering er festet. Da får du ikke 15, men 13,5 hk....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Litt mer spesifikt når det gjelder reedventiler på 9,9-15; Yamaha har 3 versjoner av denne motoren - 9,9, 13,5 og 15.

 

9,9 og 13,5 har typebetegnelsen 63V. 15 har betegnelse 63W. For europa sin del er reedventilåpningen på de to første satt til 1,3 mm. (I andre deler av verden er den 0,7) Det eneste som skiller disse er gassperren. 15 derimot, har fått økt reedventilåpningen til hele 6 mm. Derfor er det mange som kjører rundt med 13,5 hesters Yamaha... :wink:

 

Skal du endre dette, så vær klar over at det ikke bare er å bøye løs på stopperne, det må være likt og innenfor oppgitte toleransemål, dvs. et avvik på +/- 0,1mm. Skader du disse så de brekker under kjøring, risikerer du motorhavari.

 

Er du så heldig å ha en 9,9 med typebetegnelse 63W, (Hvilket jeg ikke tror) er det neppe nødvendig og endre på reedventilene.

 

En annen muligher er å kjøpe Boyesen karbon-reeds, da slipper du problemet med stopperne. Ryker disse er det liten risk for skade.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Bøyes enkelt ved å eks bruke en linjal med papir på som presses ned mellom readventilene og sperreplatene .då blir avstanden større og lik på alle .trenger ikke å kjøpe noen nye for å få 9,9-15hk . Dette er meget kjent innen trimming av totakts motorer som har readventiler .

Link to post
Share on other sites

Takk så langt for alle gode tips men jeg er fortsatte usiker. Her er en bilder:

baatmotor.jpg

 

Kan dere fortelle meg hva er en 'READVENTIL' og den plate mellom forgasser og motor, er det den gule plate i bilden og må det fjærnes helt eller justeres til 7.1 mm?

Link to post
Share on other sites

Det heter reedventiler og sitter festet i innsuget bak forgasseren. Tar du av forgasseren, så ser du disse gjennom åpningen i innsuget. - Og de skal ikke justeres til 7,1mm..... :smash:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Rago63, hva menner du at det skal ikke justeres? skal det fjærnes? er det den gule plate i bilden? :confused:

 

og så du nevnt veldig spesific info før, takk for det, men dette er min først båt så jeg er ikke veldig flink med dette her, Jeg har 7.3 kw ikke 6.3, så du mener at det er bare reedventil som skal justeres men til hva? og kan du vss og ser på bilden og fortelle meg hvis det er denne gule platen som er reedventilen. Takk, jeg vil gjerne få det til å bli bra.

 

Strandveien Motor sa at den skall justeres til 7.1mm, er det feil?

 

er det mulig å ringe deg direkte til å få mer råd?

 

ser her

 

motor2.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du tar av forgasseren og kommer til den gule platen, vil du se at dette er en "boks" - en såkalt "reed cage" hvor ventilene og stopperne er festet. Studerer du denne linken her;

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

-så ser du hvordan dette henger i hop. Skal du løsne reedventilene, så vær klar over at du må bruke lock-tite og moment når du monterer dette sammen igjen. Momentet på reedventilene er i verkstedhåndboken oppgitt til 1Nm.

 

Like viktig er det at reedventilene ligger samme vei som de gjorde før du løsnet de; at tilbakebøyngen under innsugsprosessen skjer samme vei. Åpningen skal økes i fra 1,3 +/- 0,1mm til 6,0 +/- 0,1 mm - ikke 7,1mm :wink:

 

Forresten er motoren din en 2005-modell... -produsert etter CE-konformitetsregulativet av 2004....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

9,9 og 13,5 har typebetegnelsen 63V. 15 har betegnelse 63W.

Da fikk jeg først i dag kontrolert min påhenger fra 1996 og sett at jeg faktisk har 13.5 HK mens jeg trodde jeg hadde 15 HK. Det står stemplet/gravert 63V på de aller fleste delene. Forskjellen på 13.5 og 15 HK er vel ikke all verden?

Link to post
Share on other sites

Det står stemplet/gravert 63V på de aller fleste delene. Forskjellen på 13.5 og 15 HK er vel ikke all verden?

 

-Det står nok 63V på alle delene i 15-hesteren også. Skillet ligger kun i reed-ventilåpningen, og derfor har Yamaha gitt denne en egentype betegnelse på merkeskiltet ved motornummeret - 63W.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

I hvilken grad kan man i praksis få juridisk trøbbel ved oppgradering ?

 

Hvor grovt lovbrudd må til for at noen myndighet skal bruke verdifull etterforskningstid og ressurser på dette?

 

De bøtelegger far&mor hvis barnet kjører uforsvarlig eller bryter 10 Knopsgrensen, men at de har brukt tid og personell på å undersøke effektendring har jeg enda ikke hørt tilfeller om.

 

Staten har du allikevel snytt for den hele sum av 750.-... :rolleyes: (Unntatt meg, da - som har betalt avgift for 15 ved kjøpet...)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Rago63 takk for alle gode råd! Jeg nå føler meg trygg nok å prøve det. En siste spørsmal. egentlig 2, 1 : må jeg justere noe på gass-wire å gi motoren mer gas? 2: og hva er 'momentet... oppgit til 1 Nm'? er det noe 'liquid gasket' eller flytende pakning.

takk

EMA

Link to post
Share on other sites

(Unntatt meg, da - som har betalt avgift for 15 ved kjøpet...)
og alle andre som har kjøpt v-max kanskje ? :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Rago63, nå har jeg tatt ut denne gule platen aka reedventil, vss og se på bildene. Er det det? der er 6 tynne metal flaps, er det dem som skal bøyes ut til 6 mm? må dem alle sammen være akkurat bøyde ut til precise 6 mm? Kan du anbefale en lett måte å gjøre det?

 

img_1607.jpg

 

 

img_1608.jpg

 

 

 

 

 

 

 

[kommentar fra Skipsraadet: se hva som er gjort i innlegget ditt så får du frem bildet i teksten neste gang]

Redigert av EMA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg vil anbefalle å bøye disse selv.

se hva Rago har skrevet tildligere her:

Skal du endre dette, så vær klar over at det ikke bare er å bøye løs på stopperne, det må være likt og innenfor oppgitte toleransemål, dvs. et avvik på +/- 0,1mm. Skader du disse så de brekker under kjøring, risikerer du motorhavari.

 

En annen muligher er å kjøpe Boyesen karbon-reeds, da slipper du problemet med stopperne. Ryker disse er det liten risk for skade.

(understreket av meg)

 

Skal du løsne reedventilene, så vær klar over at du må bruke lock-tite og moment når du monterer dette sammen igjen. Momentet på reedventilene er i verkstedhåndboken oppgitt til 1Nm.

 

Hvis du likevel vil bøye disse fikk du jo et tips her

Bøyes enkelt ved å eks bruke en linjal med papir på som presses ned mellom readventilene og sperreplatene .då blir avstanden større og lik på alle

 

Var jeg deg ville jeg gått for Boyesen reeds nå som du først har det oppe...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Selve Reed-ventilene er de 6 små tynne platene. Disse må du ikke bøye eller deformere på noen måte!!

 

De tykke platene er stopperne som bestemmer maksimal åpning på reedventilene i innsugsfasen. Når du beveger eller presser disse fra baksiden, skal disse kunne stoppe mot stopperen og kunne retunrere i mot anleggsflaten uten å deformeres/bøyes slik at de ikke slutter tett inntil denne flaten.

 

For å måle stopperhøyden, måler du i fra overflaten på reedventilen og fram til vulsten på stopperen øverst der den bøyde formen er.

 

Det ser for meg ut som om den er mer enn 6mm på din motor. Hvis den sperren på gassen som nevnt i tidligere innlegg ikke er der, er denne motoren allerede endret til en 15 hk. Når du tar av støydempingsboksen foran forgasseren, så ser du om gasspjeldet åpner seg til helt vannrett stilling i forhold til forgasserløpet når du gir full gass. Dette kalles WOT - Wide Open Throttle.

 

Moment, måles i Newton meter, er den kraft skruen skal trekkes til med. Dette fordrer det verktøyet vi kaller en momentnøkkel. 1 Nm er ikke mye, men sikrer at skruene sitter godt nok fast og at man ikke strekker metallet i skruen opp til flytegrense og svekker det ved å skru for hardt til.

 

Lock-tite, - er rett & slett et fabrikkmerke på en type skruelim. Dette sikrer ekstra at skruer ikke løsner. Du må som regel varme skruen for å få løsnet den igjen.

 

Jeg syns du skal måle og inspisere dette nøye. Er målet på stopperne stort nok og du ellers ikke ser tegn til skader så syns jeg du skal la de være.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

og alle andre som har kjøpt v-max kanskje ? :wink:

 

-Den er så fin.... - og den eneste V-max´n jeg har råd til å koste på meg :wink::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Rago63, takk igen for så fint forklaring, jeg er ikke norsk så noe utrykker har jeg ikke fått med meg ende, 'Moment'=Tork, har det nå. :cheers:

 

ja det virker at det var endret allerede. Motoren gikk greit når jeg kjørt det, tro jeg lå det være. Men så skuffende.. kunne tenkte å får mere HK, nå må jeg kjøpe 25h!

 

Tussen takk till alle som hjelpet meg med dette!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...